• ב"ה ימות המשיח!
  • ז' אייר התשפ"ד (15.05.2024) פרשת אמור

"למכה מצרים בבכוריהם": סימני הגאולה במזרח התיכון

בתיאור מקיף, אבישי איפרגון הפרשן הביטחוני של אתר הגאולה, קושר בין אירועים מכוננים במזרח התיכון בשנים האחרונות לנבואות הרבי שליט"א מלך המשיח ומדרשי גאולה • מלחמות, מהפכות ונפילת משטרים נחשבות כ"סימני הגאולה" • "שבת הגדול" - אז והיום
"למכה מצרים בבכוריהם": סימני הגאולה במזרח התיכון
כיכר תחריר בהפגנות האביב הערבי במצרים (צילום: Lilian Wagdy)
הישארו מעודכנים בסטטוסים של אתר הגאולה

השבת הקרובה הינה "שבת הגדול", ובה אנו מודים לה' יתברך על ה"נס הגדול" שחל בשבת זו, כאשר בכורות מצרים (שחששו ממכת בכורות) יצאו להילחם בצבא המצרי ובפרעה, שסירב לשחרר את עם ישראל. 

על פי דברי חז"ל, במלחמה זו, בין הבכורות לבין הצבא המצרי, נהרגו 600,000 מצרים!  

לפי המדרש, זוהי המשמעות הפנימית של הפסוק "למכה מצרים בבכוריהם – כי לעולם חסדו" - שהקב"ה הכה את המצרים עם הבכורות שלהם בעצמם! 

בתקופת מלחמת המפרץ הראשונה (שנת תשנ"א, 1991 למנינם), הסביר הרבי שליט"א מלך המשיח כי המלחמה של הקואליציה הבין לאומית נגד הצורר העיראקי, הינה התממשות מחודשת של הנס הנ"ל, וכפי שכתוב במקורות שלפני הגאולה יתרחשו שוב נסי יציאת מצרים: "כימי צאתך מארץ מצרים אראנו נפלאות" (מיכה ז', ט"ו). 

באותה מלחמה גדולה, נזכיר, התייצבו עשרות מדינות מול צבא עיראק הגדול (שכלל אז 1.5 מיליון חיילים, כ- 6000 טנקים, וכ- 750 מטוסי קרב ומפציצים) – ובמשך 6 שבועות של לחימה – הביסו אותו, תוך כדי שעיראק משגרת טילי סקאד לעבר ישראל.

כאמור לעיל, הרבי שליט"א מלך המשיח הסביר, שהעובדה שמי שנלחם נגד עיראק, היו המעצמות העולמיות – היא למעשה אותו נס של "שבת הגדול, כי המעצמות הללו הן "הבכורים" של אומות העולם, והן היכו ונלחמו נגד "מצרים" – צבא עיראק שהיה ה"מיצר" לישראל.

בחסדי ונסי ה', סימן הגאולה הנ"ל חוזר ומתגשם שוב בשנים האחרונות, וזאת בגל המהפכות ששטף את העולם הערבי. מהפכות אלו החלו כולן מהעם עצמו, לעיתים אף בסיוע של הצבא (שאמור להגן על המשטר, ובמקום זה, הוא הפיל את המשטר...), והם בעצמם נלחמים במשטר הרודני ומפילים אותו! 

אירועי האביב הערבי 

אירועי ה"אביב הערבי" – שהתחילו בליל י' שבט תשע"א – יום ההילולא של כ"ק אדמו"ר הריי"צ (עם בריחת הרודן ששלט בטוניס) – הביאו לשיפור משמעותי במצבה הגיאו-אסטרטגי של ישראל, זוהי ההערכה המקובלת כיום, כמעט ללא חולק. 

הערכה זו נובעת מכך שרוב המשטרים שנפלו היוו איום גדול על ישראל. כך לגבי נפילת המשטר בטוניס שבמשך שנים רבות אירחה את מפקדות אש"ף (וצה"ל אף הפציץ אותן באמצעות חיל האוויר), ואף פעלה לבניית כור אטומי.

כך גם לגבי המשטר בלוב שייצר נשק כימי, פיתח טילי אל-פאתח ארוכי טווח שאותם תכנן לשגר לעבר ישראל, ותמך בכ- 40 ארגוני טרור שפעלו נגד ישראל וארצות המערב. במשך השנים היו מזימות רבות של משטר זה שניסה לפגוע בישראל באופן החמור ביותר. 

