• ב"ה ימות המשיח!
  • י"ב ניסן התשפ"ד (20.04.2024) פרשת מצורע

מלחמת המפרץ, פרק שני: המטח הראשון על ישראל

במהלך חצי השנה מאז הפלישה לכוויית, איימה עיראק פעמים רבות על ישראל ורבים פנו אל הרבי שליט״א מלך המשיח בשאלה האם לעזוב את הארץ? לכולם השיב באופן חד משמעי: "אין לעזוב את ארץ הקודש"! • כתבה שניה בסדרה
מלחמת המפרץ, פרק שני: המטח הראשון על ישראל
מכל למאגר נפט באזור בתי זיקוק שהופצץ על ידי הקואליציה במהלך המערכה האווירית
כל הידיעות מאתר הגאולה אצלכם בואצאפ

לפני 32 שנה בדיוק, מתעוררים אזרחי ישראל בבוקרו של יום חמישי ב' שבט, ושומעים שמלחמת המפרץ החלה. כל אמצעי התקשורת עסקו באירועים הגדולים שהיו בלילה הקודם, כאשר עיראק ספגה מכה אווירית עצומה מכוחות הקואליציה בהנהגת ארה"ב. 

השמחה הייתה גדולה. לכולם היה ידוע שעיראק היא אויב מר של ישראל, והיה ברור שכעת היא סופגת מפלה. 

עיראק השתתפה באופן פעיל במלחמות נגד ישראל1. במלחמת תש"ח נטלו חלק גדודי מתנדבים עיראקים ב"צבא ההצלה" שגרם אבדות רבות ליישוב היהודי שנאבק על חייו. בהמשך, הצטרף צבא עיראק הסדיר ללחימה, ושלח 4 חטיבות מתוגברות, ביחד עם יחידות שריון, ארטילריה ומטוסי קרב, שהשתתפו בלחימה הקשה נגד צה"ל הקטן, שהוקם זה עתה, והיה חסר אמצעים. 

במלחמת ששת הימים שלחה עיראק לירדן כח חזק של דיוויזיה מתוגברת, מטוסי קרב עיראקים תקפו את נהלל, ומפציץ טופולב הפציץ את נתניה, לאחר מכן הגיע לאזור בסיס חיל האוויר ברמת דוד, נפגע מאש נ"מ, והתרסק על מחנה "עמוס", 16 חיילי צה"ל נהרגו בהתפוצצות זו, ושמונה נפצעו. כוחות עיראקים נשארו בירדן לאחר המלחמה, והשתתפו ב"מלחמת ההתשה", במהלכה תקפו פעמים רבות באש ארטילרית כבדה את מחנות צה"ל ויישובים רבים באזור בית שאן, וסייעו לארגוני המחבלים שפעלו משטח ירדן. בתגובה, תקף צה"ל את הכוחות העיראקים בירדן במבצעי "נינוה" ו"גלית".

במלחמת יום הכיפורים הגיעה המעורבות העיראקית לשיאה 1 – 2 דיוויזיות שריון נשלחו לרמת הגולן, אליהן נוספו 2 חטיבות חי"ר, וחטיבת עלית שכללה גדודי קומנדו וצנחנים. כח זה נלחם לצידו של הצבא הסורי, וסייע לו בייצוב קו הגנה, לאחר שמאמץ הפריצה הסורי נכשל בחסדי ונסי ה' יתברך. 

עיראק לא הסכימה לחתום על הסכמי הפסקת אש לאחר המלחמות (בניגוד לשאר מדינות ערב), ולכן פורמלית היא נשארה במצב מלחמה נגד ישראל. כאשר הוקם הכור הגרעיני העיראקי "תמוז", יצאה ישראל למבצע עתיר סיכונים ובו הושמד הכור. סדאם הבטיח לנקום בישראל, אולם בשל העובדה שהוא היה אז נתון במלחמה נגד איראן, זה לא יצא לפועל. 

במשך מלחמת איראן-עיראק, בנה סדאם חוסיין צבא ענקי2, באמצעות מאות מיליארדים של רווחי נפט ובסיוע מסיבי של מדינות המערב (שראו בעיראק כח בולם מול האסלאם השיעי). צבא זה כלל כ- 5500-6000 טנקים (הרבה יותר מצה"ל...), כ- 6000 נגמ"שים, 4500 קני ארטילריה, חיל אוויר חזק וכח נ"מ גדול מאוד שמנה כ- 700 מערכות מכ"ם מכל הסוגים, כ- 8500 תותחי נ"מ ומאות סוללות של טילי נ"מ. מעל 1,250,000 חיילים שירתו בצבא. בנוסף, בנתה עיראק מפעלים לייצור נשק כימי בסיועה של גרמניה, ומדענים שלה הצליחו לייצר גם נשק ביולוגי, לשדרג ולהאריך את הטווח של טילי הסקאד, ואף לייצר להם משגרים. 

