• ב"ה ימות המשיח!
  • ח' אייר התשפ"ד (16.05.2024) פרשת אמור

פרשנות / תגובת ישראל תהיה מדודה ושקולה

מה תהיה תגובת ישראל לירי המסיבי מאיראן. הרמטכ"ל הצהיר השבוע כי ישראל תגיב לירי. הםרשן אבישי איפרגון: ישראל תפעל בצורה מאוד מדודה, והתגובה תהיה עם כמה מטרות מוגדרות:
עדכונים שוטפים בערוץ הגאולה בטלגרם

כתבתי כבר שהתגובה של ישראל תהיה בעיקר חשאית, ואולי עם מרכיב של תקיפה גלויה סמלית. הערב מתפרסם מפי בכיר בישראל - התגובה של ישראל תהיה מתקפת סייבר ו/או תקיפה על מתקן בטהרן - בלי לגרום לנפגעים אזרחיים.

דהיינו שאכן התקיפה תהיה חשאית (סייבר) והתקיפה הגלויה תהיה סמלית - של מתקן אחד בלבד (או מספר קטן של מטרות) - ולא השמדה של כל מתקני הגרעין.

ההדלפה הזו מתאימה להערכה שכתבתי.

אבל, לצערנו, זה לא מה שירתיע את איראן. תקיפה של מתקן אחד אין בה כדי להרתיע.

ובכל אופן, זה עדיף על פני לא לעשות כלום, כי ישראל חייבת לשדר לכל העולם שהיא לא מוכנה שיירו עליה מאות טילים וכטב"מים - ולעבור על כך לסדר היום.

לכן התגובה הכרחית, רק שצריך לבדוק היטב מה כן אפשר לכלול בה, וגם מה יהיה העיתוי שלה.

עוד דבר שכתבתי לכם הבוקר - שהתגובה תיקח זמן. 

אבל, לפי הדלפה נוספת מהיום - חבר הקבינט הבכיר - גנץ - הצטרף לסמוטריץ' ולבן גביר ולעוד כמה שרים - והוא דורש תגובה בהקדם, אפילו בימים הקרובים.

וזה שינוי מהותי במצב.

אם ההדלפה הזו נכונה, זה משנה את התמונה, ויתכן שנראה תגובה ישראלית ממש בזמן הקרוב. 

וזה משום שהמשקל של גנץ בקבינט הוא גדול, וביחד עם השרים הנוספים שדוחפים לתגובה מהירה - יתכן שזה יטה את הכף לקראת תגובה ישראלית ממש בימים הקרובים (יש דיווחים על אפשרות לתקיפה אפילו כבר הלילה).

בנוסף לכך, פורסם שנתניהו רוצה לפגוש את כל ראשי סיעות האופוזיציה לעדכונים בטחוניים - ולעניות דעתי זה דבר מאוד חריג, כי בדרך כלל מקובל שראש ממשלה מעדכן רק את יו"ר האופוזיציה (פעם בחודש), ואילו כאן מדובר על פגישות דחופות של נתניהו עם כל אחד ואחד מראשי הסיעות, וזה יכול בהחלט ללמד שנתניהו רוצה לגייס תמיכה לאומית רחבה למהלך צבאי חשוב.

אבל שוב אני רוצה להרגיע - להערכתי ישראל תפעל בצורה מאוד מדודה, והתגובה תהיה עם כמה מטרות מוגדרות:

1. לשלוח מסר הרתעתי לאיראן ולכל אויבינו.

2. בשום פנים ואופן לא לדרדר את המצב למלחמה (זה אינטרס של כולם!).

3. לעבוד בשיתוף פעולה עם ארה"ב ועוד מעצמות (וזה אומר פעולה מדודה ומוגבלת).

כל זה מביא לכך שהתגובה הזו תהיה מדודה, והעימות ישאר מוגבל, ולא יתרחב למלחמה כוללת, ולכן אין מה להיכנס ללחץ... 

ובנוסף לכל זה - כולנו ראינו במוצאי שבת את נסי וחסדי ה' הגלויים - ונוכחנו שוב לראות ש"ארץ ישראל היא המקום הכי בטוח בעולם" - ולכן בוודאי שאין כלל ממה לחשוש, וצריך לבטוח לגמרי בה' יתברך, שכל האירועים הללו יהיו לטובה ולברכה בטוב הנראה והנגלה דווקא, ושהכל זה רק הכנה לגאולה האמיתית והשלימה.

הרמטכ"ל: ישראל תהיה חייבת להגיב

בענין התגובה הישראלית:

הרמטכ"ל ביום שני אמר שבוודאי תהיה תגובה. בדבריו התייחס הרמטכ"ל לשתי סיבות, שבגללן ישראל חייבת להגיב:

א. האיראנים שיגרו כמות גדולה מאוד של טילים בליסטיים, טילי שיוט, וכטב"מים.

