• ב"ה ימות המשיח!
  • י"ט אדר ב' התשפ"ד (29.03.2024) פרשת צו

פילנתרופיה: טרנד של העשירון העליון או מהלך עומק עולמי?

עם סיכומה של שנה, מציגים נתוני תרומות המיליארדרים של אמריקה גידול מבורך • 20 מיליארד דולר נתרמו בידי 25 הנדיבים הגדולים בשנת 2021, כך מסכם מגזין פורבס • מאיפה זה בא, מה חלקם של הנדיבים היהודיים בעוגה ואיך זה קשור לקמפיין גיוס המונים פורץ דרך במגזר הערבי • צדק צדק תרדוף
פילנתרופיה: טרנד של העשירון העליון או מהלך עומק עולמי?
דסטין מוסקוביץ. מארק צוקרברג (צילום: Anthony Quintano) ג’ף בזוס (צילום: Seattle City Council)
הישארו מעודכנים בסטטוסים של אתר הגאולה

משאלת הלב של וורן באפט, אחד מעשירי העולם ונדבן ידוע, היא לתת יותר 99% מהונו לצדקה, מה שכמובן מסתכם בסכומי עתק. באפט הוא כנראה אחד הנדבנים הגדולים בהיסטוריה, עד כה נתן בימי חלדו יותר מ46 מיליארד דולר.

היקף הנתינה בעולם הולך וגודל, צדקה וחסד הפכו לכבוד גדול יותר ויותר עבור נותניהם, ומגמה הולכת וגוברת של נדבנות בקרב עשירי העולם מזרימה מיליארדים למטרות מיגור העוני, סיוע לחלשים, בריאות וחינוך.

מגזין פורבס, העוסק בפיננסים ובדירוגי הון שונים, מצא לנכון לעקוב גם אחר פעילות החסד של עשירי העולם, ועם סיומה של שנת הכספים 2021 פרסם נתונים מחממי לב של חמשת הנדבנים הגדולים בארה"ב.

וורן באפט, החולש על קונצרן הענק ברקשייר האת'וויי והונו מוערך ב-115.6 מיליארד דולר, כמובן מוביל את הנבחרת והוא תרם השנה 4.1 מיליארד דולר שרובם הופנו לקרן ביל ומלינדה גייטס העוסקת בהפחתת העוני ובבריאות.

תרומותיו של ביל גייטס עצמו, שעד לא מזמן החזיק בתואר האיש העשיר בעולם, יחד עם תרומותיה של אשתו לשעבר מלינדה, הסתכמו השנה בכמה מיליארדי דולרים לקרן הצדקה שעל שמם.

מקנזי סקוט, שמקור עושרה במניית אמזון אותה ייסד בעלה לשעבר ג'ף בזוס, היא מפזרת הצדקה הכי מהירה מכל המיליארדרים שקדמו לה וקראה תיגר על הנדבנות של עמיתיה לעשירון העליון. הונה של סקוט עומד על 53.5 מיליארד דולר והיא תרמה מעל 8.6 מיליארד דולר בתוך פחות משנתיים לקרוב ל1000 ארגונים. זהו קצב התרומות המהיר ביותר למיליארדר אי פעם. השנה תרומותיה עמדו על כ-3 מיליארד דולר.

פרצופים חדשים ברשימה

מארק צוקרברג, המחזיק בתואר של היהודי העשיר בעולם, הכריז על תכנית שאפתנית של 3.4 מיליארד דולר שיוקדשו לחינוך ולמחקר ופיתוח רפואי מתקדמים המבוססים על בינה מלאכותית. תרומותיו לקרן אותה הקים יחד עם אשתו ב-2015 עומדים עד כה על יותר מ-3 מיליארד דולר. לצידו, דסטין מוסקוביץ', ממייסדי פייסבוק יחד עם צוקרברג ואחר היהודים העשירים בעולם, הצטרף השנה לשורת הנדבנים הגדולים עם תרומות עתק למטרות חסד.

ג'ף בזוס, מייסד אמזון ואחד האנשים העשירים בעולם שהונו נאמד ב-184.4 מיליארד דולר, נכנס גם הוא השנה

לרשימת הנדבנים הגדולים כשהכריז על תרומות בהיקף מיליארד דולר. את תרומותיו ייעד לחינוך, לעמותות המסייעות לחסרי בית, ועוד.

מאיפה זה בא?

