• ב"ה ימות המשיח!
  • י"ב ניסן התשפ"ד (20.04.2024) פרשת מצורע

לצמוח מתוך הקושי: סיפורו של הגר הראשון בהיסטוריה

יתרו, חותנו של משה, מוצג פעמים רבות כ"כהן מדין", כומר לעבודה זרה. כיצד אם כן זכה לחתן את ביתו עם משה רבינו? • טור על פרשת יתרו מאת הרב אסף דפנה
לצמוח מתוך הקושי: סיפורו של הגר הראשון בהיסטוריה
הישארו מעודכנים בסטטוסים של אתר הגאולה

מספרים על אדם שנמאס לו מחייו, עלה על הגג ורצה לקפוץ למטה. אדם אחר עבר למטה, הבין את כוונתו וצעק לו: "אחי, אין ייאוש בעולם כלל!" ענה לו האיש: "מה, גם ייאוש אין"?

"וַיִּשְׁמַע יִתְרוֹ כֹהֵן מִדְיָן חֹתֵן מֹשֶׁה אֵת כָּל אֲשֶׁר עָשָׂה אֱלֹקים לְמֹשֶׁה וּלְיִשְׂרָאֵל עַמּוֹ כִּי הוֹצִיא ה' אֶת יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרָיִם":

יתרו הוא דמות משמעותית בהבנת המושג "אין ייאוש בעולם כלל". יתרו עבד את כל העבודות זרות שבעולם, עד שהגיע למדרגת כהן גדול לעבודה זרה.

לבסוף שמע שמועה, התגייר, הכיר באלוקים כמלך העולם וזכה שפרשה שלימה בתורה תיקרא על שמו, ולא סתם פרשה, אלא פרשת מתן תורה. כמו כן, הוא זכה לתת למשה רבינו עצה, למנות שופטים.

איך יכול להיות שאדם שעבד את כל העבודות זרות שבעולם מתוך אידיאולוגיה, לבסוף זוכה לכאלו מעלות ולכבוד עצום מכל עם ישראל? וכפי שגם ידוע, שכאשר משה יצא לקבלו, כל העם יצא אחריו.

העניין הוא: "וישמע יתרו": יתרו היה מוכן לשמוע ולבחון את הדרך שלו מחדש, שזו תכונה נצרכת מאד למי שרוצה לצמוח בחייו. אומרים, שביער העצים צומחים ישר מכיוון ששאר העצים מישרים אותם.

נקודה שניה היא: יתרו לא הפסיק לחפש את האמת, ולכן גם הגיע לכל העבודות זרות, כי הוא המשיך לחפש את האמת ללא ייאוש.

אך הנקודה החשובה באמת היא לדעת שלא משנה לאן הגענו התדרדרנו, נפלנו וטעינו, יש לנו את האפשרות לעלות. ולא סתם לעלות, אלא לעלות  למדרגות שאנשים שלא נפלו, לא בהכרח יכולים להגיע.

אדם עצוב הגיע פעם לרב וסיפר על עבירה קשה שהוא ביצע. הרב שאלו: "אך מדוע אתה עצוב"? "מה זאת אומרת", הוא ענה, "עברתי מה שכתוב בתורה ועל רצון השם".

ענה לו הרב: "אותה תורה שעליה עברת - אומרת שאתה יכול לעשות תשובה, למחוק כליל את העבר ואף להפוך אותו לזכויות. אז באותה אמונה שאתה מאמין בעבירה שהיא חמורה, תאמין בתשובה שהיא מתקבלת, ותעשה תשובה בשמחה, שהרי גם תשובה היא מצווה ואת כל המצוות צריך לקיים בשמחה".

ולכן יתרו "הגוי" הוא אור ליהודים. כי אם יתרו חזר בתשובה והגיע לכאלו מעלות עצומות ונשגבות, אז וודאי שכל יהודי שיתפוס את עצמו בידיים ויאמין ש"כל זמן שהנר דולק אפשר וצריך לתקן" - יוכל לצמוח ולהגיע רחוק ולהפוך בעצמו לאור למיואשים, לקחת את יתרו כמודל לאנשים שהתייאשו מעצמם ולתת להם תקוה לבניית עצמם.

וזה הסוד של יתרו - הוא תמיד המשיך לחפש, ועבר כל השיטות, ומעולם לא התייאש מעצמו.

כיבוד הורים - כבוד ה'

הקשר של הנשים לעצם התורה חזק יותר

תגובות

הוספת תגובה חדשה

בתהליך...