• ב"ה ימות המשיח!
  • י"ח אדר ב' התשפ"ד (28.03.2024) פרשת צו

עולם השליחות עם הרב יוסף יצחק לוי

בן 38, נשוי לתפארת ואב לשישה, שליח הרבי שליט״א מלך המשיח ומנהל בית חב"ד במנילה, פיליפינים
עולם השליחות עם הרב יוסף יצחק לוי
הישארו מעודכנים בסטטוסים של אתר הגאולה

ילדות // נולד וגדל למשפחה חב"דית יחידה במושב החרדי-חסידי קוממיות, הילד הצעיר מבין 8 אחים ואחיות במשפחה. "לצערי לא למדתי בבית ספר חב"ד אלא בתלמוד תורה המקומי. דבר טוב שיצא מזה ועזר לי הרבה הוא שלמדתי אידיש".

הפצת המעיינות // מגיל צעיר היה פעיל, ונסע מידי שבוע קילומטרים באופניים לחלק את עיתון 'הגאולה' ובהמשך את 'שיחת הגאולה' בבתי הכנסת ביישובים הסמוכים. "קיבלתי את זה מהבית, מהאחים, ומאבא כמובן. הוא היה הרופא האזורי במרפאות של שירותי בריאות כללית, ולאנשים שהיו באים אליו להתייעצות או לקבלת מרשם לתרופה היה אומר לבקש ברכה באמצעות ה'אגרות קודש' מהרבי שליט"א מלך המשיח".

לימודים // עשה את המסלול החב"די הרגיל שכולל 3 שנים 'ישיבה קטנה' ועוד 3 שנים 'ישיבה גדולה'. "למדתי בישיבה בשכונת 'נחלת הר חב"ד' בקרית מלאכי, ולאחר מכן בצפת. השהות בישיבה חשפה אותי למושגים חדשים, ובעקבות כך גם הגדלתי את הפעילות".

הגדלת הפעילות // היה מארגן במושב התוועדויות בתאריכים מיוחדים, תהלוכה בל"ג בעומר, ופעילויות לילדים. "אני זוכר את הרב משה דיקשטיין מגיע עם 'טנק המבצעים' ומביא לי פרסים וממתקים עבור הפעילות. בהמשך דאגתי שהטנק יחנה ביישוב במהלך השבת כדי שיהווה מוקד ל'מסיבות שבת' שעשינו".

100 תהלוכות // לרגל שנת המאה להולדת הרבי שליט"א מלך המשיח החליט להעניק מתנת יום הולדת בדמות תהלוכות ל"ג בעומר ב-100 יישובים בסביבה. "אספתי תרומות, וארגנתי בחורים מישיבת חב"ד בצפת בה למדתי שהתחלקו לצוותות והתפרסו בכל היישובים. זה היה פרויקט לא פשוט בכלל, אבל יצא דבר אדיר". אגב, היוזמה הזו פתחה למעשה פעילות קבועה ביישובים שנמשכת עד היום בחנוכה, פורים ול"ג בעומר.

קבוצה // כפי המנהג בחב"ד, עם סיום 6 שנות לימוד בישיבות נסע למה שמכונה בעגה החב"דית 'קבוּצֶה' (במלעיל) – שנת לימודים בחצרו של הרבי שליט"א מלך המשיח בניו יורק, בישיבה הנמצאת במרכז חב"ד העולמי 770. "השנה הזו משפיעה עליך עד עצם הנפש. השהות ב-770 מעצבת את החיים, ומעניקה חיוּת בלתי נגמרת". גם לאחר תום השנה הוא נשאר ב-770 לעוד 4 שנים נוספות.

הישראלים // בשנים אלו פיתח פעילות ענפה עם הישראלים בניו יורק. "בכל יום שישי יצאנו ל'מבצע תפילין' בחנויות ועסקים, משם הכרתי הרבה ישראלים ופיתחתי איתם קשר אישי. הייתי מבקר אצל הרבה מהם בבתים ועורך שיעור תורה או התוועדות, כנראה שזה היה מוצלח. המידע עבר מפה לאוזן ונוצר קשר עם המון ישראלים. ארגנתי תורנות בין החברים מהישיבה, וערב ערב היינו יוצאים לביקורי בית ושיעורי תורה".