באחת משיחותיו הידועות, בה מתייחס הרבי שליט"א מלך המשיח לתהליך העולמי המפנה משאבים ממלחמות למטרות שלום, הוא מתייחס גם לנתינת הצדקה והנדבנות בקרב כל באי עולם ואומר, "כולל גם הפעולה על אומות העולם לעסוק בצדקה, ובפרט לאחרי החלטת מנהיגי המדינות על-דבר חסכון בהוצאות הכספיות לצרכי נשק, אזי בנקל יותר לפעול שיוסיפו בפעולות של צדקה" (דבר מלכות משפטים, הערה 94).

בין אותם דברים, מסביר הרבי שליט"א מלך המשיח כי המגמה העולמית השואפת לשלום וצדק היא לא תוצאת השכל האנושי - עובדה שמאות ואלפי שנים העולם התנהל כפי שהתנהל ואיש לא חשב לצמצם מלחמות למען כלכלה או למען חינוך. רק בדור האחרון האנושות התעשתה והחלה להפנות משאבי מלחמות למען חינוך וכלכלה. ואין זאת אלא תוצאה ישירה מפעולתו של מלך המשיח על העמים, שאחד מתפקידיו הוא לתקן את העולם כולו לעבוד את ה' יחדיו.

גם הנדבנות הגואה בשנים האחרונות, היא מפעולותיו של מלך המשיח הקורא לשלום ואחווה בין העמים, לנתינה ודאגה לזולת ולפיתוח החינוך וסיוע לחלשים.

נתון מעניין נוסף הוא המרכיב היהודי ברשימת הנדבנים, המהווה כ30% אשר ביחס לכמות היהודים העשירים הינו אחוז גבוה ביותר.

מדברים אלינו

מול מספרי התרומות האסטרונומיות של עשירי ארה"ב, עלול להחשיב את עצמו האדם הקטן חסר תועלת. וכי מה יועילו עשרת או מאת השקלים שיתן לצדקה, מה יוכלו לחולל וכיצד יניעו את העולם לצדק ויושר. על פעולתו וחשיבותו של השקל או הדולר הקטן, יעידו גיוסי ההמונים שבכח תרומות פעוטות מאדם ועוד אדם, מגייסים מיליונים.

חברת צ'ארידי היא חברה שמתמחה בגיוס המונים בעולם היהודי ומחוצה לו - בכל רחבי הגלובוס. מנתוני החברה בשנים האחרונות ניכר שעל אף משבר הקורונה כמות התרומות לא רק שפחתו אלא גם גדלו - ויחד איתן כמות הקמפיינים.

בשנת 2019 גייסה החברה 430 מיליון דולר בכל העולם בשלל קמפיינים. בשנת 2020 - בעיצומו של משבר הקורונה - גויסו 590 מיליון דולר בכל העולם ב-1900 קמפיינים. בשנת 2021, גויסו על ידי החברה לא פחות מ-539 מיליון דולר במסגרת 3,928 קמפיינים ויותר מ-1.7 מיליון תורמים מכל העולם.

הקמפיין הגדול ביותר שנערך השנה, כונה 'חב"ד גיבינג דיי' והוא איחד תחתיו לא פחות מ-601 בתי חב"ד ומוסדות חב"ד ברחבי העולם. במסגרתו נתרמו יותר מ-55 מיליון דולר ונרתמו מעל 120,000 תורמים - ביניהם תרומה של 100,000 דולר.

אחד הקמפיינים הייחודיים שניהלה החברה בחודשים האחרונים הוא קמפיין פורץ דרך במגזר הערבי, אולי אחד הראשונים מסוגו, בו גייסה עמותת אמאנינא, הפועלת בקרב האוכלוסיה הערבית - מחלקת סלי מזון, מבקרת ילדים בבתי רפואה ומפעילה מערך מתנדבים רחב - קרוב למיליון שקלים.

גם כאן רואים בבירור את אותו מהלך גאולתי שכבר רוקם עור וגידים ובו כל אומות העולם נוטלות חלק במעשי צדקה וחסד ובתיקון העולם כחלק מפעולתו של משיח על העמים.

ישראל אז והיום: מהפכה בכל תחומי החיים

“אני רק צינור, הכסף לא מיועד רק לי״ - הגישה החדשה של עשירי העולם

תגובות

הוספת תגובה חדשה

בתהליך...