• ב"ה ימות המשיח!
  • י"ב ניסן התשפ"ד (20.04.2024) פרשת מצורע

ראיון / הצצה לפעילות תנועת רגבים ומאבקה לשלימות הארץ

יכין זיק, מנהל הפעילות של תנועת רגבים, בראיון על פעילות הארגון שקם כדי לעצור את ההשתלטות הלא חוקית של הערבים על המשאב הכי יקר - האדמה • המחבלים שביצעו את הפיגוע בבקעת הירדן, נעזרו בדרכי ההגעה החדשים שנקבעים בשטח, ולא מתקבל מענה הולם מצד גורמי אכיפת החוק • ומתי לדעתו יגיע השלב שבו יהיה אפשר לסגור את הארגון ולהכריז כי הוא מיותר…
הצצה לפעילות תנועת רגבים ומאבקה לשלימות הארץ
כל הידיעות מאתר הגאולה אצלכם בואצאפ

הפיגוע בבקעת הירדן, לפני כשבועיים, במסגרתו הגיעו מחבלים ברכבם ופתחו באש לעבר אוטובוס שהסיע חיילים, שרק בנס גלוי לא נגמר במחיר דמים כבד, הזניקה לכותרות את נושא הגעת המחבלים לכביש באמצעות אותן "דרכים חקלאיות" הנפרצות בכל העת, על ידי הרשות הפלסטינית, במימון מדינות ארופאיות, כחלק ממערך ההשתלטות על השטח.

פנינו למנהל הפעילות של תנועת רגבים, יכין זיק, כדי לשמוע ממנו על התופעה.

הפיגוע בבקעת הירדן, אמנם הסתיים בנס גדול, אך העלה לכותרות את נושא הדרכים הלא חוקיות, בעקבות הגעת המחבלים באמצעותן ונסיון הבריחה בדרכים אלו. תנועת רגבים מתריעה כבר שנים מפני הבנייה הבלתי חוקית והדרכים החקלאיות. מה אתם פועלים בנידון?

בעשור וחצי האחרונים, יש לפלסטינים תוכנית סדורה להשתלטות על שטחי C ביהודה ושומרון באמצעות בנייה לא חוקית וחקלאות, ואנחנו מתריעים על זה כבר שנים. אנחנו מזהים בשנה האחרונה התגברות של הבניה הלא חוקית ובמקביל קשר ישיר של חוסר ההתמודדות של ממשלת ישראל עם התופעה, לעלייה בטרור. שר הביטחון גנץ החליט 'אני לא מתעסק עם הבנייה הערבית הלא-חוקית ביהודה ושומרון, זה לא מעניין אותי', ואנחנו רואים שזה משפיע באופן ישיר גם על הטרור. דוגמה מובהקת זה מה שקרה השבוע (הפיגוע. ב.פ). אנחנו כבר ראינו את הפריצה של הציר הזה לפני שנה וחצי, התרענו על זה, פנינו למנהל האזרחי שיהרסו את הציר, שיחסמו אותו, פנינו לכל גורמי האכיפה, אך הם בחרו להתעלם מהפנייה שלנו. כולנו ראינו איך ציר כזה משמש את המחבלים שניסו לברוח דרך שם, ואם לא היה קורה הנס והרכב שלהם לא היה מתלקח אז הם היו מצליחים לברוח. אגב, אחד המחבלים עדיין לא נתפס, כי הוא ברח בדיוק על ציר לא חוקי כזה לתוך שטח A ועדיין מחפשים אותו.

לשם מה הוקמה תנועת רגבים? מה הפעילות שלה?

תנועת רגבים הינה תנועה ציבורית שהוקמה במטרה להוביל לקביעת סדר יום יהודי בישראל בהיבטי קרקע וסביבה. אנחנו מבינים שבישראל אחד המשאבים הכי יקרים שקיימים זה הקרקע, האדמה. ולמדינת ישראל אין מדיניות איך היא שומרת את הקרקע, איך היא שומרת על המשאב הכל כך חשוב הזה. אנחנו רואים השתלטות על קרקעות כאלה בעזרת בנייה לא חוקית גם בגליל, גם בנגב וגם ביהודה ושומרון. ביהודה ושומרון זה משהו קצת אחר, כי החוק שם שונה והוא לא שייך לישראל הפורמלית אלא יש לה את החוק המיוחד שלה, של יהודה ושומרון, וגם כי יש שם את הרש"פ שהיא הגורם שמתכנן את הבנייה הלא חוקית בצורה אסטרטגית, בניגוד למה שקורה בישראל. ולכן המטרה שלנו היא לגרום למדינת ישראל להבין שיש פה גורמים במימון אירופאי משמעותי שמנסים להשתלט על השטח.

