• ב"ה ימות המשיח!
  • י"ט אדר ב' התשפ"ד (29.03.2024) פרשת צו

עולם השליחות עם הרב רוני ארד

בן 38 נשוי לנעמי ואב לארבעה, שליח הרבי שליט״א מלך המשיח ומנהל בית חב"ד בארוגם ביי ובהיקדואה, סרי לנקה
עולם השליחות עם הרב רוני ארד
עדכונים שוטפים בערוץ הגאולה בטלגרם

ילדות // נולד וגדל בשכונה הצפון-תל-אביבית צהלה. "אמא עסקה בטיפול, ייעוץ זוגי, אמנות, ועוד. זה היה בית עם אווירה חזקה של נתינה ודאגה לאחר".

כמעט ספורטאי // בתור ילד נמשך לספורט, והתאמן רבות בכדורגל. "ניבאו לי עתיד בתחום, אמרו שאהיה שחקן מחונן. למעשה לא ראיתי הצלחה בכניסה למגרש המקצועי, וכך נטשתי את החלום".

חיפוש עצמי // מגיל צעיר הבין כי הוא מחפש מהות עמוקה ופנימית יותר לחיים. "במשך שנים התגלגלתי באינספור מקומות, מפסטיבלים למוזיקה ועד לחוות אקולוגיות. הרגשתי רעב רוחני פנימי, אבל למרבה האירוניה לא חלמתי שאוכל למצוא את מבוקשי ביהדות".

המפנה // בגיל 26 בעת שעבד כמדריך טיולי גמלים הכיר שני אנשים שומרי שבת, ונחשף באופן אישי לשמירת השבת. "תמיד חיפשתי חופש, ולפתע גיליתי את המנוחה האמיתית. שמתי לב שגם כאשר אני בחופש, אני עסוק כל הזמן בחיפוש אתגרים והנאות, לעומת שומר השבת שכל זמנו בידו, הוא לא חושב על העסקים או דאגות אחרות, אלא פנוי כולו למנוחת השבת".

שמירת שבת // הוא סיים את העבודה ויצא לטיול של שבעה חודשים בדרום אירופה ומרוקו, כאשר במהלך הטיול הזה הוא התחיל 'לשמור שבת'. "אי אפשר לקרוא לזה באמת שמירת שבת, אך על מעט הדברים הבסיסיים שידעתי - הקפדתי. זה היה בעיקר לא לעשן, לא להשתמש בכסף, לא לנסוע. הייתי יכול לשבת עם חבר במסעדה, לא כשרה כמובן, והוא היה משלם עליי, אז עבורי זה היה נחשב ששמרתי שבת".

לא מובן // גם בהמשך כשלמד מעט וידע קצת יותר, הוא התקשה להבין את הלוגיקה שעומדת מאחורי מגוון החוקים וההלכות של שמירת השבת, אבל בכל זאת השתדל לקיימם. "מצד אחד זה היה עבורי דבר שמעל ההיגיון, אבל מצד שני נוכחתי לראות שזה פשוט עובד. הרגשתי וחוויתי את מנוחת השבת".

חבר טלפוני // בשלב מסוים נזכר בחבר ילדות שחזר בתשובה ונהיה חב"דניק, והחליט לנסות ליצור עימו קשר. "זכרתי את מספר הטלפון בבית הוריו בעל פה. התקשרתי אליהם ואימו סיפרה לי שהוא הקים משפחה ומתגורר בצפת".

דבר איתי // החבר אמר לו: רוני, לפני שאתה חוזר בתשובה - דבר איתי. "הוא באמת עזר לי לעשות את זה נכון. שוחחתי איתו במשך כמה שעות, ואחד המשפטים שהוא אמר וזכור לי עד היום היה 'כדי למצוא משמעות בחיים צריך ללמוד תניא'. בהמשך הוא כיוון אותי בעצות מעשיות איך להתקדם ולרכוש ידע בסיסי בשמירת שבת וכשרות ובתפילות".

