• ב"ה ימות המשיח!
  • ז' אייר התשפ"ד (15.05.2024) פרשת קדושים

פרשנות / המתקפה האיראנית והניסים העצומים

כ-190 כלי טיס בלתי מאויישים, מעל 30 טילי שיוט, 120 טילים בליסטיים, ובסך-הכל כ-60 טון חומרי נפץ – שוגרו אל עבר ישראל הקטנה מכיוון איראן • בניסים גלויים לא נפגע אפילו יהודי אחד(!) ו-99% אחוזים מכלי הטיס והטילים יורטו בהצלחה • מה הופיע במיקום הרביעי בחיפושי גוגל בליל התקיפה? ואיזה סוג נס נעלה יותר? • הרב אבישי איפרגון, פרשן לענייני צבא וביטחון, סוקר את המתקפה האיראנית הכושלת לעבר ישראל ואת תוצאותיה הניסיות
המתקפה האיראנית והניסים העצומים
מפה המציגה את השיגורים האיראניים לשטח ארץ ישראל
כל הידיעות מאתר הגאולה אצלכם בואצאפ

מאז חיסול הבכירים האיראנים בדמשק בירת סוריה ובראשם מפקד כח קודס באזורנו וסגנו, עמדה ישראל במשך שבועיים תחת איומים איראנים חריפים שהביאו לחששות לא מעטים בקרב הציבור בישראל, יחד עם תפילות שהכל יעבור בשלום וחיזוק הבטחון בה', והיערכות בטחונית מקיפה לקראת אפשרות של עימות צבאי כולל עם איראן ומדינות נוספות בנות בריתה.

ואכן, זמן מה לאחר צאת השבת הגיעה ההתרעה המיידית כי עשרות רבות של כלי טיס בלתי מאוישים המריאו מאיראן לישראל. ע"פ הנתונים שפורסמו לאחר סיום המתקפה, שלושת גלי התקיפה ששוגרו לעבר ישראל כללו כ-190 כטב"מים מתאבדים מדגמי "שאהד 136", וכן מהדגם המשופר "שאהד 238" בעלי ראש נפץ של עשרות ק"ג וטווח טיסה ארוך במיוחד.

לכלי הטיס הנזכרים נוסף לאחר מספר שעות גם שיגור למעלה מ-30 טילי שיוט, הנעים בגובה נמוך במיוחד כמעט בצמוד לפני הקרקע – יתרון שהופך את יירוטם ע"י כיפת ברזל או טילי חץ לכמעט בלתי אפשרי. אל מול טילים אלו נערכו מטוסי הקרב הישראליים לפעולה, בשיתוף עם מערכת "קלע דוד" (שרביט קסמים) שפותחה במיוחד על מנת לתת מענה לאיום טילי השיוט. לכל אלו נוספו בגל התקיפה השלישי מטח כבד ביותר וחסר תקדים של מעל 120 טילים בליסטיים לעבר מטרות בישראל, בעיקר באזור הדרום וצפון רמת הגולן.

התכנית לקריסת ההגנות

התכנון האיראני במתקפה חסרת המעצורים הזו היה פשוט: מטרתן של כמויות החימושים הענקיות ששוגרו אל עבר ישראל נועדו "להרוות" את מערכות ההגנה בישראל, ולהביא אותן למצב של קריסה עקב עומס היירוטים. בכך רצו האיראנים לייצר מצב שבו מותקפת ישראל בבת אחת על ידי כמות חימושים רבת עוצמה ומסוגים שונים שמגיעים כולם לישראל בערך באותו הזמן, ובבת אחת יוצרים איום על בסיסי צבא אסטרטגיים ומטרות ספציפיות אחרות שנבחרו בקפידה מראש. כך, עלה במחשבתם, כי מערכי הנ"מ, הגילוי והיירוט לא יוכלו לתת מענה מכסה לכמות העצומה וחסרת התקדים של האיומים האוויריים.

בכוונה זו סומנו יעדים צבאיים חיוניים כמטרות, כמו בסיס נבטים ממנו פועלות טייסות מטוסי החמקן 35-F, ויעדים נוספים ברמת הגולן ואזור ירושלים. לשם כך עשתה איראן שימוש גם בכלי הנשק החדישים ביותר העומדים לרשותה: הטילים הבליסטיים ששוגרו, היו מדגם חדיש שנכנס לשירות רק בשנים האחרונות – "חייבר-שכן" (ולא מדגמי ה"שיהאב" הקודמים).

