• ב"ה ימות המשיח!
  • י"ט אדר ב' התשפ"ד (29.03.2024) פרשת צו

בין טוב לרע

אחד הרגעים הקסומים בשנה היא הישיבה סביב החנוכייה והאש המהפנטת שמרקדת מבעד לנרות. מה אנחנו כמשפחה צריכים ללמוד מזה? ולמה דווקא עכשיו?
בין טוב לרע
חנוכה אילוסטרציה (צילום: דוב בער הכטמן)
הישארו מעודכנים בסטטוסים של אתר הגאולה

אחד הרגעים הקסומים בשנה היא הישיבה סביב החנוכייה והאש המהפנטת שמרקדת מבעד לנרות. כל יום מוסיפים עוד נר והאור הולך וגדל. הנרות מרחיבים את הלב, הדעת והנשמה. המשפחה כולה מתכנסת סביבם לשמוע את סיפורם. בשקט מפרסמים הנרות את הניסים והסודות המופלאים שנעשו לאבותינו בימים ההם בזמן הזה.

בזמן הזה, זה היום. גם בימינו אנו, שהערכים קצת התרופפו ולא תמיד מבדילים בין הטוב לרע, ילדינו זקוקים לאבחנה ברורה וחדה בין כן לבין לא, בין נכון ללא נכון. התורה הציבה לנו קווים מאוד ברורים בכל תחומי החיים. אלו אמות המידה הפנימיות ביותר.

ילד שגדל ללא קווים ברורים עלול למצוא עצמו כבוגר מבולבל מול מציאות מבלבלת.

במיוחד בזמן הזה, כשצצות באוויר כל מיני הנהגות שונות ומשונות שמלובשות בתוך סיסמאות שוחרות "שלום", לנו ההורים מוטלת אחריות גדולה והיא - להתוות דרך יציבה לילדינו, דרך ברורה. לעמוד בגאון מול אותן רוחות נושבות ולא לתת להן להיכנס לביתנו.

העוגן המשמעותי בנפש הילד היא הזהות שלו והשייכות שלו, וזו רשת ביטחון עם משמעות וחשיבות בעולם הגדול. כל שנה בחנוכה ניתן לחוש זאת ביתר שאת. מלחמת המכבים ונצחונם, היא הניצחון שלנו כל יום מחדש.

המכבים הם עוד שורש ב"אילן שאומנם ענפיו מועטין ושורשיו מרובין, שאפילו כל הרוחות שבעולם באות ונושבות בו אין מזיזין אותו ממקומו" כל שורש בעמנו נרכש בקניין וזו היציבות שאנו מעניקים לילדינו.

הרוחות הבאות ומתחדשות מחופשות באג'נדות של "התחדשות" ו"חופש" בניסיון לטשטש ולבלבל את הזהות היהודית בכל מיני תכנים זרים שמנסים לחלל את הקודש ועולים כל פעם מחדש בתוהו, מהסיבה הברורה שבכל נשמה יהודית מאיר נר שלא ניתן לכבות לעולם.

חנוכה מסמל יותר מכל את הגבורה שמאירה לדורי דורות. הילדים הגיבורים שידעו לא לוותר על ערכים, שידעו מה הדבר הכי נכון לעשות בביטחון גמור.

כל פעם שהיוונים הגיעו אליהם, ידעו אותם ילדים לשלוף את הסביבון על מנת לסובב את דעתם של היוונים, בהסוואה מתוחכמת, כדי שיוכלו להמשיך וללמוד תורה. איזו תעוזה, איזו משמעות עמוקה ואמיתית מסתתרת מאחורי החג הזה, חג שכולו יהדות ושייך אך ורק לעם ישראל.

חנוכה מלשון חינוך.

החינוך - הזכות להבדיל בין טוב לבין רע, בין חושך לאור. גם אם אנו מוצאים את עצמנו כמיעוט "גיבורים ביד חלשים" ו"רבים ביד מעטים" - אל לנו לחשוש.

במיוחד בימינו אנו, כשהכל כבר מתחיל להתבהר ולא צריך כל כך להתאמץ לזהות את הטוב, כפי שהרבי שליט"א מלך המשיח מתאר שכל אחד מאיתנו יוסיף אור: "באופן כזה שהרחוב כולו ייעשה מואר וכאשר יואר הרחוב כולו עוד בגלות - בוודאי יביא הדבר, תכף ומיד ממש את הגאולה האמיתית והשלימה על ידי משיח צדקנו ואז יהיה המקדש השלישי בפשטות, ויקויים 'והדליקו נרות בחצרות קדשך' בפשטות בחצר בית המקדש השלישי".

מעגלי היהדות והגאולה בנפש הילד

זמן להטעין מצברים

תגובות

הוספת תגובה חדשה

בתהליך...