בין המזימות שהותרו לפרסום, ניתן למנות את ניסיונה של לוב לטבע באמצעות צוללת תקיפה את ספינת הענק "קווין אליזבת" שהייתה עמוסה במאות תיירים בדרכה לארץ, וכן את נסיון ההפלה של מטוס ישראלי באיטליה, באמצעות טילי כתף. 

המחבלים נתפסו באיטליה, עם הנשק בקרבת מסלולי ההמראה, כתוצאה ממידע שהועבר למוסד, ובסייעתא דשמיא נפלאה, הפיגוע הנוראי סוכל ממש ברגע האחרון...

במלחמת לבנון הראשונה, שלח המשטר הלובי חיילים מצבאו לשטח לבנון כדי לסייע לארגון אש"ף שנלחם בצה"ל, וחיל האוויר הישראלי אף תקף סוללת טילי נ"מ סאם-9 לובית והשמיד אותה. 

במשך שנים רבות הצהירה לוב כי בכל מקרה של מלחמה ערבית כוללת נגד ישראל, היא תשתתף בכל כוחה, ובישראל העריכו כי אכן חיל משלוח לובי גדול יצטרף ללחימה (במלחמת יום הכיפורים נשלחו כוחות שריון לובים למצרים, וגם מטוסי מיראז' של לוב השתתפו בקרבות אוויר מול מטוסינו בחזית המצרית).

ביום שמחת תורה תשע"ב הופל המשטר הלובי סופית. בהמשך, נוטרלו מאגרי הנשק הכימי הלובי (באמצעותם תקף המשטר את צ'אד שכנתו), וגם נוטרלו סופית מאמצי הפיתוח של הנשק הגרעיני שכבר התקדמו לשלב מעשי, שבו הופעלו צנטריפוגות להעשרת אורניום!

בחסדי ונסי ה' הפלת המשטר הלובי הביאה לנטרול של איום משמעותי על ישראל, שכלל טרור, טילים, נשק כימי, ופיתוח גרעיני.

מלחמת האזרחים בסוריה

כך גם לגבי המשטר הסורי, שבמשך שנים רבות היווה את ראש החץ של העולם הערבי והוביל את המאבק נגד ישראל, הפעיל טרור, פיתח נשק כימי (1300 טון!), ואף הקים כור גרעיני בסיוע של צפון קוריאה. הכור הופצץ והושמד ע"י ישראל לפני 17 שנה.

הצבא הסורי מנה בזמנו כ- 4800 טנקים, וכחצי מיליון חיילים, ובשל קירבתו המיידית לריכוזי האוכלוסיה בישראל, ועובדת היותו צבא סדיר, האיום שנשקף ממנו היה חמור ביותר. 

בחסד ונסי ה' יתברך, ההערכה כיום היא שכ- 75% מכוחו של הצבא הסורי נשחק במלחמת האזרחים הממושכת מול המורדים הרבים, והאיום הצבאי הסורי על ישראל הצטמצם באופן דרמטי. 

כמו כן, לאחר שאסד תקף את המורדים בנשק כימי, הוא נאלץ (תחת לחץ בינ"ל כבד ואיום בתקיפה אמריקאית-צרפתית) לפרק את 43 המפעלים הכימיים, אתרי האחסנה, ומתקני הפיתוח של נשק זה. 

לפי הערכת אגף המודיעין של צה"ל, אכן פורקו כ- 98% מנשק זה, ובסוריה נשארו רק כמויות קטנות שלו (בהם עושה המשטר שימוש מדי פעם נגד המורדים). זוהי הסיבה לכך שמשרד הבטחון סגר לחלוטין בשנים האחרונות את קווי הייצור עבור מסיכות אב"כ.

בנוסף לכך, על פי נתוני צה"ל, כ- 90% מהטילים ארוכי הטווח, שסוריה ייעדה למלחמה בישראל – הצבא הסורי שיגר על הערים הגדולות של סוריה עצמה!

ובמלים אחרות – הצבא הסורי נלחם נגד העם הסורי... 

ממש כפי שהיה במצרים ערב מכת בכורות!

ארגון חיזבאללה שנחלץ לעזרת אסד, ספג עד היום מעל 2500 הרוגים, מעל 8,500 פצועים וכן מאות עריקים, והוא עדיין שקוע עמוק בביצה הסורית. 

דאעש ואל-קאעידה – שניהם ארגונים סונים – הכריזו מלחמת חורמה על החיזבאללה השיעי – והם אכן מצליחים להסב לו נזק כבד ביותר, ואלפי אבדות.