גם טילי השיוט ששוגרו היו מדגם "פאווה 351" – שנכנס לשירות רק בשנה האחרונה, ולו יכולות תקשורת קבוצתית בין טילים מתקדמות, וכן אפשרות לשינויי מסלול ותקיפה מכיוונים שונים על מנת להטעות את מערכות ההגנה. גם "שאהד 238", דגם חלק מהכטב"מים ששוגרו לעברנו, הינו הדגם החדיש ביותר של כלי הטיס נעדרי הטייס.

למי שקצת איבד ראש עם הנתונים נסכם כי על פי דובר צה"ל בוצעו כ-350 שיגורים לעבר ישראל, ובהם 60 טונות חומר נפץ! כמות אסטרונומית לפי כל קנה מידה.

הנסים והנפלאות

לאחר שעות ארוכות ומורטות עצבים, החלו לזרום לאחר חצות שביבי המידע שהעידו כי מדובר בנס אחד גדול: עשרות מהכטב"מים הופלו בידי ארה"ב ובעלות בריתה, אולם רוב כוח הכטב"מים המשיך לנוע לעבר ישראל, כמו גם טילי השיוט ומטח הטילים הבליסטיים שנועד להשתלב עימם ולהכביד על מערך ההגנה.

המטח הכבד של הטילים הבליסטיים הביא לאזעקות רבות באזור הדרום, במיוחד בבאר שבע, דימונה, ערד, חצרים, וכן באזור בסיס חיל האוויר בנבטים. אולם במהרה התברר כי בניסים גלויים יורטו כמעט כל הטילים הבליסטיים בהצלחה מליאה! טילים בודדים בלבד נפלו בשטח פתוח בלא שיורטו, לבד טיל אחד שנפילתו גרמה לנזקים קלים ביותר בבסיס נבטים, שפעילותו הצבאית לא נפגעה כלל. אחוז ההצלחה ביירוט הטילים וכלי הטיס היה חסר תקדים, מעל ומעבר לכל ציפיות אנשי מערכת הבטחון שאמרו זאת בגילוי לב לאחר אירועי הלילה.

גם עשרות טילי השיוט המהירים והמסוכנים יורטו בהצלחה מלאה, ואף לא אחד מהם חדר לשטח ישראל! כך גם ארע לגבי יירוט הכטב"מים המוצלח, בו יורטו כולם מחוץ לשטח ישראל!

99% הצלחה - זהו נס

ההיקף הנרחב של המתקפה האיראנית הפתיע את ישראל. בכיר במשרד הבטחון שהתראיין לאחריה אמר כי "קיבלנו מתקפה ברמה גבוהה משחשבנו". למרות הכמויות הגדולות ששוגרו, ולמרות התחכום של הטילים והכטב"מים החדישים, אחוזי היירוט היו מדהימים – 99 אחוזי הצלחה! זוהי הצלחה ויכולות ביצוע חסרות תקדים להם אין כל אח ורע בכל העולם, מול מתקפה רחבה מאוד וחסרת תקדים בפני עצמה שטרם נראה כדוגמתה. בחסדי וניסי ה', כל מזימותיה של איראן לפגוע בישראל בליל מוצאי שבת – נכשלו.

את אופן ביצוע המשימה הכבירה הזו, שאף אחד לא צפה את מימדיה, יש כמובן לזקוף ללא ספק למסירות נפשם האמיצה של חיילי צה"ל המסורים, שהפעילו במקצועיותם הרבה את מיטב מערכות ההגנה. אולם את ההצלחה הניסית עצמה, יש לזקוף כמובן לקדוש-ברוך-הוא, כדברי משה רבינו בספר דברים: "וזכרת את ה' אלוקיך – כי הוא הנותן לך כח לעשות חיל" (דברים ח, יח). המקור האמיתי להצלחה הוא מה', הנותן לנו כוח ועוצמה ומשגיח ושומר עלינו בכל עת. במיוחד בארץ הקודש, עליה נאמר כי הינה "ארץ אשר ה' אלוקיך דורש אותה, תמיד עיני ה' אלוקיך בה מרשית שנה ועד אחרית שנה" (דברים יא, יב).

איזה נס קרה כאן?

בספר הזוהר (שמות, דף ט) מבואר שבגאולה העתידה לבוא יעשה הקב"ה לישראל נסים ונפלאות כפי שהיה ביציאת מצרים, וכדברי הנביא מיכה (ז, טו) - "כימי צאתך מארץ מצרים אראנו נפלאות".

בתורת החסידות מוסבר כי ישנם שני סוגים של ניסים. הסוג הראשון הוא ניסים על-טבעיים שמשנים את הטבע ופועלים בניגוד לכל חוקי הטבע. כמו, למשל, נס קריעת ים סוף. הסוג השני הוא "נס המלובש בטבע" – אלו למעשה רוב הנסים, אלו הקטנים שמלווים כל אחד ואחת מאיתנו בחיי היום-יום. נסים אלו מתבטאים בהצלה אלוקית מיוחדת, כללית או פרטית, אותה אנו יכולים גם להרגיש כהשגחה אלוקית פרטית עלינו, אולם היא אינה "שוברת" את הטבע של העולם אלא מתמזגת איתו יחד.

