• ב"ה ימות המשיח!
  • י"א ניסן התשפ"ד (19.04.2024) פרשת מצורע

צמד חמד, מוח ונשמה

מחקר חדש גילה כי קיים קשר בין מבנה המוח ואופן פעילותו, להחלטות הפוליטיות של כל אחד. מתברר כי מעבר לחינוך וההשפעה המקיפה של הסביבה בה אנו חיים, מעניקים לנו ההורים גם את התכונות הפנימיות
צמד חמד, מוח ונשמה
האם הכל תלוי במבנה המוח?
הישארו מעודכנים בסטטוסים של אתר הגאולה

מחקר חדש שהינו הגדול בעולם מסוגו, פורסם לאחרונה בכתב עת מדעי רציני ומחמיר (PNAS). מתוצאות המחקר עולה כי ניתן לחזות התנהלות פוליטית של בני אדם על פי סריקת המוח ב MRI (הדמיה בעזרת תהודה מגנטית). האמנם ניתן לחזות התנהגות פוליטית רק על ידי התבוננות בהתנהלות הקישורים במוח?

"התשובה היא 'כן' מאוד מהדהד!" טוען בלהט המחבר המשותף של המחקר סקיילר קרנמר, פרופסור למדעי המדינה באוניברסיטת אוהיו, ומוסיף כי "מהתוצאות עולה שהמקורות הביולוגיים והנוירולוגיים של התנהגות פוליטית, עמוקים בהרבה משחשבנו בעבר".

סריקות-המוח בוצעו בנסיינים מתנדבים כאשר הללו עסקו בפעילויות חשיבתיות מתוכננות. המחקר כלל 174 אנשים בריאים, שביצעו מטלות מוגדרות כאשר הם שוהים בתוך סורק MRI. "אף אחת משמונה המטלות שבוצעו לא נגעו בפוליטיקה או מפלגתיות", אמרה סאו יון יאנג, מרצה בכירה למדע המדינה באוניברסיטת נורת'ווסטרן שהיתה אחת משותפות המחקר.

הפעילויות הניסיוניות כולן הצביעו במדויק על מידע רגיש: האם האדם הזה אוחז בדעות שמרניות או ליברליות מבחינה פוליטית.

הסתבר כי בכל האמור לגבי חשיפת מגמות פוליטיות, ה"חתימות" הביולוגיות במוח הן בעלות סיכוי טוב באותה מידה כמו המנבא החזק ביותר שבו משתמשים לעיתים קרובות בניבוי סטטיסטיקה של תוצאות בחירות, הלא הוא ההתאמה לאידיאולוגיה הפוליטית של ההורים.

"למעשה, אפילו כאשר המשתתפים התבקשו לנוח בשקט ולא לחשוב על שום דבר מיוחד, גם אז הראו סריקות המוח שלהם קשר לאידיאולוגיה הפוליטית בה הם אוחזים", אמר ג'יימס ווילסון, מרצה בכיר לפסיכיאטריה וביו-סטטיסטיקה בבית הספר לרפואה של האוניברסיטה של פיטסבורג.

לשלוש משמונה המטלות היו קשרים חזקים במיוחד לדיוק ה"ניבוי" בקשר לגישה הפוליטית:

הראשונה שהראתה קשר מובהק לגוון הפוליטי המוצהר, הייתה מטלה של אמפתיה. במהלכה הוצגו בפני הנסיינים תמונות של פנים המביעות רגש. האמוציות התחלקו בין תמונות של פנים ניטרליות, פנים שמחות, פנים עצובות  ופנים המביעות חשש.

המטלה השנייה בדקה את הזיכרון האפיזודי, והשלישית הייתה מטלת פרס, שבה יכלו הנסיינים להרוויח או להפסיד כסף לפי המהירות שבה לחצו על לחצן.

הסריקות של מטלת הפרס יכלו לנבא קיצוניות פוליטית (של מי שהגדירו את עצמם כמאוד שמרנים, או מאוד ליברלים) בעוד למשימת האמפתיה (לתגובות האמוציונליות) היה קשר מובהק לאידיאולוגיה מתונה.

"מה שאיננו יודעים הוא, האם החתימה במוח נמצאת שם בגלל האידיאולוגיה בה בחרו הנסיינים, או האם האידיאולוגיה של האנשים נגרמת על ידי החתימות שמצאנו", התוודה אחד מעורכי המחקר. המחקר הזה עורר שאלות רבות, והוא עתיד להיות הסנונית הראשונה בסדרת מחקרים מדעיים שימשיכו בוודאי לחקור את הקשר שבין תכונות אישיות, אידיאולוגיות והתנהגות אנושית, לבין מבנה ותפקוד נוירוביולוגי של המוח.

