• ב"ה ימות המשיח!
  • י"א אייר התשפ"ד (19.05.2024) פרשת אמור

איך נהפוך קללה וצרה לצֹהר וברכה?..

מסופר על שני אחים די דומים, שגדלו וחונכו אצל אביהם הבעייתי. הוא לא הסתדר באף עבודה ולא היה לו כסף, הוא נכשל בזוגיות והתגרש, מזגו הקשה הביא אותו למריבות עם כל העולם וגיסתו ובנוסף לכל הצרות הוא היה עבריין ומכור חזק לכל דבר שעזר לו לברוח מהבעיות שלו.. בקיצור - דוגמא אישית לא מומלצת בכלל לילדים..
הישארו מעודכנים בסטטוסים של אתר הגאולה

איך נהפוך קללה וצרה לצֹהר וברכה?..

הרב יפתח לוזיה

חייכו! מקללים אתכם.. איך נהפוך קללה וצרה לצֹהר וברכה?..

‍‍ מסופר על שני אחים די דומים, שגדלו וחונכו אצל אביהם הבעייתי. הוא לא הסתדר באף עבודה ולא היה לו כסף, הוא נכשל בזוגיות והתגרש, מזגו הקשה הביא אותו למריבות עם כל העולם וגיסתו ובנוסף לכל הצרות הוא היה עבריין ומכור חזק לכל דבר שעזר לו לברוח מהבעיות שלו.. בקיצור - דוגמא אישית לא מומלצת בכלל לילדים..

‍ שני בניו גדלו, בגרו ורקמו מציאות מעניינת - אחד נכשל בכל תחום בחיים ולמעשה היה שכפול משודרג של אביו, ולעומתו אחיו הצליח מאוד בחייו ונהיה להיפך הגמור של אביו - עבד, למד, השכיל, היה אדם נהדר ואזרח שומר חוק, בנה עסק משגשג, התחתן עם אשה טובה, הביא לעולם ילדים מוכשרים ומחונכים והקים משפחה נפלאה ומאושרת.

 כל מי שהכיר אותם מאוד הסתקרן לדעת מה קרה פה, ומי שאזר אומץ ושאל אותם איך ייתכן שאח אחד נוגע בשמיים ומנגד האח השני כבר מתחיל לחפור לעצמו קבר בארץ, קיבל את אותה תשובה בדיוק - האח הנכשל אמר בדוֹק של עצב ומבט מזוגג בעיניים: "נו מה אתה מצפה.. עם כזה אבא?!.."
והאח המוצלח ענה לשאלה על הצלחתו הבלתי רגילה עם ברק בעיניים וחיוך עניו על השפתיים: "נו בטח... עם כזה אבא..."

‍מצוות התורה - נזכה לברכה והצלחה בכל תחום.
ואילו בהמשך הפרשה מפורטות באופן מדוקדק ומטלטל סדרת קללות נמרצות שירבצו על מי שלא יקיים את המצוות הללו ויעבור על איסורי התורה.. עד כדי כך שהפרשה הזו קיבלה הרבה פעמים את הכינוי הלא מחמיא בעליל - פרשת הקללות/ פרשת התוכחה.

 והשאלה הנשאלת תחת עומס האימה - אבל למה לקלל!?...

‍הרי אמנם אין הצדקה לחטאים, אבל אף חוטא לא באמת רוצה לחטוא מכל ליבו, לכל אחד יש תירוץ כזה או אחר, רקע, חינוך, חברה בה הוא חי וגדל ולכל אלו יש השפעה בלתי מבוטלת עליו.

‍והעיקר - אם נפחיד ונקלל אותו - זה באמת יעזור?..

 המענה לכך טמון בסיפור מופלא בתלמוד (מסכת מועד קטן, דף ט', עמוד ב') - רבי שמעון בר יוחאי אמר לבנו: לך לשני חכמי ישראל (רבי יונתן בן עסמיי ורבי יהודה בן גרים) כדי שיברכו אותך, וכשאבא מבקש - עושים, בפרט כשטובתו של הבן כרוכה בעניין. הבן הלך אליהם, ביקש ברכה והם פתחו את פיהם: "שתזרע ולא תקצור, תכניס ולא תוציא , תוציא ולא תכניס (היה נשמע שהם מתכוונים להפסד במסחר), שייחרב ביתך ותהיה אורח באכסניה, ששולחנך יתבלבל ולא תראה שנה חדשה!.."