בנס שכזה, עד כדי כך הטבע והנס מחוברים, שהטבע מכסה ומסתיר על הנס עד כי לצופה מן הצד זה נראה כאירוע טבעי - למרות שלאדם עצמו שחווה את ההצלה על ידי הנס ברור כי מדובר בנס גדול שהושיע אותו באופן בלתי צפוי מהמצוקה הקשה שבה הוא היה נתון. זהו "נס המלובש בטבע".

דוגמה לנס המלובש בטבע הוא הנס של חג הפורים, בו מתרחשים האירועים כביכול באופן טבעי – המקורב למלך מסיתו לגזור גזירה והמלכה מצליחה לבטל זאת. אולם ברור לכולנו שלמעשה מדובר בהשגחה אלוקית ובנס הצלה כביר, ולכן גם נקבע על נס זה החג המיוחד.

מציאות נושאת הפכים

תורת החסידות מחדשת שהשורש הרוחני העליון של נס שמלובש בטבע הינו גבוה ונעלה יותר משל הנסים מהסוג הראשון, הנסים העל-טבעיים. זאת משום שבנס המלובש בטבע מתאחדים שני דברים הפכיים: ה"טבע" מתאחד עם "העל-טבעי". רמה כזו של התאחדות וחיבור הפכים שכזה, יכולה לנבוע רק ממדרגה אלוקית מאוד נעלית, על ידה ניתן לחבר הפכים, וביכולתה למזג ולאחד מימדים שונים ואף הפכיים וסותרים זה לזה. אם כן, נס המגיע בחיבור מוחלט של נס וטבע ללא אפשרות להבדיל מהו הרגיל ומהו הפלא, הינו נס במעלה גבוהה ומיוחדת יותר.

וכך גם אירע באירועי ליל היירוטים הדרמטי. אף אחד מכוחות הביטחון, בדרג המדיני ובקרב אזרחי ישראל לא שיער לעצמו מציאות פשוטה כזו בה מטחים כה עצומים של טילים בליסטיים כבדים וקטלניים, טילי שיוט מהירים וקשים ליירוט עם כלי טיס מתאבדים בלתי מאוישים – ייורטו ויושמדו כולם בהצלחה של תשעים ותשעה אחוז, ללא נפגעים מבני ישראל ועם נזקים מזעריים ביותר.

המקום הבטוח ביותר

על פי נתוני החיפוש של google בליל מוצאי שבת הופיע במקום הרביעי בחיפושים הפופלאריים ביותר – "תהילים", עדות לתפילות הרבות שנשאו יהודים בכל רחבי העולם להצלת עם ישראל ברגעי המתח והחרדה. באזני רבים הדהדו דבריו הברורים של הרבי מלך המשיח שליט"א בתקופה זהה לזו, ימי מלחמת המפרץ בשנת ה'תנש"א (1991), בה היה נתון העם בארץ הקודש בחרדה ובפחד מפני אימת הטילים שששוגרו לעבר ארץ הקודש. בקולו הקדוש חזר הרבי מלך המשיח שליט"א פעמים רבות על הפסוק המבשר כי "תמיד עיני ה' אלוקיך בה" ועל כן - "אין לפחד ואין להפחיד" את העם היושב בציון מהתראות זעם ובהלה. ואכן, כדבריו של נביא הדור כך ארע, ובכלות המלחמה התברר לכל כי כל הפחדים היו לשווא ואף יהודי לא ניזוק מהטילים העיראקיים. אגב כך חשוב לציין כי מלחמת המפרץ הניסית כל-כך הסתיימה, כמה אופייני, בחג הפורים...

ההצלחה הכבירה והישועה הגדולה בה הוסר האיום האיראני מעל ראשנו הציפה לבבות רבים ברגשי הודאה לה', וברחבי הארץ והעולם נערכו תפילות שבח וכנסי הודיה לה' על ניסיו ונפלאותיו הגדולים, "נסים המלובשים בטבע" – אירועים בעלי "לבוש טבעי" אמנם של יירוט מוצלח ושימוש במערכות מתקדמות, אולם ההצלחה העצומה שלהם - בניגוד לכל מה שהיה צפוי והוערך מראש – מלמדתנו בבירור כי היה זה נס אלוקי עצום.

תגובת ישראל תהיה מדודה ושקולה

שורת מטחים נורו בימים האחרונים בצפון הארץ

תגובות

הוספת תגובה חדשה

בתהליך...