החצי השני // קוראים לה תפארת והיא מפלורידה, למרות שלא חשב להתחתן עם אמריקאית אלא עם ישראלית כמוהו. "רציתי לנסוע לארץ, אולם הרבי שליט"א מלך המשיח שלל זאת בכל פעם שכתבתי לו על כך באמצעות ה'אגרות קודש'. לבסוף הרב שלי אמר לי 'אוקיי, תחפש מישהי שם'. הכרנו בשידוך כמובן".

השידוך // התנאי הראשון שהציב, עוד לפני שנפגש איתה לראשונה, היה שהבחורה מסכימה לצאת לשליחות בכל מקום בעולם. "עצם העובדה שנפגשנו זה אומר שהיא הסכימה, אז היה בכלל על מה לדבר הלאה".

שליחות // בשנה הראשונה לאחר החתונה גרו בשכנות ל-770, ואשתו עבדה כמורה. "לקראת סוף השנה שאלו אותה האם היא ממשיכה גם בשנה הבאה. היא כתבה לרבי שליט"א מלך המשיח באמצעות ה'אגרות קודש', שענה במכתב כי הוא שמח לשמוע שעוזבים את ברוקלין ויוצאים לשליחות במקום רחוק ליד אוסטרליה. באופן מפתיע תוך כמה ימים לאחר שקיבלנו את התשובה הזו, ניגשו אלי כמה אנשים שונים ושאלו אותי למה אין בית חב"ד בפיליפינים".

פיליפינים // הם הבינו שזהו מקום השליחות שלהם, והתחילו להיערך לנסיעה. "ארגנתי ערב תמיכה והתרמה לטובת הקמת הבית חב"ד החדש, והזמנתי את הידידים והמקורבים הישראלים הרבים. עשינו את זה על ספינה במנהטן, ובאותו אירוע גם התחלנו לכתוב ספר תורה לבית חב"ד. הישראלים אמרו לי 'קודם תיסע לבד לבדוק את השטח ואחר כך תביא את אשתך', במיוחד לאור העובדה שהיא היתה אז בהריון ראשון. אבל תכננו לנסוע בכל זאת, ולחזור ללידה".

הלידה // הם כתבו לרבי שליט"א מלך המשיח שהם רוצים לנסוע לפלורידה, להיות ליד ההורים שלה בלידה. "הרבי שליט"א מלך המשיח כתב לנו להישאר, ואשתי ילדה את הבת הראשונה לבד, בפיליפינים, בלי אף אחד לצידה".

ההתחלה // הם התגוררו תחילה במלון, וחיפשו לשכור בית שיתאים למגורים ולבית חב"ד. "כמו כל ההתחלות, זה לא היה קל בכלל. היו קשיים מאוד גדולים, גם בתחום הכספי. היו שבועות שלא היה לי כסף לקנות ירקות לשבת. באותה תקופה נכנסתי לחובות של 30,000 דולר, סכום שאז היה ענק בעיניי. נסעתי לניו יורק במיוחד כדי לגייס כספים. יחד עם זאת הפעילות גדלה והתפתחה. בשבת הראשונה ישבנו סביב שולחן אחד, בשבוע שאחרי כבר חיברנו שני שולחנות, כל שבת הוספנו שולחן. הכרנו אנשים חדשים והבית חב"ד החל להיות צר מלהכיל את הקהל".

צר מלהכיל // הם כבר החלו לשכור אולמות לצורך סעודת השבת, והבינו שצריך לעבור למקום גדול יותר. "חיפשנו מבנה מתאים ובכל פעם שמצאנו מקום כתבנו לרבי שליט"א מלך המשיח, אך לא קיבלנו אישור לעבור. תמיד קיבלנו תשובה לגבי בניית בנין. חשבתי לעצמי: 'אין לי כסף לשלם שכירות, מאיפה יהיה לי כסף לבנות בנין'? אבל יחד עם זאת הרבי שליט"א מלך המשיח כתב לחפש הלוואה".

7 מצוות // מאז שהגיעו לפיליפינים, במקביל לפעילות בקרב היהודים והישראלים, הוא עסק גם בהפצת הרעיון של 7 מצוות 'בני נח' אותן מחויבים הגויים לשמור. "הייתי מעביר שיעורים בנושא לעיתים קרובות. פעם ראיתי שהרבי שליט"א מלך המשיח אומר כי שליח שיעסוק בנושא תהיה לו ברכה בגשמיות ממש. החלטתי להשקיע בזה יותר, ופתחתי שיעור קבוע שהתקיים בכל יום ראשון. היו זמנים שהשתתפו בו בין 50 ל-100 איש".

