• ב"ה ימות המשיח!
  • כ"א תמוז התשפ"ד (27.07.2024) פרשת פנחס

הטלסקופ של נאס”א ובלון נפוח

מה מחפשים החוקרים ששיגרו השבוע את הטלסקופ המשוכלל והיקר ביותר? את האמת · אלא שבדרך לשם הם צריכים להשתחרר מתיאוריות מלאות חורים ולהתחבר למקור המידע המעודכן ביותר · וזה התפקיד שלנו
הטלסקופ של נאס”א ובלון נפוח
הטלסקופ ג'יימס וב בשלבי הבניה האחרונים (צילום נאס"א)
עדכונים שוטפים בערוץ הגאולה בטלגרם

זה הצליח! אמנם באיחור של עשרים שנה והשקעת-עתק של עשרה מיליארד דולר, אבל הנה סוף סוף הוא מרחף בשמיים ומשגר לכאן תמונות מה-זה איכותיות של החלל, מה נאמר - לא בא כבושם הזה.

"הטלסקופ של נאס"א" קוראים לו, גאווה אמריקאית טיפוסית (למרות עשרים מדינות נוספות שחברו לפרויקט). אם תשאל אדם מהרחוב בשביל מה צריך תמונות נוספות מהחלל, או אם ומה תוסיף לו גלקסיה חדשה שתתגלה אי שם, סביר להניח שלא ידע, למרות שזה זלג מהכיס שלו… לכן לא נערוך משאל-עם אלא ניגש ישר למומחים. המדענים שהשקיעו את מיטב שנותיהם ומוחותיהם בהרמת העסק הזה לאוויר.

ומה שהם אומרים הוא שהטלסקופ הזה הוא בעצם מכונת זמן.

איך? פשוט מאוד. לאור השמש, למשל, לוקח בערך שמונה דקות להגיע מהשמש אל כדור הארץ. כך שמה שרואים כאשר מביטים עכשיו בשמש, הוא מצבה של זו כפי שהייתה לפני שמונה דקות. כך שאם ברגע זה תיעלם השמש פתאום חס ושלום, אנחנו כאן נמשיך "לראות" אותה ולהתחמם לאורה גם בזמן שהיא כבר לא תהיה, עוד שמונה דקות תמימות. לדבריהם, מסוגל הטלסקופ לקלוט אור שיצא לדרכו מקצה הקוסמוס "לפני 13.8 מיליארד שנים" וממילא, הוא יכול לתרום לנו אינפורמציה (תמונות) על איך נראה היקום ברגעים הראשונים לקיומו כנ"ל.

כל זה יכול היה להיות מעניין מאוד, לולא היה מבוסס על תיאוריות מלאות חורים. כמו האופן שבו קובעים את "גילה" של קרן-אור, ועוד שלל ההנחות בדבר התנהגותו של ה(אין לו שם) מה שהיה שם לפני שנהייתה "הפלזמה-הדחוסה" / "כדור-האש" ושאר המיסתורין הקדמונים, זה שהיווה לכאורה את מה שהיה לפני ש"נהיו" מרכיביו המוכרים של "היקום-המוכר" (האומנם מוכר?) כמו זמן ומרחב (מהירות), שדות אנרגיה (אור), גלים, חלקיקים, חומר רגיל וחומר אפל.

איך, מתי, והכי חשוב - ממה נוצרו כל אלה, ומה הם היו לפני ה"תאריך" בו החל הכל? כל אלה הינם נושאים שאין לנו שום אפשרות לחקור ברצינות, משום שלא ניתן ליצור או אפילו לתאר היום, את התנאים הפיזיקליים ששררו אז.

להבדיל מתחומי ההנדסה והטכנולוגיה, שהם דברים שתכל'ס עובדים בשטח (אם התיאוריה נכונה) או לא עובדים (אם היא לא נכונה), את ההשערות הנוגעות לגיל היקום, או מה היה שם לפני שהוא פתאום נהיה - אין כל אפשרות מדעית אמיתית להוכיח.

מה שכן אפשר לעשות ובקלות, הוא להוכיח עד כמה יומרניות וחסרות ביסוס הן השערות אלה.

