• ב"ה ימות המשיח!
  • י"ח אדר ב' התשפ"ד (28.03.2024) פרשת צו

עולם השליחות עם הרב דוד עטר

בן 33, נשוי לחנה ואב לחמישה, שליח הרבי שליט״א מלך המשיח ומנהל בית חב"ד בחואן דל סור, ניקרגואה
עולם השליחות עם הרב דוד עטר
(צילום: אליהו עזאגווי)
הישארו מעודכנים בסטטוסים של אתר הגאולה

ילדות // נולד לאביו אליעזר, איש קבע בצה"ל, ולאימו לאה, מורה ובעלת תואר שני לאבחון דידקטי. גדל ביישוב מעגלים הסמוך לעיר נתיבות. במשך שנים דאגו הוריו לפעילות החב"דית ביישוב. "עד היום אמא שתהיה בריאה מוסרת שיעור שבועי, ומארגנת מסיבה חודשית לנשים בהפקה מושקעת עם טובי המרצים".

פעילות // בתור נער בגיל 17 ארגן עם חבר אירוע חנוכה לילדי נתיבות. המסיבה הצליחה בגדול, השתתפו בה 800 ילדים. למסיבת פורים כבר הגיעו 1200 ילדים, ואולם המתנ"ס לא הכיל את הכמות הגדולה. "לאירועים הבאים כבר שכרנו אולם אירועים, ומילאנו גם אותו. עד היום חברי שמוליק ינקוביץ' ממשיך בארגון מסיבות הילדים הללו".

'קבוצה' // שנת לימודים בחצרו של הרבי שליט"א מלך המשיח בישיבה הנמצאת במרכז חב"ד העולמי 770 בניו יורק. "המצפן לחיים. שנה מכריעה מאוד שמעניקה המון לכל החיים. שנה בעלת השפעה רבה על ההחלטה לצאת לשליחות. אני מודה לה' על הזכות שהיתה לי ללמוד בשנה כזו ממנה יצאו לאחר מכן מספר גבוה ביותר של תלמידים לשליחות ברחבי הארץ והעולם".

שליחות חינוכית #1 // לאחר שנת ה'קבוצה' יצא להדריך בישיבה לצעירים במוסקבה. "מדובר במוסד ייחודי שנפתח על ידי הרב הראשי לרוסיה שלום דובער לזר, כדי שילדים יהודים לא יחמיצו את ההזדמנות לקבל חינוך יהודי. המערכת כללה חצי יום של לימודי קודש, וחצי נוסף של לימודים לבגרויות. זכור לי במיוחד תלמיד שרק בהיותו בגיל 14 הסבתא גילתה למשפחה לראשונה על יהדותם. השליח בעירו רשם אותו לישיבה, והוא התקדם יפה בלימודים ובידע יהודי".

שליחות חינוכית #2 // אחרי מוסקבה, יצא שוב למלא תפקיד חינוכי, הפעם בישיבת חב"ד הוותיקה והמפורסמת בעיר ברינואה שבצרפת. "היתה זו תקופה מיוחדת. לא פחות ממה שתרמתי, קיבלתי בעצמי. ראיתי שם אנשים עובדי השם שלימדו אותי הנהגות חסידיות והנחילו לי את הדרך ללימוד אמיתי של מאמר חסידות".

ניקרגואה // לאחר שנתיים של עבודה חינוכית, יצא במעבר חד להקים את בית חב"ד למטייל. "הגעתי בעקבות צורך גדול של הקהילה היהודית והתיירים במדינה. תוך זמן קצר פתחנו מקום, וערכנו לראשונה ליל סדר מרכזי. היתה היענות מדהימה".

שממה רוחנית // "בשנת 1978-תשל"ח עזבו היהודים את ניקרגואה בשל מלחמה שפרצה. טרם עזיבתם אף מכרו את מבנה בית הכנסת המרכזי, ובמדינה לא נותר זכר וסממן של יהדות. דווקא הידיעה הזו משכה אותי להגיע, לייסד בית חב"ד וקהילה יהודית במקום, ולהפריח את השממה".

הצעה לא צפויה // לאחר חצי שנה בבית חב"ד החדש, נערך לקראת חגי תשרי. מבעוד מועד התקבלה אצלו פניה מאת משפחה חרדית גדולה מניו ג'רזי, המעוניינת לבוא ולעשות את החגים בניקרגואה, ומבקשת להסתייע בבית חב"ד לשם כך. "כפי שאנחנו דואגים תמיד לכל יהודי, עשינו כל מאמץ כדי לספק להם את הדרוש מבחינת יהדות ומזון כשר, ולהנעים עליהם את השהות כאן. הם כנראה היו מרוצים, כי לאחר סיום החודש הציעו לי להכיר בשידוך את קרובת המשפחה".