הלוואה שכזו // ישראלי בעל דוכן מזון בשוק הכיר לו בני זוג סינים שהתעניינו ברוחניות וחיפשו לפגוש רב יהודי. "אמרתי להם שהם צריכים לשמור את 7 המצוות, ובהמשך לכך נפגשנו עוד כמה פעמים כדי ללמוד על הנושא. עם הזמן הבנתי שמדובר באנשים אמידים, והעזתי לבקש שייקחו עבורי הלוואה מהבנק בשביל הבנייה, ואני אחזיר להם את הכסף במשך עשר השנים הקרובות. להפתעתי הם הסכימו, ומצאנו שטח מתאים עבור הבנין. יום לפני העברת הכסף למוכר נפגשתי איתם כדי לוודא שאין בעיות של הרגע האחרון, ודיברתי גם על החזרת ההלוואה בתשלומים חודשיים. הם אמרו לי: 'אין צורך, החלטנו לתת זאת כתרומה'. מדובר בסכום של למעלה מחצי מיליון דולר".

770 בפיליפינים // הבנייה יצאה לדרך, כאשר תוך כדי הוא מתייעץ עם ידידים ומרחיב את התוכניות. "הרמנו בנין של 9 קומות שכולל בתוכו מקווה, אולם, גן ילדים, חנות, מסעדה, בית כנסת, חדרי אירוח, ועוד. מהרגע שעברנו לבנין החדש ראינו שדרוג של ממש בפעילות. את הבנין כולו בנינו בצורת 770 המקורי שבניו יורק, זה היה ברור לי מהרגע הראשון".

התרחבות // מלבד הבית חב"ד שלו בבירה מנילה, כיום קיימים בפיליפינים עוד ארבעה בתי חב"ד – בסבו, קלארק, בורקאי, ואל נידו. "במהלך השנים ביקרתי במקומות שונים, וראיתי את הצורך והדרישה בבתי חב"ד נוספים. ברוך השם שעלה בידינו להביא לפתיחת מקומות נוספים".

תוכניות לעתיד // "לבנות עוד בנינים בתבנית 770 עבור המוסדות של בית חב"ד, בית הספר וגני הילדים, וגם בסניפים הנוספים. לפתוח עוד בתי חב"ד בפיליפינים ולהגדיל את הקיימים“.

בנימה אישית

סדר יום // "בדרך כלל קם בשעה 5:30 ולומד במשך כשעה שיעור חסידות בטלפון עם השליח בקלארק הרב שמואל לוזון. בשעה 9:00 מנין לתפילת שחרית, אחר כך ארוחת בוקר ולימוד קבוע עם הילדים. שעות היום מוקדשות לפעילות בעיר ולשגרת הניהול של בית חב"ד, אם בעבודה מהמשרד או בפגישות. לעיתים יוצא למשימות השגחה עבור מתן כשרות למפעלים. בשעה 18:00 מתקיימת תפילת מנחה, ואז שיעורים בתניא ובהלכה, תפילת ערבית, ולימוד גמרא".

ספר ביד // "בגדול העדפה ללימוד חסידות. לאחרונה התחלתי קביעות בגמרא ובינתיים סיימתי כמה מסכתות".

שבת קודש // "בשבילי שבת תמיד היתה יום של התוועדות מאחרי התפילה ועד הערב. כאן אין לי את זה כמו שהייתי רגיל בישיבה או ב-770. בכנס השלוחים האחרון קיבלתי החלטה להקדיש את השבת ללימוד שיחת ה'דבר מלכות' השבועית בהעמקה ועיון, עם פיענוח מראי המקומות. אנחנו מחלקים את הלימוד ומתחילים בערב שבת, ממשיכים בבוקר, ומסיימים לקראת צאת השבת. בכל מקרה, שבת זה 'האירוע המרכזי' של השבוע בבית חב"ד – אנחנו עורכים סעודות עם הרבה אורחים, ומתוועדים יחד".

המשפחה // "חלק בלתי נפרד מהפעילות. הנוכחות של הילדים מאוד משפיעה בבית חב"ד. הגדולה בת 12 וחצי כבר חצי גננת, עורכת פעילויות לילדים בעצמה. אשתי פעילה עם נשות הקהילה והמטיילות בצורה מדהימה".

איחול // "להיות כבר בעיר הקודש ירושלים, בבית המקדש השלישי, לראות את הרבי שליט"א מלך המשיח מעודד את שירת 'יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד' ומתוועד עם כולם".

עולם השליחות עם הרב מענדי טורין

תגובות

הוספת תגובה חדשה

בתהליך...