לכן, בישראל הייתה שמחה גדולה מכך שהמלחמה נפתחה ביוזמה אמריקנית, ובהפצצות כבדות שפגעו קשות בכוחה הצבאי הנרחב של האויבת הגדולה.

ואכן, המכה שעיראק עתידה לספוג, תהיה אנושה. הצבא העיראקי יקרוס במהלך 6 השבועות הקרובים תחת עשרות אלפי גיחות הפצצה, ובהמשך הוא יתפורר לחלוטין במערכה היבשתית. התשתית העיראקית של ייצור הטילים, הנשק הכימי והביולוגי תספוג אף היא מכה קשה, ולאחר המלחמה היא תפורק לחלוטין ע"י פקחי האו"ם. 

האויבת הגדולה אכן תוכרע, וכוחה הצבאי ישבר לרסיסים, בשרשרת של נסים מדהימים שמתרחשים, ללא יריה אחת של ישראל. בהמשך, לאחר 12 שנים, תוכרע עיראק סופית ב"מלחמת המפרץ השניה", וסדאם יתפס, יובא למשפט, ויוצא להורג – "כן יאבדו כל אויביך ה'"!

ארה"ב לא מצליחה לפגוע במערך השיגור העיראקי

כפי שהובא בכתבה הקודמת (הראשונה בסדרה), מערך השיגור העיראקי של טילי הסקאד לא נפגע בהפצצות הכבדות של הלילה הראשון. חיילי כח הטילים העיראקי הכינו מחסות רבים, מקומות מסתור, אתרי שיגור, ותרגלו שימוש ב"משגרי דמה", שהיוו פתיונות עבור מטוסי הקואליציה, בעוד שהמשגרים האמיתיים נותרו במקום בטוח. 

במחקר של חיל האוויר האמריקני על המלחמה נאמר במפורש כי למרות שהטייסים האמריקנים טענו שפגעו בכמה משגרים, הרי שהאמת היא3: "במבט לאחור, נראה כי רבים ממטוסי בעלות הברית פגעו במשגרי דמה... או בכלי רכב אחרים כגון מיכליות דלק. המודיעין לא תפס את מלוא ההיקף של תכנית ההונאה של בגדאד בנוגע לסקאדים". עוד נאמר באותו מחקר: "דוגמא מובהקת לקבוצת מטרות שלא אותרו עד יומה האחרון של המלחמה, היא המחסות שבהם כנראה הוסתרו משגרי הטילים הניידים העיראקים, ואשר מהם הופעלו אותם משגרים".

מערך השיגור העיראקי עשה כעת, בשעות הלילה, את הכנותיו האחרונות לשיגור הטילים על ישראל. שמונה משגרי טילים ניידים יצאו ממקומות המסתור, הגיעו לאתרים שנבחרו מראש, ביצעו כמה מדידות הכרחיות, ונערכו לשיגור של המטענים הקטלניים, בעוד אזרחי ישראל נמים בשלווה את שנת הלילה.

"הנה לא ינום ולא ישן שומר ישראל" – נסים ונפלאות

בלילה השני של המלחמה, ליל ג' שבט, נחת מטח הטילים הראשון בישראל.

האווירה בצבא הייתה של הפתעה ובלבול רב. מי שהיה אז דובר צה"ל, תא"ל נחמן שי, סיפר4 שכאשר הוא הגיע לקריה באותו לילה,הוא מצא את עצמו עומד ביחד עם הרמטכ"ל, שר הבטחון, ועוד כמה מאלופי צה"ל, מול דלת נעולה, כאשר החיילים מהעבר השני מסרבים לפתוח להם... 

החיילים עשו זאת בשל החשש מתקיפה כימית בגזים רעילים, היות והם קיבלו הוראות חד משמעיות "לא לפתוח לאף אחד", כדי שח"ו לא יכנס גז רעיל אל "הבור" (מוצב הפיקוד העליון של צה"ל) וכל הפיקוד הבכיר של צה"ל יפגע. לכן, סיפר נחמן שי, עמדה צמרת צה"ל מחוץ לדלת, במשך דקות ארוכות, עד שמישהו בפנים סוף סוף פתח להם את הדלת...

ועוד סיפר שי באותו ראיון:

"ניסינו להבין ביחד איך להרגיע את הציבור במידע שאני מעביר. הבנו מהר מאוד שהמסיכות הן גם מלכודת, כי אנשים מתים בגללן, ורצינו להוריד מהר את הכוננות באזורים שבהם לא היה צורך לחבוש מסיכות". 