החצי השני // קוראים לה חנה, והיא בתו של המוזיקאי ונגן החליל אבי פיאמנטה. נולדה וגדלה בכפר חב"ד, והשלימה את לימודיה במוסדות החינוך המקומיים. "הגעתי לארץ, נפגשנו והרגשנו שזה 'זה'. לאחר שקיבלנו את ברכתו של הרבי שליט"א מלך המשיח באמצעות ה'אגרות קודש' החלטנו על חתונה. 8 חודשים גרנו בארץ, ולאחר מכן – ניקרגואה".

בית חב"ד // הם יצרו קשר וחיבור עם היהודים המתגוררים בניקרגואה, שלא היו מאורגנים כקהילה, והחלו לארגן עבורם אירועים ופעילות. "חלק גדול מהפעילות מתבצע עם המטיילים והתיירים הרבים, שפוקדים את המקום כדי לטייל, לנפוש, ולגלוש. הרוב ישראלים, אך בהחלט מגיעים מכל העולם. אנחנו דואגים לכל מה שצריך, החל מסעודות שבת וארוחות כשרות, ועד למסיבת חנוכה או גם טיפול וליווי רפואי בעת הצורך".

שגרירות // ניקרגואה אינה מקיימת יחסים דיפלומטיים עם ישראל. "לא פעם פונים אלינו משגרירות ישראל הקרובה הנמצאת בקוסטה ריקה, לגבי מקרים המתרחשים בניקרגואה, בידיעה שאנו אלו שנוכל להגיע ולטפל במקרה במהירות הגבוהה ביותר ועל הצד הטוב ביותר".

לידה // בדרך כלל לקראת לידה חזרו לארץ, כדי לעבור זאת במערכת בריאות אמינה ומוכרת, וליהנות גם מהסיוע של ההורים. "הלידה האחרונה התרחשה בעיצומה של תקופת הקורונה. הנסיעה לארץ הפכה לדבר מורכב עד בלתי אפשרי, ונאלצנו להישאר כאן מלווים בחששות רבים. למעשה פנינו לשירותי רפואה פרטית והכל עבר בשלום, ראינו שזה אפשרי ללדת כאן".

מקצועות קודש // במהלך שנות השליחות ניצל ביקורים בארץ, ולמד את מלאכת המילה והשחיטה. "הבנתי שכאשר נמצאים במקום נידח כל כך, אף אי אפשר לדעת למה נזדקק ומי יוכל לבוא לעזרתנו. לאחר הלימודים וההתמחות זכיתי למול את בני בעצמי, וממש בימים האחרונים ערכנו שחיטת בקר כשרה ומהודרת לראשונה על אדמת ניקרגואה".

מקווה // תוך זמן קצר הם הבינו כי מוכרחים לבנות מקווה טהרה לשירות הקהילה וציבור המטיילים. "בתחילה היו טובלים בים, אבל מעבר לקושי הפרקטי והטכני, לאחר כמה מקרים של מזג אוויר סוער וסכנות שונות, קיבלנו החלטה איתנה להתחיל בבניה בהקדם האפשרי. בתור התחלה רכשנו שטח, הכנו תוכניות, ועבדנו להשיג את האישורים הנדרשים".

גיוס המונים // כאשר הכל היה מוכן, הם יצאו בקמפיין כדי להשיג את המימון הדרוש לבניית המקווה. "היה זה לפני 6 שנים, בעת שתחום גיוס ההמונים היה פחות נפוץ ומפותח כמו שהוא כיום. למרות זאת הצלחנו לגייס את סכום היעד שהצבנו לעצמנו, ולמחרת כבר שלחתי הודעות תודה לתורמים עם תמונות של הדחפורים בשטח. אנשים שאלו אותי האם אלו תמונות אילוסטרציה, לא האמינו שרק אתמול תרמו והיום הבנייה כבר החלה. מבחינתי זה לא היה מקרה אלא דרך ושיטה, שהשותפים שלנו יידעו שהכסף שהם נותנים עובד, ומיד".

מתנה // ההתרמה התקיימה בראש חודש שבט, והרב עטר וזוגתו רצו מאוד להעניק לרבי שליט"א מלך המשיח לרגל יום הולדתו בי"א ניסן מתנה בדמות מקווה פעיל, חדש ומפואר. "היתה זו 'שנה מעוברת', כלומר שנה עם שני חודשי אדר, ועדיין זה היה נשמע דבר בלתי מציאותי לחלוטין. בסופו של דבר, עם הרבה עקשנות והמון עזרה משמים, זכינו לחנוך את המקווה בתחילת חודש ניסן, במעמד אורחים שהגיעו במיוחד לרגל האירוע".

