• ב"ה ימות המשיח!
  • י"א אייר התשפ"ד (19.05.2024) פרשת אמור

למען בית השם אלוקינו - מכתב התמימים בנוגע להרחבת 770

בשבועות האחרונים התפרסם ברשת סיפורה של "מנהרת 770", שהיא למעשה חלק מתוכנית רחבת הקף להגדלת בית חיינו, סביב המנהרה רצו שמועות קונספירציה רבות, וכעת, עם שוך הסערה הוציאו הבחורים בישיבה מכתב גלוי לספר את סיפורה של המנהרה, וגם בשולי הדברים בשורה על אחדות היסטורית שיתכן שאנו עומדים בפניה 
למען בית השם אלוקינו - מכתב התמימים בנוגע להרחבת 770
עדכונים שוטפים בערוץ הגאולה בטלגרם

ראשית הדברים, לפני שפותחים את 'היסטורית' סיפור הדברים, ראוי לציין ולהדגיש כי הרחבת בית חיינו אינה רק פרט כזה או אחר בניהולו של בית רבינו, ההרחבה אינה נצרכת רק מפני התרחבותה וגדילתה של חסידות חב"ד, ואפילו לא רק מפני סכנת הנפשות הקיימת כעת. ההרחבה נצרכת בעקר מפני שזהו רצונו של מלכינו נשיאנו, הרי זה הפרויקט היחיד(!) שזכה לכך שהרבי שליט״א מלך המשיח יגיה עבורו קונטרס שלם, קונטרס "בית רבינו שבבל" (שתקדימי גם באופיו, עד כמה שניתן לומר), מדובר גם בפרויקט שלכבודו הגיע הרבי שליט״א מלך המשיח מביתו שברחוב פרעזידנט במיוחד במהלך שנת האבלות על הרבנית – דברים נדירים שלא ראינו בכל שנות הנשיאות ביחס לכל פרויקט ויוזמה אחרת.

באותם שנים אמר הרבי שליט״א מלך המשיח במהלך חלוקת הדולרים למהנדס יהודה פלג (שהובא במיוחד עבור הכנת התוכניות) כי הוא אינו סומך על אף אחד מהנוכחים (כשהוא מורה באצבעו על כל הנוכחים), אלא "רק עליך, אל תאכזב אותי"! (תוכן). ברור כי כל השיפוצים שנעשו עד עתה אינם מהווים ומקיימים את רצונו הק' להרחיב ולהגדיל את בית משיח "כמו בנין בית חדש".

דבר ידוע ומפורסם לכל שאין כל הדעות בחב"ד דומות בנוגע לאופן הניהול של בית חיינו, אך מכל מקום נראה שסביב הרחבת בית רבינו היה ונשאר איזה 'קונצנזוס' שהדבר צריך להעשות. במהלך השנים עלו רעיונות וירדו, ואכן, בשנים האחרונות אנו עדים לפינות קטנות כאלו ואחרות שמתווספות על ידי הממונים לכך (בהסכמת שתי הצדדים) ואכן, ישר חילם של אלו המתעסקים בזה, אך כאמור, רצונו הק' ש־770 יורחב "כמו בנין בית חדש", עד רחוב יוניון (כפי התוכניות שהוגהו!) לא נעשה.

במקום שאין איש 

לפני השורות הבאות ראוי להדגיש שוב כי האחריות על הרחבת 770 אינה מוטלת על אנשים פרטיים, אדרבה, הרבי שליט״א מלך המשיח הורה באופן ברור מיהם האחראים שעלים מוטלת האחריות להרחיב את בית משיח, אך מכל מקום, כפי שההיסטוריה הקצרה של הרחבות בית חיינו לימדה, כי כלל ההרחבות (המשמעותיות) נעשו על ידי גופים ואנשים פרטיים. עיין ערך ר' אהרון קליין, שיזם ודחף את בניית הזאל הגדול ולזכותו נזקפת קניית בניני המשרדים, ובזכות כך זכה במהלך השים ליחס יוחד מאת הרבי שליט״א מלך המשיח, כמסופר ביומני וסיפורי התקופה. כי כשאין ברירה, אין ברירה.

והאין ברירה הזה הגיע, הדוחק הגדול שמגיע מידי שנה בשנה עם הגעת תלמידי הקבוצה באמצע חודש אלול ואינו משתחרר עד לנסיעת תלמידי הישיבה האמריקאים בימות הקיץ (כידוע לכל שוכני ומתפללי 770...) יעיד על כך. 