מי שעומד היום בראש התנועה זה המנכ"ל שלנו מאיר דויטש. מי שהקים את התנועה, לפני 16 שנה, היו בצלאל סמוטריץ' ויהודה אליהו, ומי שמממן אותנו זה בעיקר תורמים, קטנים וגדולים.

ואיך עובדת העבודה בשטח?

יש לנו רכזי שטח, שמסתובבים ורואים מה קורה בשטח, יודעים לצלם ברחפן, עושים צילומי אוויר, לצלם תמונות, לעשות חקירות. מעבר לזה יש לנו משפטנים שהם אחראים גם לנסח את הפניות לגורמים הרשמיים וגם להגיש עתירות לבית המשפט, יש לנו מערך דוברות מפותח, מערך מחקר, מערך קשרי ממשל, ובעזרת כל הכלים הללו אנחנו מנסים להשפיע על המדיניות של הממשלה ולפעול בתחומים שאנחנו חושבים שצריך.

אתם מדברים על שטחי C. ויתרתם על שטחי A וB?

לא ויתרנו. אבל היכולת שלנו לפעול במקומות הללו מבחינה משפטית היא מוגבלת, כי מבחינת החוק אנחנו לא יכולים לפנות לממשלת ישראל ולהגיד להם תפעלו בשטחי A ו- B. בשטחי B קצת, אנחנו עושים את זה בקצוות. אבל זו טענה נכונה, וזה באמת משהו שמטריד אותנו, אבל אנחנו אומרים - ברגע שנראה שמתחילים לפעול בשטחי C, נוכל לבקש לפעול בשטחי B. אבל כשגם שטחי C מופקרים, אז לדלג ישר לשטחי B זה קצת (לא רוצה להגיד נאיבי, אבל זה לא באמת) פרקטי. אני יכול להגיד לך שיש גורמים שמדברים על שטחי B, ואנחנו יודעים שזה חשוב לדבר גם על שטחי B.

בוא נדבר קצת על הצלחות. מה אתם רואים כהצלחה? אתם יכולים לציין שתנועת רגבים באמת שינתה ופעלה משהו ב-16 שנה?

אתן לך 2 דוגמאות. דוגמה ראשונה זה מה שנקרא 'חוק קמיניץ'. חוק שייעל באופן משמעותי את ההתמודדות בישראל, בעיקר בגליל, כנגד בנייה לא חוקית, וצמצם באופן משמעותי את הבנייה במגזר הערבי - ירידה של 72% בהתחלות הבנייה הלא חוקיות. חוק קמיניץ זה חוק שהממשלה חוקקה, אבל מי ששם את זה על סדר היום ודחף לחקיקה הזאת זה רגבים. כך אומרים גורמי המקצוע שחוקקו את החוק, גם במשרד המשפטים וגם בכנסת ובממשלה. הסיפור השני זה העובדה שמדברים היום על המערכה על שטחי C. עד לפני כמה שנים אף אחד לא הכיר את זה, אף אחד לא דיבר על הבנייה הלא חוקית הפלסטינית ביהודה ושומרון. רגבים אספה את הנתונים, תיעדה אותם, הכינה דו"חות מסודרים והציבה את זה באופן משמעותי על סדר היום. העובדה שהיום זה נושא שמדברים עליו זה הרבה מאוד בזכות תנועת רגבים.

ואתם מרוצים מהמצב הנוכחי בשטח?

חס ושלום, אנחנו מוטרדים מאוד. אנחנו זעקנו את הזעקה של הבנייה הלא חוקית כבר לפני שנים, ב-2019 עשינו דו"ח שנקרא מלחמת ההתשה שבעצם מסקר את התופעה הזאת באופן משמעותי ומראה איך הפלסטינים משתלטים באופן עקבי ומתוכנן על שטחי C. הצלחנו להביא את זה למקבלי ההחלטות, היה דיון בקבינט, דיון בצבא, דיון בוועדת חוץ וביטחון והייתה תחושה שסוף סוף הנה מבינים שיש פה אירוע והולכים לטפל בו. לצערנו, הממשלה הנוכחית לא רק שהתעלמה מהבעייה אלא באופן פסיבי גם עודדה אותה. בעצם היא רמזה לרש"פ שהיא לא תטפל בתופעה הזאת ונתנה להם סוג של אור ירוק להמשך השתוללות הבנייה הלא חוקית.

