• ב"ה ימות המשיח!
  • י"ב ניסן התשפ"ד (20.04.2024) פרשת מצורע

משנכנס אב: קיצור דיני תשעת הימים

מה הם המנהגים הנהוגים מר"ח אב? אלו הנהגות מיוחדות של הרבי שליט״א מלך המשיח בתקופה זו? מהם הדינים העיקריים של צום תשעה באב?
משנכנס אב: קיצור דיני תשעת הימים
כל הידיעות מאתר הגאולה אצלכם בואצאפ

מה הם המנהגים הנהוגים מר"ח אב?

החומרות שנוהגים מתחילות מראש חודש אב ומנהג חב"ד הוא כמנהג האשכנזים ולא כמנהג הספרדים המחמירים רק בשבוע שחל בו תשעה באב.

הרבי שליט״א מלך המשיח עורר כמה פעמים ללמוד את הלכות 'בין המצרים' ותשעה באב. ניתן לקיים את הוראתו של הרבי שליט״א מלך המשיח גם על ידי לימוד מתוך 'קיצור שולחן ערוך'.

באופן כללי משתדלים כמה שיותר למעט בשמחה, בענייני תענוג, טיולים שמחות וכו'. בנוסף על כך:

יש להימנע מלערוך שיפוץ בבית שמטרתו היא תוספת יופי או הנאה, אם הבית מסויד, לדוגמא, לא מסיידים אותו מחדש וכו'. אך ניתן לעשות שיפוץ במידה ויש צפיפות בבית או חוסר נוחות.

לא אוכלים בשר, גם מרק או ירקות שבישלו אותם עם בשר לא נוהגים לאכול. לא שותים יין, כולל מיץ ענבים. ההלכה מתירה למי שאינו בקו הבריאות וזקוק לויטמינים, לאכול בשר אך עדיף בשר עוף.

בתקופה זו לא רוחצים בים ובבריכה.

לא מנגנים ושומעים מוזיקה בתקופה זו, אך יש היתר למורה המלמדת לצורך פרנסתה, עד לשבוע שחל בו תשעה באב.

לא מכבסים בתשעת הימים ולא לובשים בגדים נקיים. על מנת להכין בגדים לימים אלו צריך: או ללבוש כל בגד כחצי שעה או להניח אותו הרצפה ולדרוך עליו קצת. בגדים של ילדים קטנים (עד גיל 6) המלכלכים כל הזמן, מותר לכבס. מקילים בבגדים פנימיים ובגרביים, שאותם מותר ללבוש נקיים מהכביסה. אם בחור ובחורה נפגשים לצורך שידוך, מתירים להם לבישת בגדים נקיים, ואפילו בגדים חדשים, כשאין להם בגדים אחרים מתאימים.

לא מגהצים מלבד לכבוד שבת קודש.

לא מחליפים סדינים ומפות.

אסור להסתפר. לנשים מותר לצורך צניעות, וכן מותר סידור גבות לנשים. בחורה לצורך שידוך מותרת להסתפר, אם יש בזה צורך.

לא קונים דברים חדשים: רהיטים, בגדים וכו' אך אישה בימי הריונה יכולה לקנות בגד חדש במידה ואין לה. וכן מותר לקנות בגדים לחתן וכלה לצורך חתונה שאחרי תשעה באב, אם לא הספיקו לקנות קודם או שלא יספיק הזמן לקנות אחר כך.

מהשבוע שחל בו תשעה באב אסור לקצוץ ציפורניים במשך השבוע, אבל מותר לכבוד שבת".

יש הנהגות מיוחדות של הרבי שליט״א מלך המשיח בתקופה זו?

הרבי שליט״א מלך המשיח מעורר על כך שבשבתות של תשעת הימים, ובמיוחד ב'שבת חזון', יש עניין להוסיף בשמחה ובעונג השבת. אפשר להתרחץ לפני אם יש צורך, ללבוש לבוש חגיגי, לנגן ולאכול בשר ויין. וכל זה ביתר שאת וביתר עוז.

