• ב"ה ימות המשיח!
  • י"ט אדר ב' התשפ"ד (29.03.2024) פרשת צו

האותנטיות שבאמונה

על האותנטיות מעולם לא התנהל ויכוח. לכל הדעות, הכינו אבותינו במצרים את המצות במו ידיהם. וכך גם אנו – אלו שרוצים טעם אמיתי של אמונה אוכלים מצות עבודת יד
האותנטיות שבאמונה
(צילום אילוסטרציה: דוב בער הכטמן)
כל הידיעות מאתר הגאולה אצלכם בואצאפ

ערכו של ציור מקורי עולה עשרות מונים על זה של ההדפס שלו. למרות שמדובר בהעתק מדויק של הציור – זה לא זה. לאיש מן השורה לא תמיד ברור מה החן המייחד את משיכות המכחול האותנטיות מההעתק הזהה להן, אך בעיני אלה שעוסקים באמנות, ההבדל עצום. בלהט נשמתם יסבירו כי 'נשמתה' של היצירה קיימת רק בה עצמה, וכל העתק ממנה כמוהו כגוף נעדר חיות.

כך גם מחירו של כרטיס השתתפות בקונצרט יקר יותר מעלות הקנייה של הקלטת הקונצרט. אפילו שההשתתפות בקונצרט היא חד פעמית ואת ההקלטה אפשר לשמוע עוד ועוד – יש בחוויית השמיעה של הצלילים המקוריים אווירה וניחוחות ייחודיים שאין בהקלטה, ועבור החוויה הזו אנשים נכונים לשלם יותר מאשר על אלף שמיעות של הקלטות.

כך זה בציורים, בצלילים ובכל דבר שמדבר אל הנשמה. הנשמה מחפשת תמיד את המקורי, את האותנטי ולא מתפשרת על חיקויים.

***

עם התקדש החג, יסבו המוני בית ישראל אל שולחן הסדר. עם בני משפחה, עם ידידים, או עם מטיילים עמיתים באחד מסדרי הענק של חב"ד ברחבי העולם. חלק הארי מהיושבים בסדרים יזכו לאכול מצת-מצווה עבודת יד דווקא. כזו שלשו את רכיביה לעיסה, רידדו, חוררו והכניסו לאפייה במהירות הבזק – הכול בידי אדם. חסידים מקפידים אף לאורך כל הפסח לאכול דווקא מצות כאלו ולא מצות מעשה מכונה.

אמנם הרכיבים בשני סוגי המצות זהים לחלוטין. אותו קמח ואותם מים. אדרבה, הפריכות של מצות המכונה אולי מגרה יותר. אבל זה לא זה. המטרה של אכילת המצה בחג הפסח אינה לשם הטעם. מצת ליל הסדר נקראת 'מאכל האמונה' – ובאמונה הנשמה זקוקה למקורי, לאותנטי.

מזה כמה דורות קיים ויכוח תורני כיצד נשמרים טוב יותר מפני החמצת הבצק – בתהליך ידני או בתהליך ממוכן (וגם בעניין הזה יש לחסידים בחירה אבסולוטית בעבודת היד). אבל על האותנטיות מעולם לא התנהל ויכוח. לכל הדעות, הכינו אבותינו במצרים את המצות במו ידיהם. וכך גם אנו – אלו שרוצים טעם אמיתי של אמונה אוכלים מצות עבודת יד.

בנוסף להיותה 'מאכל האמונה', כנכתב בספר הזוהר, נקראת המצה גם 'מאכל הבריאות'. לא שנמצאו סגולות מרפא מדעיות בקמח ומים שנילושים יחד, ללא תוספות. מדובר, כמובן, בבריאות שמושגת באמצעים רוחניים, ניסיים – והרוחניות הזו, מסתבר, מושגת דווקא במצות עבודת יד ולא בחיקויי מכונה. ישנם תקדימים מתועדים על רפואות ניסיות שהתרחשו באמצעות מצות – ובכל המקרים היו אלו מצות עבודת יד שהביאו לכך.

***

'מבצע מצה' הוא אחד המבצעים הותיקים ביותר של הרבי מליובאוויטש שליט"א מלך המשיח לזיכוי הרבים. הרבי שליט"א מלך המשיח קורא לחלק לכל יהודי לפחות חתיכה ממצה שמורה עבודת יד (הכינוי 'שמורה' ניתן למצות שהוכנו מחיטים השמורות כבר משעת קצירן, בעודן ירוקות, ממגע מוקדם עם מים, שעלול להביא להיחמצותן), כדי לזכות לאמונה אמיתית ובריאות נכונה. חג הפסח מציין את היום בו נהיינו לעם, עת יצאנו ממצרים – ובעיתוי כזה חשוב במיוחד להזין את האמונה הטבעית הזורמת בעורקינו, מעצם היותנו יהודים, בני אברהם, יצחק ויעקב.

יציאת מצרים הייתה הגאולה הראשונה של עם ישראל. כעת אנו ממתינים לגאולה האחרונה של עם ישראל. הגאולה שאנו עומדים על ספה, שתתחולל עם התגלותו לעין כול של הרבי שליט"א מלך המשיח. מצוות אכילת 'כזית' (כ-28 גרם) מצה שמורה עבודת יד בליל הסדר – תחזק את אמונתנו בכך ותמהר את ההתרחשות הזו, תכף ומיד ממש.

לשנה הזאת בירושלים: למה רק לשנה הבאה?

שתי סעודות – שני סגנונות מנהיגות

תגובות

הוספת תגובה חדשה

בתהליך...