אז אנחנו מאוד מוטרדים, כי המצב היום יותר גרוע ממה שהיה קודם. קודם לפחות עשו משהו או שלא ידעו על התופעה. היום יודעים על התופעה, מבינים את הבעייתיות שלה ובכל זאת מאפשרים לה לקרות. אנחנו גם רואים בשטח שדי בקרוב המצב יהיה בלתי הפיך. הם בעצמם אומרים שעוד כמה שנים תוקם מדינה פלסטינית דה-פקטו בשטח בעזרת בנייה לא חוקית. חס ושלום.

ומתי נוכל לומר שתנועת רגבים סיימה את תפקידה, שהיא כבר מיותרת?

אנחנו תמיד צוחקים שהחלום שלנו הוא שיסגרו את תנועת רגבים. כי אנחנו, בניגוד לעמותות אחרות, לא רוצים להחליף את המדינה. עמותת חסד, אומרת שהמדינה לא נותנת לעניים סלי מזון, אז אנחנו ניתן. אנחנו לא במקום הזה. אנחנו רוצים לגרום למדינה לעבוד, לעשות את מה שהיא אמורה לעשות, אנחנו לא באים להחליף אותה. ביום שהמדינה תצא עם מדיניות ברורה לגבי בנייה לא חוקית ואנחנו נראה שאין יותר תופעות של בנייה לא חוקית והשתלטות על שטח, ואנחנו נראה שמטפלים בעבריינים שבונים, כשאנחנו נראה שהמדינה אוחזת בקרקעות שלה ונמהלת אותם ולא נותנת לגורמים זרים לעשות את זה - אז אנחנו נדע שסיימנו את תפקידנו. לצערי, אנחנו רחוקים מאוד מהיום הזה.

מבחינת נתונים, מה מתחולל בשטח בשנים האחרונות?

אענה לך במספרים. בשנת 2008 היו בשטחי C שלושים אלף מבנים לא חוקיים. מ- 1967 עד 2008, 41 שנה, זה מה שהערבים בנו ללא היתר בנייה. רוב המבנים הללו נמצאים מחוץ ליישובים. הם נמצאים למעשה כהרחבות של הכפר. חלקם קרובים יותר, חלקם מאוד רחוקים. יש הרבה סוגים. בכל מקרה, זה מבנה שנבנה בלי שהרשויות אישרו אותו. הרשויות בעצם לא נתנו היתר בנייה, לא פתחו תשתיות, לא גובים ארנונה. לא יודעים עליו כאילו.

ומי אמור לתת אישור?

המנהל האזרחי.

רק ישראל? זה לא שייך לרש"פ?

זה שטח C, אחריות מלאה של ישראל, גם לפי החוק הבינלאומי.

אז ב- 2008 היו 30,000 מבנים לא חוקיים, ב- 2021 היו מעל 80,000 מבנים לא חוקיים. זה אומר שתוך 13 שנה בנו יותר מפי 2. מ- 30,000 ל- 80,000. בממוצע, ב- 2021 היה ממוצע של יותר מ- 3,000 מבנים לא חוקיים, כל שנה. לא מדובר על צריפים או מבנים יבילים, אלא על בתים של ממש.

אז אתם מזהים את העלייה החמורה הזאת, ומה לדעתכם הוביל להשתוללות של הבנייה הבלתי חוקים הזו?

הרש"פ, במימון אירופאי נדיב, מממנת ומתכננת את הבנייה הזאת כדי לעודד את התושבים. חלקם היא בונה בעצמה, חלקם היא מעודדת את התושבים לבנות באופן לא חוקי מחוץ לכפרים. היא פורצת שבילים, היא מחברת לחשמל ומים, הכל כדי לעודד את הבנייה הלא חוקית הזאת, כדי להקים את המדינה הפלסטינית. והם אומרים את זה על השולחן. זו תוכנית של טראמפ. כשהיה נשיא ארה"ב ב- 2008 הוא אמר את זה במפורש - אני הולך להקים מדינה פלסטינית באופן חד-צדדי. זה הלשון של התוכנית שלו - מכיבוש למדינה. ובישראל עוצמים עיניים.