ואכן, זמן רב לפני המלחמה, הייתה דעתו הברורה והמוחלטת של הרבי שליט״א מלך המשיח – שאין לחלק את המסכות, משום שלא יהיה צורך בהן, כי "ארץ ישראל היא המקום הבטוח ביותר בעולם"

במהלך חצי השנה מאז הפלישה לכוויית, איימה עיראק פעמים רבות על ישראל. היה גם חשש בישראל מכך שיצטרפו לעיראק מדינות נוספות כמו ירדן וסוריה, ורבים פנו אל הרבי שליט״א מלך המשיח בשאלה האם לעזוב את הארץ?

לכולם השיב באופן חד משמעי: "אין לעזוב את ארץ הקודש"!

הרבי שליט״א מלך המשיח חזר פעמים רבות על הבטחתו שיהיו נסים ונפלאות גדולים בארץ, ואף אמר שמי שיעזוב את הארץ "יפסיד את הנסים והנפלאות"...

כל דבריו הקדושים של הרבי שליט״א מלך המשיח התקיימו במלואם.

המטח הראשון כלל 8 טילים - 5 לאזור תל אביב, ו- 3 לאזור חיפה5

למרות ההיקף הגדול של השיגור, ובניגוד גמור לכל ההערכות המוקדם, שצפו עשרות הרוגים ופצועים מכל טיל ח"ו, מספר האבדות היה קטן ביותר. לפי נתוני צה"ל מכל 8 הטילים נפגעו רק 22 אזרחים5, כולם היו פצועים קל, ושוחררו עוד באותו בוקר לבתיהם6!

נסי הצלה גדולים בחיפה

שלושת הטילים שנורו לחיפה לא גרמו לשום נפגעים, בחסדי ונסי ה'. 

אחד הטילים פגע ישירות בקניון לב המפרץ, אולם היות שהוא היה עדיין בשלבי בניה, ולא היה פעיל, לא היו נפגעים (גם פועלי בנין לא נפגעו, כי זה היה בשעת לילה מאוחרת). לפי דיווח ראש מחלקת הארגון באג"ם-מבצעים של צה"ל הטיל "התפוצץ חלקית" בלבד7. במשך זמן רב הושאר בקניון דגם בגודל מלא של הטיל, כאטרקציה תיירותית... 

הטיל כוון ככל הנראה לעבר המתחם הגדול של בתי הזיקוק, הנמצאים לא הרחק מהקניון, אך בחסדי ונסי ה' יתברך הוא לא פגע בהם.

בדיון שנערך בפורום המטה הכללי של צה"ל, לאחר המטחים הראשונים, אמר סגן הרמטכ"ל אהוד ברק שנגרם רק נזק קל מנפילת הטילים, ואמר שמדובר ב"יותר מזל משכל"... הרמטכ"ל עצמו, שסיכם את הדיון, דיבר אף הוא על כך שכמות הנפגעים הייתה קטנה מהצפוי, והוסיף "היה לנו מזל". הרמטכ"ל גילה בדיון שבחיפה, למשל, נפל אחד מטילי הסקאד במרחק של 400 מטר בלבד ממיכלי הברום8!!!

בחיפה היו ממוקמים כמה וכמה מיכלי ענק של חומרי תעשייה רעילים, ואם היו המיכלים הללו נפגעים, היה יכול להיגרם אסון כבד ח"ו. 

זוהי גם הסיבה לכך שגם לאחר שסוללת פטריוט אחת כבר הוצבה בחיפה, מיהר צה"ל לפרוס שם סוללה נוספת, וזאת כדברי הרמטכ"ל בשל "הימצאותם שם של מפעלים רבים שפגיעה בהם עלולה ליצור תוצאות דומות לפגיעה של טיל נושא חומרי לחימה כימיים"8.

בחסדי ונסי ה' יתברך, למרות שטילים רבים נורו לעבר חיפה, וחלקם אף נפלו בקרבת המפעלים, מיכלי החומר הרעיל, ובתי הזיקוק – לא נגרם להם שום נזק.

הנסים בתל אביב

מתוך 5 הטילים שנורו לתל אביב, 2 נפלו בים, הטיל השלישי נפל בתל-ברוך בתוך מבנה, לא התפוצץ, ולא גרם לשום נפגעים9

הטיל הרביעי פגע במפעל סלילים בקרית שרת בתל אביב, וגם הוא לא גרם לשום נפגעים. 