[ובמלים אחרות, אם איראן היתה מגיבה ע"י ירי של מספר קטן של חימושים, יתכן שישראל היתה מכילה זאת, אבל, התקיפה הנרחבת שאותה הובילה איראן, לא משאירה לישראל מרחב תמרון, ומחייבת אותה להגיב].

ב. הרמטכ"ל אמר ש"איראן ניסתה לפגוע ביכולות אסטרטגיות" של ישראל.

למה הוא התכוון?

בראש ובראשונה סביר להניח שהוא התכוון למתקפה המסיבית על בסיס נבטים. בבסיס הזה ישנן 3 טייסות חמקן 35-F. המטוס הזה הוא חוד החנית של חיל האוויר, וכידוע חיל האוויר הוא חוד החנית של צה"ל. 

היכולות של החמקן הן עצומות - בראש ובראשונה בשל יכולת החמקנות שלו, כמובן, אבל יש לו יכולות-על נוספות.

המכ"ם שלו, למשל, הוא מכ"ם מיוחד מאוד - מכ"ם AESA. 

זה הטופ שבטופ. 

אין לאף מטוס בחיל האוויר הישראלי מכ"ם שכזה, גם לא למטוסי הסופה F-16I, וגם לא למטוסי ה"רעם" F-15I, וזאת למרות שצה"ל שדרג אותם רבות במשך השנים.

למכ"ם הזה יש יכולות כבירות - אחת מהן היא שהוא מסוגל לאתר מטרות בעלות חתימת מכ"ם מאוד נמוכה - כמו למשל כטב"מים וטילי שיוט.

ולכן מטוסי החמקן עסוקים מאוד מאז תחילת המלחמה - והם פרוסים הן מול תימן והן בחזיתות אחרות - כדי ליירט כטב"מים / טילי שיוט / רחפנים / מטרות אוויריות אחרות שקשות לגילוי וזיהוי.

ובזה בדיוק איראן רצתה לפגוע - ביכולת המיוחדת הזו של ישראל - הן יכולת התקיפה החשאית ע"י מטוסי החמקן, והן ביכולת של החמקן לחסל ביעילות כטב"מים וטילי שיוט.

איראן שלחה לכאן נחילי כטב"מים - קרוב ל- 200, ועוד עשרות טילי שיוט, ולכן איראן רצתה לפגוע קשה מאוד, ואף להשמיד ח"ו את בסיס נבטים, שבו נמצאים מטוסי החמקן שיכולים ליירט את הכטב"מים וטילי השיוט - וזוהי הסיבה ששוגרו אליו עשרות טילים בליסטיים!

זה נכון, אמנם, שיש עוד מטוסים של ישראל שהשתתפו ביירוטים של הכטב"מים במוצאי שבת, אבל חלק הארי של המשימה הזו, גם במוצ"ש וגם בחודשים האחרונים, הוא של החמקנים - ואת זה איראן רצתה לחסל. 

מה גם שאיראן יודעת שהסכנה המרכזית למתקני הגרעין שלה נובעת ממטוסי החמקן, שיכולים לתקוף באיראן בלי שיגלו אותם - ולכן איראן רצתה לפגוע ביכולת האסטרטגית הזו.

בנוסף בבסיס נבטים יש עוד יכולות אסטרטגיות - המטוס המיוחד של ראש הממשלה - מטוס "כנף ציון" נמצא בו דרך קבע. מטוס זה מצויד, על פי פרסומים שונים, במיטב מערכות השליטה והבקרה, והוא למעשה מעין "מוצב פיקוד" מעופף, שממנו יכול ראש הממשלה לנהל מלחמה - וגם את זה איראן רצתה להרוס.

בנוסף, יש בבסיס מטוסי הרקולס מכמה סוגים, חלקם חדישים - ועל פי פרסומים זרים, ישראל משתמשת במטוסי הרקולס גם לתדלוק אווירי - ולכן הם חלק חשוב מהיכולת של ישראל לתקוף את איראן - וגם בזה איראן רצה לפגוע.

כל זה לא עלה בידה! מזימותיה של איראן נכשלו כולן - בחסדי ונסי ה'.

אמנם הבסיס נפגע, ונפלו בו ככל הנראה כמה טילים (לפחות 2-3) - אך הפגיעות היו כולן שוליות בחסדי ונסי ה' הגלויים!

"ה' הפיר עצת גוים, הניא מחשבות עמים, רבות מחשבות בלב איש - ועצת ה' היא תקום". "הודו לה' כי טוב כי לעולם חסדו" - על נסיו ונפלאותיו העצומים עמנו.

בשורות טובות!

"בניסן נגאלו ובניסן עתידין להיגאל"!

להודות ולהלל על ניסי ליל אמש

שורת מטחים נורו בימים האחרונים בצפון הארץ

תגובות

הוספת תגובה חדשה

בתהליך...