במהלך השנים, 'שבת חזון' אצל הרבי שליט״א מלך המשיח הייתה שבת מאוד מיוחדת. במהלך ההתוועדות, הרבי שליט״א מלך המשיח קם ורקד, מספר פעמים, בשמחה גדולה ביותר.

מהם הדינים העיקריים של צום תשעה באב?

האבלות מתחילה משעות הצהרים של ערב תשעה באב. לא מטיילים, אפילו לא כדי לשאוף אוויר, לא לומדים תורה.

במהלך זמן האבלות מותר ללמוד רק דברים עצובים: מגילת איכה, ספר ירמיה שבו עדיף לדלג על החלק של הנחמות, ספר איוב, מדרשים על מגילת איכה, בגמרא מותר ללמוד את פרק "אלו מגלחין", באגדות של פרק "הניזקין" במסכת גיטין וכו'. אגדות על החורבן, ספר יוסיפון. במהלך הצום נוהגים ללמוד את רשימות ה'צמח צדק' למגילת איכה.

לפני הצום עורכים סעודה מפסקת. מותר לאכול רק תבשיל אחד – המנהג הוא לאכול ביצה קשה טבולה באפר.

הצום מתחיל בשקיעה.

תשעה באב אסור בכל העינויים שאסורים ביום הכיפורים:

אכילה ושתייה

– נשים בהריון ומיניקות צריכות לצום. אם יש מצב של חולשה וכל שכן סכנה ח"ו, יש לשאול רב והוא יפסוק לכל אחת לפי עניינה. חולה, אפילו שאין בו סכנה, או אדם חלש ששוכב במיטה אינו צריך לצום. יולדת 30 יום מהלידה נחשבת כחולה, אלא אם כן היא מרגישה חזקה. מי שאוכל במהלך הצום מותר לו לאכול רק אוכל בריא ולא דברי מותרות כמעדנים וממתקים. בכל ענייני אכילה ושתייה יש להתייעץ עם רב, כל אחת לפי עניינה.

רחיצה וסיכה

– אסור אפילו להכניס את האצבע למים אם זה לצורך תענוג. אך לצורך ניקיון מותר. אם ילדים קטנים מתלכלכים מותר לרחוץ אותם. בנטילת ידיים יש ליטול אותן רק עד סוף האצבעות. במוצאי תשעה באב נוטלים ידיים שלושה פעמים לסירוגין עד הפרק כף היד. מותר להשתמש במהלך היום בדאודורנט נגד זיעה.

נעילת הסנדל

– מותר ללבוש נעלים מעץ, סקיי, בד או פלסטיק אך לא מעור.

תשמיש המיטה

– אסור.

לא מברכים לשלום ולא אומרים 'בוקר טוב'. אם מישהו מברך אותך מחוסר ידיעה אפשר לענות, אך בחצי פה ובשפה רפה.

לא מברכים "שעשה לי כל צרכי" בברכות השחר.

לפני הצהרים לא עובדים מצד הדין, זאת על מנת לא להסיח את הדעת מן האבלות. אך ירא שמיים יהדר לא לעבוד כל היום. מותר לבשל מחצות היום. עד חצות היום, יושבים על כיסא נמוך או על הרצפה.

כל דיני תשעת הימים נמשכים עד י' באב בצהרים, מכיוון שהציתו אש בבית המקדש בט' באב בערב והיא דלקה עד לי' באב בערב. כשי' באב חל ביום שישי – יש הקלות; כבר מהבוקר מותר לכבס, להסתפר, להחליף מצעים ולהתרחץ לכבוד השבת. אכילת בשר ושתיית יין מותרת רק מהצהרים. אך יולדת מותר לה כבר במוצאי תשעה באב לאכול בשר ויין.

הרבי שליט״א מלך המשיח כותב שאת לימודי החת"ת של ח' באב יש ללמוד לפני חצות היום. את החת"ת של ט' באב ללמוד מצהרי הצום. אבל, את שיעור הרמב"ם היומי של תשעה באב יש ללמוד רק מצאת הצום.

הריסתו של בית-המקדש נועדה אך ורק לשם בנייתו מחדש

מדוע עורכים קידוש לבנה במוצאי ט' באב?

תגובות

הוספת תגובה חדשה

בתהליך...