לא מדובר כעת על סכנת הנפשות שנקראת לה בכל תפילות החגים כששני האמבולנסים החונים לצד בית חיינו אינם מפסיקים לרגע לקבל אל קרבם בחורים ואברכים מעולפים מהצפיפות בפנים, גם לא מדובר על כך שאפילו האוהל המוצב סמוך לבית חיינו בחודש החגים לא מספיק לאלפי האורחים ותושבי קראון הייטס, מדובר גם על היום־יום של 770, שמניני התפילה 'גולשים' אל תוך אזורי הלימוד, וגם הבחורים המסובבים סביב בשעות סדר חסידות ערב למצוא מקום ישיבה למפלט...

ואכן, כבר בשלהי ה'תשע"ח, לפני כ־6 שנים, התעוררו כמה מבחורי ה'קבוצה' ותלמידי הישיבה האמריקאים יחד למצוא פתרון לבעי'. לאחר התייעצות עם כמה מהעסקנים בשכונת המלך (שאינם רוצים לפרסם את שמם כעת, מסיבות מובנות) הוחלט שלכל לראש יש לפנות את כמויות החול השוכנות תחת עזרת נשים קינגסטון, שהיוו מכשול עיקרי להרחבת הזאל הגדול לכיוון רחוב יוניון.

החפירות החלו רק לאחר התייעצות שנעשתה עם מהנדס מומחה שאישר אשר אין הדבר מהווה סכנה לנשים העומדות על עזרת נשים קינגסטון, ובכל פרק זמן נושא הבטיחות נבדק שוב ושוב. דבר שהביא להאטה משמעותית בקצב החפירות, אך "פיקוח נפש דוחה".

הפסקה ניכרת בפעולת החפירות נעשתה בשנת ה'תש"פ, אז גילו נציגי הגבאים את החלל הגדול שתחת עזרת נשים קינגסטון, והחליטו לסתום את הכניסה. הווי אומר – למעלה מארבע שנים עמדה (והינה עומדת!) עזרת נשים קינגסטון כך על חלל גדול תחתיה בידיעת הגבאים, ללא אף אחד שיעורר על בטיחות הנשים העומדות מעלי'! דבר זה מוכיח מעל כל צל של ספק כי גם לגבאים האמונים על שמירת המקום לא חשבו מעולם כי הדבר מהווה סכנה.

גם סגירת הכניסה למתחם החפירות נעשתה מסיבות צדדיות. הימים היו ימי הקורנה, והי' פחד שהדבר ישמש כ'קיצור דרך' לכניסה ל־770 – דבר שלא נעשה מעולם – ורק בשל כך נאסרה הגישה, לא בשום אופן מפני סכנת בטיחות כזו או אחרת.

EXPAND 770

במהלך השנה האחרונה נערך סביבות שכונת המלך קמפיין התעוררות על דבר קיום רצונו הק' של כ"ק אדמו"ר מלך המשיח שליט"א תחת הכותרת "EXPAND 770". במסגרת הקמפיין (שנערך ביוזמתו של ר' לוי יצחק ג'יקובסון – מאנ"ש קראון הייטס) חולקו מידי שבת בשבתו על שולחנות 770 ובתי הכנסת השונים דפים הקוראים להתעוררות בנושא, שלטים נתלו על בתי אנ"ש ברחבי השכונה ואף נערכו כמה מניני תהילים לזכות הרחבת בית חיינו.

באתר האינטרנט שהוקם לשם כך (www.expand770.com) פורסמו גם כמה קטעים שנאמרו בנוגע להרחבות הראשונות, בראשית שנות הכ"ף, על דבר האחריות המוטלת על כל חסיד להביא להרחבת בית חיינו אשר "התירוצים אשר כל אחד חושב לעצמו שאין לו כל שייכות לזה, וזהו דבר השייך לשני, הרי ידוע שזהו מהעניינים אשר בגללם בית המקדש חרב ר"ל לאורך שנים רבות כל־כך, ומי שלא נבנה ביהמ"ק בימיו כאילו נחרב בימיו" (י"ב תמוז תש"כ, תרגום חופשי ללה"ק).

שיחה זו, כמו שיחות רבות, עוררו שוב את אותם תלמידי התמימים, יחד עם עוד כחות חדשים להמשיך בחפירה על מנת להביא סוף סוף להרחבת 770. היוזמה, בניגוד למה שמנסים לצייר, לא נעשתה על דעת כמה בחורים בודדים מישיבות מסויימות, בעבודת החפירה השתתפו כתף אל כתף בחורים ממגוון קצווי הקשת החב"דית, ישראלים ותושבי חוץ, כשהם מעדכנים את המשפיעים וראשי הישבות שלהם בארה"ק שברכו גם הם על המהלך.

