• ב"ה ימות המשיח!
  • י"ט אדר ב' התשפ"ד (29.03.2024) פרשת צו

לדמותו של המשפיע הרב זושא פוזנר

ביום שישי האחרון הלך לבית עולמו הרב זושא פוזנר - משלוחיו של הרבי שליט"א מלך המשיח, משפיע ייחודי וחסיד נאמן • רעיונות מהתוועדויותיו הרבות ותקציר סיפור חייו מוגשים לגולשי האתר במטרה לתאר את דמותו
לדמותו של המשפיע הרב זושא פוזנר
הרב פוזנר בהתוועדות חסידית (צילומים בכתבה: מענדי קורנט)
הישארו מעודכנים בסטטוסים של אתר הגאולה

ביום שישי האחרון הלך לבית עולמו הרב זושא פוזנר, משלוחיו של הרבי שליט"א מלך המשיח לארץ הקודש ומשפיע בישיבות חב"ד ברחבי הארץ.

בקרב רבים מחסידי חב"ד היוותה דמותו של הרב פוזנר כדוגמה לחסיד אמיתי, נאמן לרבו ודבק בחתירה לאמת. התוועדויותיו הרבות סבבו תמיד סביב דבר אחד – הרבי שליט"א מלך המשיח. בהתוועדויותיו המיוחדות הדגיש כל העת כי האמת המוחלטת היא רק הרבי, והדרך להנהגה נכונה ומדוייקת היא להיצמד לדבריו והוראותיו של הרבי שליט"א מלך המשיח על ידי לימוד החסידות.

בשליחות

בשנים הראשונות לאחר שקיבל הרבי שליט"א מלך המשיח את עול הנהגת חסידות חב"ד, החל לשלוח שלוחים אל כל רחבי העולם לשליחויות שונות או ליסוד מוסדות וביסוס קהילות שיפיצו יהדות וחסידות ברחבי העולם. כיום זהו מפעל השליחות האדיר והמוכר של חב"ד, בו ניתן למצוא בכל מקום בעולם את שלוחיו של הרבי שליט"א מלך המשיח עסוקים בפעילות להפצת היהדות, דאגה ליהודים בצרכים גשמיים ולפרסום אודות המשיח.

דמותו של הרב פוזנר משמשת דוגמה לחסיד נאמן הרואה למול עיניו מטרה אחת – להגשים את רצונו של רבו ולמלאותו בשלימות. דמות המחנך שחי את שליחותו מהרבי שליט"א מלך המשיח לחינוך בכל העת השפיעה על שומעי לקחו הרבים, ואת כל מרצו השקיע בלהחדיר את דבריו של מלך המשיח בקהל מאזיניו

את מפעל שליחות זה החל כבר הרבי הקודם של חב"ד, רבי יוסף יצחק (אדמו"ר הריי"צ), כששלח למקומות ספציפיים ברחבי העולם את שלוחיו. אחד מהם היה אביו של ר' זושא, הרב יהודה לייב פוזנר. הוא נשלח בשליחות הפצת התורה והחסידות בתחילה לשיקגו, ולאחר מכן קיבל הוראה לעבור לעיר פיטסבורג. ובאווירת שליחות זו – נולד ר' זושא.

תמיד היה נוהג ר' זושא לומר - "ישנם כאלו שחושבים שצריך כל הזמן לחדד עד כמה חשוב לקיים את רצונו של הרבי שליט"א מלך המשיח ולצאת בשליחותו. אצלנו בבית לא נשמעה המילה 'שליחות'. אבי לימד אותנו את זה בכל מהותו"...

כאשר יצא הרב פוזנר לשליחות כזו בשנת תשי"ח (1958), נערכה התוועדות חגיגית מיוחדת לרגל צאתו בשליחותו של הרבי שליט"א מלך המשיח. במהלך ההתוועדות, שהתקיימה ב"זאל הקטן" (-בית הכנסת הקטן שבקומה הראשונה של בניין 770), יצאה לפתע הודעה כי הרבי שליט"א מלך המשיח עצמו יצא בעוד רגעים ספורים להשתתף בהתוועדות מיוחדת זו.