ומה אתם מצפים שיעשו? שיהרסו את הבנייה הבלתי חוקית?

אנחנו מצפים קודם כל לעצור את הבנייה הבלתי חוקית. אנחנו מצפים שגורמי האכיפה יעשו מה שצריך. הכלים שיש למנהל האזרחי זה כמו שריפת יער משתוללת שמנסים לכבות אותה עם צינור גינה. זה לא רלוונטי, אין לו את היכולות לעשות דבר כזה. צריך להקים גוף שיהיה אמון על המערכה-מלחמה הזאת. יש פה מלחמה על השטח, ובמלחמה נלחמים. צריך צבא שיילחם בסיפור הזה. צריך להקים יחידות יהודיות שהתפקיד שלהן יהיה לעצור את כל הבנייה הבלתי חוקית, להרוס אותה, לראות שאין בנייה בלתי חוקית חדשה, ולהתחיל, כמה שיותר, להרוס בנייה בלתי חוקית קיימת. אי אפשר להרוס עכשיו 80,000 מבנים, אבל צריך לעצור את ההשתלטות, ובהתאם להרוס. לצערנו אנו רואים פעילות שכזו כנגד הבניה של יהודים, אך לא כנגד הערבים.

התפרסמו בחודשים האחרונים תיעודים של הרס אתרים היסטורים ביו"ש. תנועת רגבים מטפלת בזה?

יש ארגון שנקרא "שומרים על הנצח", שהוא הגוף שמטפל באופן ספציפי בהרס העתיקות ביו"ש, גם אנחנו טיפלנו בזה בעבר, יש תיקים מסויימים שאנחנו כן מנהלים על הרס עתיקות, למשל ארמונות החשמונאים ליד יריחו, שומרון העתיקה, ועוד אלו תיקים שטיפלנו בהם בעבר, אבל היום יש את עמותת "שומרים על הנצח" שאנחנו עזרנו להם לצמוח ונתנו לה הרבה כלים איך לעבוד, כלים מקצועיים, קשרים וכו'.

אבל גם בתחום זה המצב קטסטרופלי. הפלסטינים מוחקים את ההיסטוריה היהודית באמצעות שוד עתיקות. גנבי עתיקות פועלים באופן כמעט חופשי ביו"ש, בכל חירבה, בכל מקום שיש בו איזשהו אתר עתיקות, וכמובן שרוב הממצאים הם ממצאים שקשורים להיסטוריה של עם ישראל, הם פשוט נחרבים ונשדדים, ומוכרים אותם לכל המרבה במחיר באופן לא חוקי.

אתם מטפלים גם בפעולות בלתי חוקיות אחרות שהרש"פ מבצעת ביו"ש, כמו מחצבות בלתי חוקיות, זבל, זיהום של מקורות מים וכדומה?

אנחנו גם מתעסקים בזה. בעצם ביו"ש כל הנושא של איכות הסביבה הוא קטסטרופלי ולא מטופל. אנחנו רואים משרפות לא חוקיות, מזבלות, מחצבות, ועוד, רק עכשיו אנחנו ביחד עם עוד גורמים אחרים ביו"ש עצרנו תוכנית של המנהל האזרחי להכשיר מחצבות לא חוקיות ברחבי יו"ש, מה שהיה גורם נזק בלתי הפיך.

יש ארגון מיוחד שמתעסק בתחום זה בשם "ירוק עכשיו", וגם לו אנחנו משתדלים לסייע.

נאחל לכם ולנו שתהיה כבר ההתגלות של הרבי שליט"א מלך המשיח בגאולה האמיתית והשלימה ובמילא כולנו נהיה פנויים רק להתעסק עם החלק החיובי שבכל חלקי ארץ ישראל ולא נתעסק במיגור הרע.

סכנת נפשות: תכנית למדינה פלסטינית תוצג באו"ם על ידי ראש הממשלה

שלימות הארץ: סקירה על מלחמתו של מלך המשיח

תגובות

הוספת תגובה חדשה

בתהליך...