 הבן חזר הביתה משדה הקרב מבועת (בדורנו זה נקרא "מבואס"), "לא רק שלא בירכו אותי," סיפר הבן לאביו, "אלא עוד ציערו וקיללו אותי!.." והוא החל לתאר לאביו את הקללות שהעניקו לו...

 הרגיע אותו אביו (בבחינת "הוא לא קילל כבוד הרב, הוא לא קילל.."): "לא הבנת את הנקודה בני, כשאמרו 'תזרע ולא תקצור' הם התכוונו שתזרע-תוליד ילדים ולא תקבור אותם, כשאמרו 'תכניס ולא תוציא' התכוונו שתכניס כלות לבניך והם לא ימותו ואז כלותיך יצאו ממך ויחזרו עם הילדים למשפחות שלהן, כשאמרו 'תוציא ולא תכניס' התכוונו שתחתן בנותיך ולא ימותו חתניך ותאלץ להכניס את בנותייך חזרה לביתך, כשאמרו 'ייחרב ביתך ותהיה אורח' כוונתם היתה שייחרב בית הקבע הרוחני של נשמתך - כלומר לא תגיע למנוחת העולמים שלך ותישאר תמיד כאן בעולם הזה כאורח, כשאמרו 'יתבלבל שולחנך' הם כיוונו לבלאגן ולבלבול המבורך שייגרמו כל בנייך ובנותייך בשולחן השבת והחג שלך וכשאמרו 'שלא תראה שנה חדשה' הם התכוונו בכלל שלא תראה יותר את ה'שנה הראשונה' (שנת הדבש..) עם אשתך כי היא לא תמות ולא תצטרך להתחתן שוב וממילא לעבור שוב את השנה הזו אבל בנסיבות טראגיות...

‍כשהקב"ה מקלל אותנו, כשהוא שולח מישהו לקלל אותנו, זו לא באמת קללה, זו ברכה כל כך עצומה ונעלית, שפשוט לא יכולה להתבטא במילים חיוביות וטובות, בברכות שגרתיות, ולכן ה' עוטף את הוורוד בעטיפה שחורה ומזעזעת כדי שיהיה אפשר להעניק לנו אותה בלי יותר מדי עיכובים במכס של השמיים.. בלי 'עין הרע' כמו שאומרים..

 אבל למעשה זוהי ברכה יותר עליונה מברכה רגילה - כמו פרוז'קוטר רב עוצמה שמרוב שפע האור שהוא מפיץ אי אפשר להסתכל עליו וזה ממש מחשיך את הראות!.. או כמו לנסות לשתות כוס מים ממפלי הניאגרה.. יש שם שפע רב - אבל רק בהסתכלות נכונה, לעומק העניין, אפשר להפוך אותו לטוב ויעיל באופן מעשי.

 הכל בראש שלנו - אם ניתקל בקללה וניבהל, נכעס וניסגר - הברכה תישאר בפנימיות ואנחנו נישאר עם הקללה החיצונית..

אבל אם נירגע, נחייך ונביט לעומק, נבין שמשמיים רוצים לרומם אותנו בדרך קיצור עקיפה ולמעשה טמונה פה ברכה ועלייה מופלאה.

 מסתבר שבמבט מפוכח לעומק ופירוש יצירתי לדברים - אפשר להפוך את הצרה לצֹהר ולרומם את הקללה לברכה!..
וזיכרו שבדיוק כמו בסיפור שסיפרנו על שני האחים - אם זו ברכה או קללה - אנחנו מחליטים!..

↕️↔️ אז שבוע טוב ומבורך ולכו לכל הרוחות - ימה, וקדמה, צפונה ונגבה.. ופרצת!..

 מעובד ע"פ שיחת הרבי מלובביץ' ב'ליקוטי שיחות' חלק א'.

️לז"נ קדושי אסון מירון ו'להבדיל בין חיים לחיים' לרפואתם השלימה של כל הפצועים בתוך שאר חולי ישראל.

צילום: ש. וְח. לוזיה.

 

 

מעשה בחתול חסידי

קטעים מניחום אבלים אצל הרב יצחק ידגר

תגובות

הוספת תגובה חדשה

בתהליך...