לפני כחמש שנים פלשה טורקיה לסוריה, ושקעה אף היא בביצה הסורית. כוחותיה ספגו אבדות כבדות הן מארגוני מורדים, והן מסדרה של עימותים צבאיים מוגבלים מול יחידות של הצבא הסורי. 

המשטר הטורקי עוין מאוד את ישראל, והסתבכותו במלחמת האזרחים הסורית, הינה בוודאי לטובת עם ישראל.

מצרים, דאעש, מהומות ומורדים באיראן

כזכור, במצרים נפל משטרו של מובארכ כבר בתחילת מה שמכונה "האביב הערבי". נפילת המשטר במצרים הינה גם כן לטובת ישראל, וזאת משום שבמשך שנים רבות הוא התכונן למלחמה בישראל ח"ו, ורכש כמויות עצומות של נשק אמריקאי ואירופאי חדיש, למרות שהדבר הביא לפגיעה מתמשכת בחייהם של עשרות מיליוני מצרים. 

המשטר של מובארכ גם סירב לחסום את 1400 המנהרות דרכן הבריח החמאס אלפי רקטות מאיראן שאותן שיגר לישראל במהלך "עמוד ענן", "צוק איתן" ו"חרבות ברזל" (המשטר הנוכחי רואה בחמאס זרוע של ה"אחים המוסלמים", שהם אויבי המשטר, ולכן הוא חסם והרס כמעט את כל המנהרות, ונותר רק חלק קטן מהן, שאותן ישראל מתכננת להרוס בעצמה ע"י השתלטות על רפיח).

גם ארגון דאעש ספג מהלומות רבות בשנים האחרונות, ולפי הערכת המודיעין האמריקני, הוא איבד למעלה מ- 47,000 מתוך 50,000 הלוחמים שעמדו לרשותו, וכ- 99% מהשטח שעליו השתלט - שוחרר, ומיליוני אזרחים זכו לקבל את חרותם בחזרה. 

מלחמות אזרחים פרצה ונמשכת גם בתימן, וגם בסודאן ובאלג'יר הופלו המשטרים שמשלו שם בעריצות במשך עשרות שנים. 

גם באיראן ישנם גלים של הפגנות ומהומות בעוצמה גדולה בשנים האחרונות, ולמרות אמצעי הדיכוי שמפעיל המשטר, המהומות הללו לא נפסקות, וישנה גם פעילות נרחבת של מורדים באיראן. 

נזכיר, שלפני 3 חודשים, ביום השנה לציון מותו (חיסולו) של קאסם סולימאני ימ"ש – ביצע דאעש שורת פיגועים שגרמו למאות הרוגים ופצועים, בעיקר מקרב אנשי משמרות המהפכה – שבאו לטקסי הזכרון הללו. גם בשבועות האחרונים, ביצעו מורדים בלוצ'ים סדרה של התקפות על אנשי משמרות המהפכה, וגרמו לעשרות הרוגים ופצועים בקרב אנשי משטר הרשע האיראני.

כל האירועים הנ"ל, הינם התגשמות מחודשת ונרחבת – על פני כל המזרח התיכון, של הנס שאותו אנו מציינים בשבת הגדול - "למכה מצרים בבכוריהם – כי לעולם חסדו".

האירועים הללו גם תואמים במדויק לדברי חז"ל והנביאים על מה שיקרה בסמוך לגאולה ולביאת המשיח (ראה בנביא חגי פ"ב, ובנביא יחזקאל פרק ל"ח ("איש בחרב אחיו"), ובנביא זכריה פרק י"ד פס' י"ג), וכן לנבואותיו הקדושות של הרבי שליט"א מלך המשיח, שחזר ואמר כי הגאולה תבוא בדורנו אנו, בחסד וברחמים לעם ישראל, ומתוך עימותים של שונאי ישראל בינם לבין עצמם, שיביאו לפירוקם ולנפילתם. 

יתירה מזו, על פי תורתנו הקדושה, המלך המשיח בעצמו הוא זה שמנצח את שונאי ישראל, והוא עושה זאת בכוח קדושתו העילאית, כנאמר בנביא ישעיה: "ושפט בצדק דלים...והכה ארץ בשבט פיו, וברוח שפתיו ימית רשע" (פרק י"א, פסוק י"ד). 

הקואליציה נגד איראן והחות'ים

לכל זה יש להוסיף, את המאבק הגדול שמנהלות בחודשים האחרונים, עשרות מדינות מול החות'ים בתימן – שהם שלוחיה של איראן. 