לאחר התייעצות עם כמה אנשי מקצוע, במהלך השנה האחרונה הוקמו עוד עמודי תמך (דברים שלא נעשו אפילו בשבירת הקיר (תמך!) המפורסמת בתשרי תשכ"ז...), וכן את הבחורים החליפו עובדים זרים המתמחים במקצוע הבניה שנים על גבי שנים.

יצויין שבמהלך חודש החגים האחרון, שהוא ללא כל ספק מהזמנים העמוסים ביותר בעזרת הנשים, עמדה עזרת הנשים על גבי עמודי התמך שהוקמו, ללא כל נזק ונפילה כל שהיא, דבר שיכול להוכיח ולהראות על חוזקם של עמודי התמך שהועמדו.

מובן ופשוט כי אין זה אמנם עבודתם של הבחורים (ש"כל ענינם הוא לימוד התורה") להרחיב את בית חיינו, אך כאמור, "במקום שאין איש" לא היה ברירה והדבר היה מוכרח להעשות. כל מי שהי' בשנים האחרונות בחודש החגים יודע כי המצב הנוכחי הוא לא יכול להימשך. מדובר בפיקוח נפש של ממש. קורות הזאל הגדול יעידו על מפולות האנשים (הדומות למה שנעשה באסון מרון) אשר רק בנס לא נפחו שם אנשים את נשמתם, וכל המסתובב ברחבת בית חיינו יוכל לצפות במאות רבות של תלמידי התמימים (כ־40% מהאורחים!) שאינם נכנסים לתפילות החגים, וגם בסתם יום חול כי.. אין מקום!

הבית בוער. זוהי עובדה שכל מי שנוכח סביבות בית חיינו יכול לצפות בה. המצב הנוכחי לא יכול להמשיך כך. היטיב להגדיר זאת הרב מנחם זיגלבוים בדברים שכתב לאחר חודש תשרי הנוכחי "אפשר לומר זאת בהרבה מילים "מכובסות", אבל עדיף לומר את הדברים במפורש: בדרך הטבע, המקום הפך לצר מהכיל את אלפי עולי הרגל, והוא מסוכן! אסור לסמוך על הנס! הגידול הטבעי עושה את שלו".

בשנים האחורנות אנו עדים לדרישה רחבה מכל קצוות הקשת החב"דית להרחבת בית חיינו. כן, גם לא מהצד ה'משחיסטי'. כי במציאות כולם יכולים לצפות. האחריות מוטלת על כל אחד איתנו, לא ניתן להפיל את האחריות על אף אדם אחר. ו"מובן גודל הזכות דכל אחד ואחד מישראל להשתתף בגופו ובממונו (וכל המרבה הרי זה משובח) בבניית 'בית רבינו שבבל'". 

החשיפה הדרמטית

במהלך כל השנה האחרונה בה התקיימו החפירות והעבודות (שעלותם מסתכמים בלמעלה מ־10,000$!) נשמר קיום הפרויקט חשאי. הסיבה לכך פשוטה, לכל המכיר מעט את המציאות סביב 770, ישנם אנשים רבים ה'בוחשים בקדירה' שבאם דבר השמועה היה מגיעה לאוזניהם בתחילת הפרויקט, הם היו עוצרים אותו עד מהרה מטענות 'אין לזה סיכוי', 'אין בזה צורך' וגרוע מכך 'נכון, צריך, אבל זה יכול לגרום לנו להפסיד במשפט'... 

דבר המנהרה התגלה בדרך הפשוטה והמוכרת, השכנים שמעו קולות חפירה ודיווחו.. ככה פשוט. הגבאים, ששמעו על כך ראשונים, שמרו על הדבר בסוד ודיווחו על כך אך ורק לחברי אגו"ח העולמית ששמרו גם הם על כך בחשאיות מוחלטת. בצעד של אחדות נדירה סוכם בין הצדדים לא לפנות על כך לעירייה. 

למה? כפי הידוע חוקי התכנון ובני' של ארצות הברית הם מהמחמירות ביותר, ולמען האמת, גם כיום בנין 770 לא עומד בתקן החוק, ולא בכדי הגיעה לפני כשלוש שבועות ביקורת של 'מכבי אש' (הממונים על בטיחות המבנים) בטענה שחסרים כמה קירות תמך ב־770.. דיווח לרשויות החוק יזיק לכל הצדדים.