האמת - זה יכול להיות גם די מבהיל. תארו לעצמכם זליגה של מידע מהסוג הזה החוצה ממכוני המחקר, ואפשרות לפלוש למוחו של אדם ולגלות עליו.. הכל! ברררר.. אך אל חשש, מבחינה מדעית עדיין רב הנסתר על הגלוי, וטכנולוגיה מדוייקת וזמינה מעין זו נשמעת עדיין די רחוקה.

מה שבטוח, שככל החידושים המדעיים כולל המתקדמים והספציפיים ביותר, כך גם זה - מתואר לפרטי פרטים בכתבי תורת החסידות.

"חסידות" הוא שמן של אמיתות-אלוקיות שהן על-אנושיות במהותן. ועם זאת, למרבה הפלא דווקא החומר העילאי הזה איננו סודי. הוא מצליח לעבור את מחסום העל-מודע, ונמסר בשמחה לכל דורשי האמת באשר הם.

ובענייננו: המוח הוא המימסר המקשר בין התכנים האלוקיים העל-שכליים, לבין התובנה האנושית. בין האינסופי, לבין האנושי המוגבל. מכונת פלאים שמסוגלת לקלוט מסרים ממימדים אחרים, ומיד לעבד ולתרגם אותם לשפת בני האדם.

שני השחקנים שיוצרים את המודעות האנושית הם הנשמה והמוח. שני אלה רוקדים יחד טנגו מוזר. רק מעט מזעיר מהנשמה מתבטא בגוף, אך די בהשראה קלושה זו בכדי לתת לאדם אופי מובהק. מאפיינים של "חסד" ("ליברליות") או של "גבורה" ("שמרנות").

נשמות שמצד החסד תשאפנה ליהנות מהחיים, עלולות ליפול להתמכרויות ותאוות, או שתתבטאנה באופי נדיב וחברי, רצון להתחבר. הם עשויים להיות טיפוסים רוחניים, ליהנות מעזרה לזולת ולשאוף לעשות שלום (רשימה חלקית ורדודה מאד).

לעומתן, נשמות מצד הגבורה מאפיינות אנשים חסכניים, חשדנים וקפדניים יותר. אלה ידקדקו בקטנות, יעמדו על שלהם בתוקף, ועשויים לכעוס ולראות במלחמה פתרון הולם לעתים קרובות (רשימה חלקית כנ"ל). הם יכולים להיות שוטרים, לוחמים, מנתחים או מוהלים.

המוח מעבד את נטייתה של הנפש בהתאם לנתוני החיים. החינוך, ערכי-החברה ונורמות מקובלות במרחב-זמן בו חי האדם. ועכשיו להפתעה הגדולה, שימו לב:

תפקידו העיקרי של המוח, הוא ביצירת תקשורת. תקשורת בין חווייתה של הנשמה שחשה את הנוכחות האלוקית בכל מאודה, לבין מושגיו המגושמים והארציים של הגוף הביולוגי. ובמה תלויה איכותו של התפקוד המוחי הזה? - לא נכון. לא קשור בכלל לאינטליגנציה... אז למה כן?

לכוונות טהורות. חשיבה נקיה וטובה של ההורים בשעה מיוחדת מאד: שעת יצירת העובר. להורים אין יכולת לקבוע את סוג הנשמה או איכותה. אם תהיה לילדם "נשמה גבוהה" או לא כל כך... כל זה איננו נמצא בתחום אחריותם. אבל הם כן יכולים להעניק לילדם רגישות או ח"ו אטימות לחוויית נוכחותו של השם בחייהם.

להטביע בו/בה את היכולת לחוות קדושה. ככה שכאשר יתקלו בזה, ידעו שזה זה. מבפנים.

בטרמינולוגיה החסידית נקראים הגוף, כולל התפקוד-המוחי, בשם הקוד "לבושי הנפש". והם הם שקובעים כיצד תתבטא הנשמה במציאות הפיזית. גם נשמה גבוהה זקוקה נואשות לקידוש ההורים בשעה הזאת, ולא תצליח לממש את הפוטנציאל האלוקי הטמון בה, בלעדיו.

מה לא עושים הורים עבור ילד. כדי לזכות בילד. כדי לסייע לו בכל דבר. בהצלחת שליחותה של נשמתו עלי אדמות. הגשמת המטרה ועיקר העיקרים של חייו.

אוהבת ילדים? תני להם צ'אנס לזהות את האמת. חפשי רבנית כלבבך (רק שתהיה אחת אמיתית), ושבי איתה ללמוד מה צריך לעשות כדי שזה יצליח. זה בידיים שלך.

ההיסטוריה חוזרת

תגובות

הוספת תגובה חדשה

בתהליך...