שינוי אמיתי // הוא נכנס לישיבת חב"ד ברמת אביב לתקופה של חצי שנה, ואז נסע לרבי שליט"א מלך המשיח. "הגעתי ל-770 ונשארתי שם לשלושה חודשים. זו היתה תקופה מדהימה שבה התרחש אצלי שינוי אמיתי. חזרתי לארץ כאשר הרב שלי אמר לי שהגיע הזמן להקים בית בישראל".

החצי השני // נעמי, נולדה וגדלה בבית דתי והתקרבה לחב"ד במהלך טיול בהודו. "אחיה טייל בהודו והגיע לפושקר, שם החל לחזור בתשובה בבית חב"ד אצל הרב שימי גולדשטיין. מאוחר יותר כשנעמי הגיעה לפושקר הרב שימי זכר את האח ובעקבותיו דאג 'לתפוס' גם אותה. היא חזרה לארץ ולמדה תקופות קצרות בצפת ובירושלים, אך את דרכה לחב"ד עשתה בעיקר בשיעורי 'דבר מלכות' של הרב יוסי גינזבורג במדרשת 'פנימיות' ברמת אביב".

שליחות // לאחר החתונה קבעו את ביתם בצפת, ובמקביל חיפשו מקום אליו יוכלו לצאת לשליחות. "בסופו של דבר מצאנו את סרי לנקה, בה קיים בית חב"ד בעיר הבירה קולומבו, שהוקם על ידי הרב מענדי קרומבי לפני 18 שנה. הוצע לנו להקים שני בתי חב"ד בעיירות החוף היקדואה וארוגם ביי, המפורסמות בחופי הגלישה שלהן ומושכות אלפי מטיילים ישראלים מידי שנה".

בית חב"ד כפול // עונת התיירות בחופים אינה מתקיימת במקביל בשני המקומות, והיא תלויה במזג האוויר. "בעצם לקחנו על עצמנו משימה ייחודית - להפעיל בית חב"ד אחד במשך חמישה חודשים ואז לעבור לבית חב"ד השני לחמישה חודשים נוספים. התלבטנו הרבה האם להיענות להצעה, ומה שהכריע לבסוף היתה תשובתו של הרבי שליט"א מלך המשיח באמצעות ה'אגרות קודש' שלא הותירה מקום לספק. קיבלנו ברכה ועידוד, ויצאנו לדרך".

יצאו לדרך // הם נסעו לסרי לנקה לפני חמש שנים עם שני ילדים קטנים, ופתחו בפעילות. "התמקמנו במבנה ששכרנו והתחלנו לקבל אורחים באמצע שבוע ובשבת. ערכנו סעודות גדולות. בחגים היו אצלנו בין 300 ל-400 איש. כמות המטיילים הביאה אותנו להבנה שצריך להתרחב".

להתרחב // בארוגם ביי הם שכרו מבנה סמוך לחוף, החלו להציע חדרי אירוח ופתחו מסעדה כשרה המאכילה כ-70 איש בכל יום. העובדה כי בעבר ניהל מסעדות סייעה לו בהכנת המזון שיהיה גם כשר וגם טעים לחיך. בהיקדואה הם השקיעו אף יותר. "שכרנו בנין בן שלוש קומות במקום מרכזי וערכנו בו שיפוץ מקיף. כיום הבנין כולל בית כנסת, אולם, מסעדה כשרה וחדרי אירוח. זו היתה השקעה כספית גדולה מאוד, אבל גם כאן קיבלנו תשובה חיובית מהרבי שליט"א מלך המשיח באמצעות ה'אגרות קודש' והחלטנו 'ללכת על זה' בביטחון. לא הפסדנו מכך".