דוגמא שאי אפשר להתווכח עימה, סיפק הרבי שליט"א מלך המשיח בתשובה פשוטה וגאונית למדענים שהתכתבו עימו, כאשר נשאל אודות הפער העצום בין התיאוריות בדבר "גיל היקום המדעי" (אגב, ישנן כמה כאלה), לבין כמעט ששת אלפי שנות קיום העולם כמדווח בתורה. מיליארדי שנים דמיוניות שנרקמו מניתוח "שינוי" אורך הגל / הצבע / ההסחה - לאדום של קרני-אור. ערך שמבטא את הזמן או המרחק ("שנות אור") שעברו קרני אור אלה לכאורה, מהנקודה ממנה באו בראשית התרקמות היקום - ועד הגיען צלחה אל עדשת הטלסקופ.

וכל זאת, בהנחה שהפיזיקה בראשית היקום (בהנחה שהיתה שם פיזיקה בכלל), כלומר - התנאים ששררו אז, כמו לחץ וטמפרטורות מטורפות, עיוות של המרחב-זמן (בהנחה שהיו "אז" מימדים בכלל) בהנחה שבתנאים ההם התנהג הכל כמו ביקום השונה לגמרי של היום. תנאים בלתי ידועים שהמדע עצמו טוען שהיו שונים לחלוטין מאלה של היום.

מדע או השערה?

תארו לעצמכם, אמר הרבי שליט"א מלך המשיח, אדם שעובר ורואה ברז מים מטפטף לתוך דלי. הוא מונה את מספר הטיפות המטפטפות במהלך דקה. לאחר מכן מחשב את נפח הדלי המלא במים ואת נפח כל טיפה, וכך, ללא כל טעות בחישובים, הוא מגיע למסקנה ברורה שהטפטוף הזה נמשך לפחות שלוש עשרה שעות.

אבל אז מגיע לשם מישהו, נוטל את הדלי וכמעט ממשיך בדרכו כאשר מונה-הטיפות מעיר את תשומת ליבו אודות הברז שמטפטף בגינתו כבר שלוש עשרה שעות!

"לא לא ידידי", צוחק בעל החצר, "זה אני שהייתי כאן לפני אולי שש דקות, פתחתי את השיבר עד הסוף והוא התמלא בשש שניות. אחר כך סגרתי אותו ונכנסתי הביתה לרגע. בדיוק אז הגעת אתה עם החשבונות שלך". "אבל אני ראיתי את הטפטוף! וחישבתי הכל", טוען האורח-לרגע. "שטויות", אומר בעל הבית, "הדלי הזה התמלא בשניות, ואתה חישבת את 13.8 מיליארד שנות האור שלך רק על סמך מה שראית בדקה האחרונה, כשטיפטף קצת ממה שנשאר בצינור".

מחפשים את האמת. אפקט תיאוריות-המסננת מוליד (ויכוחים בין המדענים ו)תיאוריות עם חורים חדשים. בין החורים וגם בתוכם משייטת "מכונת-הזמן" התיאורטית, שובת הלב.

ובכל זאת - כל הכבוד להם. כי בכלים שלהם - אבודים בחלל - הם פשוט מחפשים לדעת את האמת. והאמת היא, שגם אם הם אינם יודעים זאת עדיין - הם פשוט מחפשים לדעת את אלוקים. איך נוצר הכל? מי / מה ברא את היקום ואותנו, למה, והכי נוגע - איך אפשר לראות אותו? כלומר - איך יוצרים עימו קשר? בטלסקופ גדול יותר? עם מיקרוסקופ חזק יותר? מאיץ עוצמתי יותר? איך?!

וכאן אנחנו נכנסים לתמונה, לא יותר חכמים או מוצלחים יותר מאף אחד. רק ברחמי השם עלינו - רק יודעים יותר. והמינימום שאפשר לעשות כדי להחזיר לרבי שליט"א מלך המשיח מ-ש-ה-ו זה פשוט לספר להם, לכל מי שעדיין מחפש את הדבר הנכון במקום הלא נכון.

לספר שיומן אובייקטיבי למסע-בזמן מספק רק ספר "בראשית". ושלראות מקצה היקום ועד קצהו ועוד הרבה יותר רחוק וגם קרוב – נראה ברגע הראשון של הגאולה. 

מה מחבר את הכל?

צמד חמד, מוח ונשמה

תגובות

הוספת תגובה חדשה

בתהליך...