הטיל החמישי שנורה לתל אביב הוא היחיד שגרם לנפגעים, מבין כל 8 הטילים שנורו במטח הראשון9. טיל זה נפל בשכונת עזרא בתל אביב, סמוך לשכונת התקוה, וגם כאן היו נסים גדולים, היות שלמרות שהטיל נפל באזור מאוכלס בצפיפות, הוא גרם רק למספר קטן של פצועים שכולם נפגעו באורח קל בלבד, וכאמור לעיל, שוחררו כבר בבוקר לבתיהם. 

הנס המדהים היה שלא היו אבדות בנפש, וזאת למרות שהטיל נפל סמוך לבית, שנהרס כמעט כליל, וההדף האדיר גרם גם לכך ש 4 בנינים סמוכים "גולחו" וכל הקיר החיצוני שלהם קרס לגמרי!  

[ראה תמונה מצורפת של אחד הבנינים הללו – מתוך עמוד השער של עיתון "מעריב", יום ששי ג' שבט, 18 לינואר].

כבר בשעות הבוקר המוקדמות באותו יום ששי, יצא מבית מדרשו של הרבי שליט״א מלך המשיח, המסר המרגיע שהגיע במברק מיוחד ופורסם בארץ: "שבת שלום ומבורך, וכפסק דין תורתנו הקדושה, תורה אור: וביום שמחתכם אלה השבתות

וכבכל הלכה – לשון ברורה – שמחה נראית ונגלית". 

תוכנו של המסר המיוחד מהרבי שליט״א מלך המשיח היה ברור: יש להיות בשמחה, במיוחד ביום השבת קודש, וברכה להמשך. ואכן, חסידי חב"ד ברחבי הארץ יצאו לרחובות הערים והפיצו את המסר המרגיע, שנסך בטחון בלב רבים.

מאת: אבישי אפרגון, ראש ישיבת 'דרכי תמימים' ת"א, פרשן לעניני צבא ובטחון

כותב שורות אלו שירת בצה"ל בתפקיד מיוחד, וגם ערך מחקר מקיף, בהוראת גדולי ישראל, בנושא נסי מלחמת המפרץ

מקורות:

1. העימות העיראקי ישראלי, עורך: אל"מ שאול שי, הוצאת מערכות – משרד הבטחון – ההוצאה לאור. מלחמת תש"ח – עמ' 9 ואילך. מלחמת ששת הימים עמ' 56 והלאה. המעורבות במלחמת יום הכיפורים – עמוד 72 ואילך.

2. ראה בהערכות מרכז יפה ללימודים אסטרטגיים בשנות ה- 90. וכן ב"מערכות" גליון 320 עמודים 4-5 ועמ' 18-24. לפירוט עוצמתו של הנ"מ העיראקי ראה במחקר של חיל האוויר האמריקני על המלחמה – עמ' 165.

THE USAF IN THE PERSIAN GULF WAR - On Target Richard G. Davis

3. סופה בשמי עיראק, הוצאת מערכות – משרד הבטחון. זהו תרגום בעברית, לספר שסיכם בקיצור את עיקרי המחקר הענק של חיל האוויר האמריקני במלחמת המפרץ GULF WAR AIR POWER SURVEY .

שני הציטוטים מהספר הם מעמוד 143, ועמוד 153 בהתאמה. 

כמו כן ראה פירוט לגבי משגרי הדמה בעמוד 97, וכן עמ' 135 הערה 65. ופירוט לגבי פגיעה במיכליות דלק ולא במשגרי סקאד – עמ' 135, הערה 68.

4. מתוך ראיון לרגל 30 שנה למלחמת המפרץ, ישראל היום, ניר וולף, 07/01/2021, עודכן 21/01/2021.

5. טילים על ישראל, מודן הוצאה לאור בע"מ, משרד הבטחון, אל"מ שמעון גולן – צה"ל המחלקה להיסטוריה, עמ' 129, 132-135, 362.

6. מעריב ג' שבט, 18 ינואר, עמ' 8. חדשות ג' שבט, 18 ינואר, עמ' 2. 

7. טילים על ישראל, שמעון גולן, עמ' 132.

8. שם, עמ' 167. לגבי פריסת הפטריוט בחיפה – עמ' 208.

9. שם, עמ' 132, 362.

10. חדשות, ה' שבט, 20 ינואר, עמ' 13.

* כל המידע במאמר זה מבוסס על מקורות גלויים

מלחמת המפרץ, פרק ראשון: פתיחת המלחמה

הרבי שליט״א מלך המשיח במסר לעם ישראל: ״ארץ ישראל המקום הכי בטוח בעולם״, ״אין מה לפחד״

תגובות

הוספת תגובה חדשה

בתהליך...