נס // המקווה עמד על תילו, אבל לפי ההלכה כעת היה צריך לחכות לגשם שירד וימלא את בור המים. בניקרגואה אין מחסור בגשמים, אבל בהחלט לא בעונה זו של השנה. "פנינו אל הרבי שליט"א מלך המשיח ואמרנו 'אנחנו את שלנו עשינו, המתנה מוכנה. כעת חסר רק הגשם אך זה כבר לא בידינו'. באופן מפתיע לחלוטין ביום ט' בניסן האפירו השמים והתמלאו בעננים. החלו גשמים שוטפים למשך יומיים, שמילאו את כל בור המים. ביום י"א בניסן המקווה היה מוכן לשימוש. באותו יום התפזרו העננים והשמש יצאה אל השמים הבהירים בדיוק כמו לפני שלושה ימים".

כנס השלוחים // ההתאספות השנתית של שליחי הרבי שליט"א מלך המשיח מכל רחבי העולם לסוף שבוע במרכז חב''ד העולמי 770 בניו יורק. הפתיחה הרשמית של התכנית מתקיימת באופן מסורתי בזמן התוועדות השבת של הרבי שליט"א מלך המשיח. במהלך ימי הכנס מתקיימים הרצאות ודיונים לגבי סוגיות שונות הנוגעות לשליחות, לפעילות, לניהול בית חב''ד, ולמשימה העיקרית - הבאת הגאולה האמיתית והשלימה. "הזמן בו כל שליח מטעין את עצמו. מפגש החברים, החלפת החוויות, שמיעת רעיונות מבתי חב''ד נוספים ברחבי העולם, ומעל הכל השהייה המשותפת של כמה ימים יחד עם עוד אלפי שלוחים אצל המשלח - הרבי שליט"א מלך המשיח - מעניקים כוחות מחודשים לביצוע השליחות בכלל, ובפרט השליחות העיקרית: לקבל את פני משיח צדקנו תיכף ומיד ממש".

תוכניות לעתיד // "אנחנו רואים שבית חב"ד כבר צר מלהכיל את הפעילות הענפה שמתנהלת בו, ועלינו לבנות בנין גדול ומרווח שייתן מענה הולם לכל הצרכים. התכנון הוא לפעול כמו בבניית המקווה – לרכוש שטח, להכין תוכניות בניה ולהשיג אישורים, ואז לצאת לגיוס המונים ומיד להתחיל בבניה“.

בנימה אישית

סדר יום // "משכים בבוקר ללימוד חסידות בחברותא טלפונית עם חבר, לאחר מכן תפילה, ואז שעתיים של לימוד הלכה עיוני עם הרב חיים ברוד מבית חב"ד במקסיקו. אחד הדברים הקשים ביותר הוא לשמור על השעתיים הללו של הלימוד. המשך היום מוקדש לקבלת תיירים, פעילות בבית חב"ד, ניהול וגיוס כספים".

ספר ביד // "מעבר ללימוד היומי בחסידות, משקיע בלימודי ההלכה. בלימוד היומי המשותף כבר סיימנו את כל הלכות חופה וקידושין, וכעת את הלכות נידה. אני מנצל ביקורים בארץ כדי להיבחן על החומר ברבנות הראשית לישראל ולקבל תעודה בהתאם".

שבת קודש // "יום מיוחד. ההזדמנות שלנו לקבל כמה שיותר אנשים בבית חב"ד. אנחנו עושים מאמץ כדי ליצור עניין עבור כל אחד בתחום שמושך אותו. בהתאם לכך אנחנו מקיימים בשבת שיעור ותפילה ועורכים קידוש וסעודה, שכל אחד יגיע למה שמדבר אליו. גולת הכותרת מבחינתי היא המנהג שלנו שלא למכור את העליות לתורה בכסף אלא בהחלטות טובות. אני מניח שהקדוש ברוך הוא מתמוגג מנחת לשמע ההחלטות שהמטיילים מקבלים על עצמם. אנחנו מחזיקים אצלנו 10 זוגות תפילין, ומי שמחליט להקפיד להניח מקבל תפילין להמשך הטיול, ולאחר חזרתו ארצה אנחנו דואגים לאסוף אותן ולהחזירן אלינו לסיבוב נוסף".

המשפחה // "מרכז השליחות. אני מקפיד לתת את ההרגשה שאני כאן וזמין כל הזמן, ודווקא זה מה שנותן את ההרגשה הרגועה והטובה שבזכותה אין הפרעות לשליחות. אשתי והילדים נרתמים ביותר לכל תחומי השליחות. פעמים רבות אנשים אומרים שהדבר היפה ביותר שראו אצלנו הוא שהילדים עצמם הם השליחים. בסעודת שבת כל אחד מהילדים מספר ומשתף במה שלמד במשך השבוע".

איחול // "שייגמר כבר עידן השליחות – שנזכה לקיבוץ נדחי ישראל, ולשבת כולנו יחד בירושלים עיר הקודש עם הרבי שליט"א מלך המשיח".

עולם השליחות עם הרב רוני ארד

עולם השליחות עם הרב מענדי טורין

תגובות

הוספת תגובה חדשה

בתהליך...