ביטחון // בעקבות מתקפת הטרור שחוותה סרי לנקה בשנת תשע"ט (2019), התקבלו התראות ממוקדות גם לגבי בתי חב"ד באי, שכמעט השביתו את הפעילות. "הבנתי שצריך להשיג מענה לאיום הביטחוני, ויצאנו בקמפיין התרמה למימון רכישה והתקנה של אמצעי מיגון ואבטחה לבית חב"ד. הדבר היפה ביותר הוא שמטיילים רבים שביקרו אצלנו בעבר התגייסו גם הם להתרמה, ואכן הצלחנו להגיע ליעד שהצבנו לעצמנו - כמיליון וחצי ש"ח נאספו. זה נתן לנו את האפשרות לרכוש אמצעי מיגון הולמים, להתחיל להשתמש בשירותי אבטחה ישראליים ומקומיים, ובכך לאפשר שגרת פעילות בבית חב"ד לטובת כלל המבקרים".

תוכניות לעתיד // הוא מבחין בשינוי בין המטיילים של פעם להיום. "לפני 10-15 שנים אנשים היו יוצאים לטייל ובאמת מתנתקים מהמציאות וההוויה הישראלית התוססת. היום כולם עם סמארטפון ומחוברים בכל מקום, כך שגם בזמן הטיול אנשים פחות פתוחים לשמוע. לעומת זאת כאשר שבים לארץ, מנסיוני יש יותר נכונות לשמור על קשר ולהתקדם. לכן אני מתכנן להקדיש בעתיד יותר זמן לשמירה על קשר עם המטיילים שביקרו אצלנו בבית חב"ד, ולהשקיע בארגון מפגשים, שבתות וסדנאות“.

בנימה אישית

סדר יום // "בית חב"ד מתנהל סביב קבלת ואירוח המטיילים, ולכן סדר היום דינמי. מניני התפילה לא מתקיימים בימי החול אלא בשבתות וחגים, ועיקר זמני מוקדש לניהול המסעדה וחדרי האירוח, וכמובן להיות אוזן קשבת למטיילים וליצור לימוד תורה משותף".

ספר ביד // "אוהב ללמוד עם המטיילים בעיקר תניא ומאמרי חסידות של הרבי הריי"צ (רבי יוסף יצחק שניאורסון, השישי בשושלת חב"ד. מ.א). בנוסף, שיחות יסודיות של הרבי שליט"א מלך המשיח בנושאי בסיס ביהדות, כמו יציאת מצרים, קריעת ים סוף, אמונה וביטחון באלוקים, ועוד. בלימוד עצמי - מאמרים ושיחות של הרבי שליט"א מלך המשיח, כולל שיחות 'דבר מלכות'".

שבת קודש // "הזדמנות מיוחדת לשיחות עם המטיילים. בסעודות שבת שאנחנו עורכים משתתפים בין 100 ל-250 אורחים. שמנו לב שדווקא בשבת אנשים פחות ממהרים אלא נוטים יותר להישאר בסיום הסעודה. זה זמן פורה לשיחות אל תוך הלילה, לעיתים כמעט עד אור הבוקר".

המשפחה // "הילדים (שלושה נולדו בארץ, אחד בסרי לנקה) מעורבים בשליחות באופן פעיל, כמו למשל באמירת 'שנים עשר הפסוקים' עם האורחים או בסיפורי התורה על פרשת השבוע והחגים. הם יוצרים קשרים ייחודיים וחיוביים עם המטיילים באופן שלהם. בסופו של דבר המשפחה, הזוגיות והשליחות בבית חב"ד - הכל חלק מהשליחות הכללית שלנו בעולם, כך שהתחומים השונים הללו משתלבים ומסייעים זה לזה".

איחול // "ההתגלות של הרבי שליט"א מלך המשיח והגאולה השלימה. ועד אז, שכל אחד ואחת יזכו לצאת מהגבלות החוסמות ומעיקות, ולהתחבר לנקודה הבלתי מוגבלת שבנשמה, באמצעות הנשמה הכללית של נשיא הדור, הרבי שליט"א מלך המשיח".

עולם השליחות עם הרב יוסף יצחק לוי

עולם השליחות עם הרב מענדי טורין

תגובות

הוספת תגובה חדשה

בתהליך...