החות'ים תוקפים את נתיבי השיט הבינלאומיים שליד תימן, והקואליציה הבינ"ל תוקפת את החות'ים, משמידה להם משגרים וכטב"מים, והורסת את התשתית הצבאית שלהם – שנבנתה ע"י איראן.

כל זה מזכיר לנו את האירועים בזמן מלחמת המפרץ הראשונה – אז, כאמור לעיל, נעמדה הקואליציה הבינ"ל בראשות ארה"ב – מול עיראק, ואת זה בדיוק הרבי שליט"א מלך המשיח הגדיר כהתרחשות מחודשת של נס "למכה מצרים בבכוריהם" – שהינו הנס של שבת הגדול.

וכך גם בימים האחרונים – כאשר קואליציה בראשות ארה"ב, סייעה לישראל להתמודד עם המטח העצום של 350 טילים בליסטיים, טילי שיוט, וכטב"מים – ששוגר אליה ע"י "ציר הרשע" – שכולל את איראן, החות'ים, והמיליציות הפרו-איראניות בסוריה, עיראק ולבנון.

כמו במלחמת המפרץ הראשונה, הקואליציה הזו כללה את ארה"ב, בריטניה וצרפת – שגם גילו וזיהו את מטחי השיגור, וגם יירטו ביחד כ- 100 כטב"מים, ולפחות 6 טילים בליסטיים. 

יתירה מזו – הקואליציה הבינ"ל שפעלה לטובת ישראל כללה גם את סעודיה ואיחוד האמירויות – שהעבירו מידע מודיעיני לארה"ב על הפעולה האיראנית הצפויה, וגם את ירדן – שמטוסי קרב שלה יירטו כטב"מים, והיא אף איפשרה – באופן חסר תקדים – למטוסי קרב של ישראל לחדור לתחומה האווירי, ולנהל בתוך המרחב האווירי שלה את המערכה ליירוט הכטב"מים.

על פי פרסומים זרים אמינים, במהלך המתקפה האיראנית, היו מדינות ערביות נוספות שסייעו לישראל, במיוחד במידע מודיעיני רב ערך - וביניהן מרוקו, בחריין (אחת השותפות ל"הסכמי אברהם"), וגם מצרים.

וזה גם מראה לנו את גודל השינוי הרוחני-גאולתי שעבר העולם מאז מלחמת המפרץ הראשונה - שהרי באותה מלחמה, סעודיה, איחוד האמירויות, מרוקו ובחריין היו מדינות אויב לכל דבר וענין, ואילו כעת הן פעלו לטובת ישראל.

גם ירדן בזמן מלחמת המפרץ הראשונה, נהגה באופן עוין כלפי לישראל (זה היה לפני חתימת הסכמי השלום איתה), והיא הייתה אז למעשה בעלת ברית של סדאם, ואף איפשרה לשיירות של סחורות ונשק, לעבור דרך שטחה, ולהיכנס לשטח עיראק – בניגוד מוחלט לאמברגו שהטיל אז האו"ם על עיראק. 

ירדן אף איימה אז במלחמה על ישראל, במידה וישראל תנסה לעבור דרך המרחב האווירי שלה כדי לתקוף את משגרי הסקאד של עיראק. הצבא הירדני גויס כולו ערב מלחמת המפרץ, נכנס לכוננות גבוהה, ונפרס בגבול ישראל.

והנה, כיום אנו רואים את השינוי העמוק שחל בעולם הערבי לקראת הגאולה – כאשר כל המדינות הערביות שהוזכרו לעיל – מעבירות מידע מודיעיני חיוני, בזמן אמת, ומסייעות לישראל להגן על עצמה, וירדן אף מאפשרת לישראל להיכנס למרחב האווירי שלה, כדי ליירט כטב"מים וטילי שיוט מאיראן ומעיראק! ימות המשיח ממש.

מהפכות ושינויי משטר – מסימני הגאולה

באחת משיחותיו הקדושות (ש"פ תולדות תש"נ) אמר הרבי שליט"א מלך המשיח, כי מהפכות בעולם הינן מסימני הגאולה.  

בנביא חגי נאמר "והפכתי כסא ממלכות, והשמדתי חוזק ממלכות הגוים...איש בחרב אחיו" (פרק ב', פסוק כ"ב). משמעות הפסוק היא שלקראת הגאולה יהיו מהפכות. 