פרסום קיום המנהרה נעשה על ידי עיתונאי שוחר 'סקופים' שהגיע לאוזניו שמועות על דבר קיום מנהרה כל־שהיא סביבות בית חיינו, כך שהוא מיהר להעלות ידיעה בנושא ללא לברר ולאמת את השמועה, כאשר את מטרת החפירה הוא מגדיר כ'מנהרה שהבחורים חפרו בתקופת הקורונה בשביל להכנס ל770'. ומכאן הדברים החלו להתגלגל..

גם כאשר התפרסמו צילומים של ה'מנהרה', הרי עדיין לא פורסמו תמונות משטח ההרחבה עצמה, שטח שיכול להכיל בתוכו יותר מ־600 מקומות ישיבה ברחבות בצורה מידית!

אחדות נדירה

ביום חמישי האחרון התקיים מפגש מיוחד בין הממונים על בית הכנסת. סביב שולחן אחד ישבו אנשי הימין והשמאל בשכונת המלך, כשהם מתלבטים כדת מה לעשות עם השטח הנרחב שיכול להתווסף לבית חיינו, האפשרויות שהעמיד לפניהם מהנדס מטעמם הם אחת מהשתיים – או לסתום את כל החלל הנוסף בבטון מיוחד (בעלות של מעל 180,000$!), או לפתוח את התקרה והקיר הסמוכים ולבנות את הכל מחדש.

עד עתה לא נודע על החלטה ברורה מהאסיפה ההיסטורית הנ"ל, אך דבר ברור כעת, עומדים כעת בשעת כושר היסטורית "להגדיל ולהרחיב" את בית רבינו! ניתן כעת להוכיח שעבור קיום רצונו הק' יכולים לעמוד כל החסידים באחדות מופלאה שלא זכורה כמותה – ולהרחיב בפועל את בית רבינו!

בואו נתנער כולנו משיקולים פוליטים צרים כאלו או אחרים, ונקים את רצונו הק' של רבינו נשיאנו, עליו חזר כמה וכמה פפעמים במהלך ראשית שנות הנפלאות. בודאי כל אחד שיש לו השפעה, אפילו כזו או אחרת, יפנה אל הממונים על בית חיינו, מכל צידי המפה ולבקש ולהתחנן – למען עתידנו ולמען ילדנו – להגדיל ולהרחיב את בית חיינו. כי באם חלילה ייסתם המקום בבטון, הרי הדבר יסתום את הגולל (תרתי משמע) על כל אפשרות עתידית לקיום רצונו הק' של כ"ק מלכינו נשיאנו!

ובאם ישנה החלטה כזו המורה על הורדת הקיר המפריד בין חלל הזאל הגדול, לחלל הנוסף החדש (המכיל בתוכו כ־600 מקומות ישיבה) ראוי לעדכן על כך את קהל אנ"ש חסידי חב"ד. זכינו שהדבר התפרסם במהלך השנה בה קוראים את קאפיטל קכ"ב המדבר כולו על הערגה והשתוקקות של כל אחד מעולי הרגל אל ירושלים הבנוי', ונראה שהדבר הוא בהשגחה פרטית מופלאה.

רק החלטה איומה של סתימת השטח בבטון, הנוגדת לרצונם רובם ככולם של קהל אנ"ש חסידי חב"ד, צריכה להישמר בסוד. באם סוף סוף הגיעה השעה, ומוכנים הצדדים להרחיב את בית חיינו – יודיעו זאת שניהם בהצהרה משותפת, ויפה שעה אחת קודם! 

ובודאי "מובן גודל הזכות דכל אחד ואחד מישראל להשתתף בגופו ובממונו (וכל המרבה הרי זה משובח) בבניית 'בית רבינו שבבל'", ו"התירוצים אשר כל אחד חושב לעצמו שאין לו כל שייכות לזה, וזהו דבר השייך לשני, הרי ידוע שזהו מהענינים אשר בגללם בית המקדש חרב ר"ל לאור כזה הרבה שנים, ומי שלא נבנה ביה"ק בימיו כאילו נחרב בימיו".

יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד!

תלמידי התמימים, בוגרי קבוצה תשפ"ג, תשפ"ב, תשפ"א, תש"פ, תשע"ט ותשע"ח העוסקים בהווה ובעבר בבניית והרחבת בית רבינו שבבל "כמו בנין בית חדש"

להורדת מכתב תלמידי התמימים בעניין ההרחבה

האם יורחב כעת מרכז חב״ד העולמי בניו יורק?

אלפים במעמד 'כוס של ברכה' במוצאי חג אחרון של פסח בבית משיח

תגובות

הוספת תגובה חדשה

בתהליך...