כך מובא גם בזוהר הקדוש (תקוני זוהר, תיקון כ"א): "בההוא זמנא אתהפך ממשלה דאומין דעלמא... וישראל...אסתלקו מן גלותא" [תרגום: באותו זמן (לקראת הגאולה), יתהפכו ממשלות אומות העולם, ועם ישראל יצא מן הגלות]. 

זוהי אם כן, הסיבה הפנימית לכך שישנן מהפכות במדינות רבות, שינויי משטר, הפגנות ומהומות – אלו הם סימני הגאולה הקרובה.

התגשמות כל נבואותיו הקדושות של הרבי שליט"א מלך המשיח שליט"א חייבת להביא אותנו להכרה כי אנו נמצאים על סף הגאולה, שתבוא בחסד וברחמים, ומתוך נסים ונפלאות – כפי שהרבי שליט"א מלך המשיח הבטיח, ועלינו להכין את עצמנו, ואת כל מי שביכולתנו להשפיע עליו, לקבל את פני הרבי שליט"א מלך המשיח בקרוב ממש!

משמיע להם לישראל: לקט מענות ממלך המשיח אודות הביטחון בארץ ישראל

ה' באייר, הרב מייזליש חשף: "ראיתי בעיני את הניסים וההחמצה הגדולה"

תגובות

  • רז , י"ג ניסן התשפ"ד, 07:27

    וואו, המאמר הזה ממש פתח לי את העיניים. תמיד היה לי קשה להבין את ההיגיון מאחורי הדוקטרינה המשיחית של חב"ד, אבל הפרשנות שלך נותנת תובנה מעניינת.

  • ז. מ. , י"ג ניסן התשפ"ד, 05:38

    אני קורא המאמר ומוצא את עצמי מתקשה להסכים עם הפרשנות. נראה לי בהפשטה יתרה של אירועים פוליטיים מורכבים לנרטיב משיחי.

  • חיים לוי , י"ג ניסן התשפ"ד, 05:37

    מבט ייחודי על המתרחש במזרח התיכון. אף פעם לא חשבתי על זה מזווית ראייה של קיום נבואות ובשורת הגאולה. מצמרר חושב על זה ככה!

  • יעל , י"א ניסן התשפ"ד, 13:17

    מרתק לקרוא גישה כל כך ייחודית על המצב במזרח התיכון. כיהודיה חילונית, לא הכרתי את הרעיונות האלה קודם.

  • ירדן , י"א ניסן התשפ"ד, 13:17

    אני לא בטוח שהקישור בין המהפכה הערביות לגאולה הוא מוצדק.

  • נווה יסדי , י"א ניסן התשפ"ד, 11:11

    מדהים איך אפשר להתאים נבואות עתיקות לאירועים מודרניים. יחד עם זאת, לא כולם יקבלו את הפרספקטיבה המשיחית החב"דית הזו, שכן יש לה השלכות פוליטיות.

  • מוריה , י"א ניסן התשפ"ד, 08:41

    לא יכולתי שלא לגלגל עיניים קצת כשקראתי את המאמר הזה. הפרשנות הזו שלך נראית לי מאולצת ולא באמת רלוונטית לאירועים.

  • ליאור נ. , י"א ניסן התשפ"ד, 08:39

    מאמר מעניין מאוד! אף שאינני חסיד חב"ד, תמיד רציתי ללמוד יותר על הקשר של אירועים בעולם לגאולה.

  • משה בן צבי , י"א ניסן התשפ"ד, 07:32

    הסיכום שלך על הקשר בין אירועים היסטוריים ומדיניים עכשוויים ונבואות של הרבי וסימני הגאולה מעניין מאוד. כפי שציינת, על פי המקורות, התרחשויות כמו מהפכה, מלחמות ומלחמות בין אומות, מבשרות על התקרבות הגאולה וביאת המשיח.

    הדוגמאות שהבאת ממלחמת המפרץ, האביב הערבי, נפילת משטרים עריציים, ומעורבות מדינות ערביות בסיוע לישראל בעימות האחרון עם איראן, מצביעים על שינויים משמעותיים באזור. אתה רואה את זה כהכנה לקראת הגאולה, בהתאם להבנתך בתורה ובדברי הרבי.

    יחד עם זאת, חשוב לזכור שפרשנויות של אירועים והקשרם לגאולה הם סובייקטיביות ונתונות לפרשנות. אתה לא יכול לקבוע בוודאות, אך ברור שקרו שינויים מרחיקי לכת במזרח התיכון ובעולם הערבי.

    תודה שחלקת את דעתך בנושא.

הוספת תגובה חדשה

בתהליך...