כשיצא אל הקהל, דיבר הרבי בהתוועדות על מעלתם הנכבדת של אלו שזכו לצאת בשליחותו, ובדבריו הקדושים נשמעו ביטויים נדירים ומיוחדים על השליחות בכלל ועל שליחותו של הרב פוזנר בפרט (את השיחה ניתן למצוא בספר ליקוטי שיחות, בחלק ההוספות לכרך ב').

להתוועדות נדירה שכזו לא זכה אף שליח מעולם, לבד מהרב פוזנר עליו-השלום.

המחנך

שליחותו של הרב פוזנר כשהגיע ארצה היתה לעסוק בחינוך. הגדרת החינוך החב"די באותם שנים היה פתיחת בתי ספר לילדי המושבים והאזורים בהם לא היה בית ספר דתי, בכדי לחנכם בדרך התורה והמצוות. רשת מוסדות אלו נקראה בשם "רשת אוהלי יוסף יצחק" על שם חמיו של הרבי שליט"א מלך המשיח, אדמו"ר הריי"צ, וזכתה להכוונה מדוקדקת מהרבי שליט"א מלך המשיח כל העת. כיום ניתן למצוא משפחות שלמות של שומרי תורה ומצוות, כשהוריהם הינם מאותם אלפי הילדים שלמדו במוסדות אלו.

מיד בהגיעו ארצה השקיע הרב פוזנר את כל מרצו וכשרונותיו לפיתוח המוסדות, ועמד בהנהלת בית הספר של ה'רשת' במושב ברוש. לאחר מכן הצטרף להנהלת הישיבה החב"דית הידועה בלוד, שהייתה הישיבה המרכזית של חב"ד באותם הימים ורבים מאותם ילדי מוסדות ה'רשת' למדו בה.

21-08-2019-17-18-06-MK-9533-758x505

לאחר משך זמן עבר הרב פוזנר לנהל את בית הספר למלאכה בשכונת נחלת-הר-חב"ד בקרית מלאכי – בית הספר העל-יסודי ללימודי מלאכה ומקצוע של ה'רשת'. לאחר מכן שב הרב פוזנר לעבודתו בישיבה בלוד, תפקיד בו שימש עד לפני כעשר שנים.

כשנכנס פעם ל'יחידות' – פגישת פנים אל פנים עם הרבי – שאלו הרבי שליט"א מלך המשיח: "מה הנך לא רוצה להיות?"... ענה ר' זושא – "איני רוצה להיות מחנך". שאלו הרבי – "מה הנך כן רוצה להיות?", ונענה ר' זושא – "מגדל אפרוחים". לימים אמר ר' זושא שזה אכן מה ששלחו הרבי שליט"א מלך המשיח – לגדל אפרוחים במוסדות חב"ד...

'משפיע' בלעדי

ר' זושא היה מקור חי ושופע לסיפורי חסידים מהדורות הקודמים, סיפורים מהם הפיק את המסקנות הנדרשות לעבודת היום-יום. כשהיה ילד קטן, זכה להיכנס יחד עם הוריו ל'יחידות' אצל אדמו"ר הריי"צ. מגיל קטן היו לרב פוזנר בעיות ביד ימין, וכשנכנס ל'יחידות' הוזכרה הבעיה בין הדברים. הרבי הקודם קרא לילד לעמוד לצידו, הניח את ידו הקטנה על השולחן ואת ידו הקדושה הניח הרבי על יד הילד, וברכו: "שיהיה לך לב חזק, לב בריא!" ברכה זו ליוותה את ר' זושא כל חייו.

הרב פוזנר זכר היטב את המאורעות סביב הסתלקותו לשמי רום של הרבי הקודם, אדמו"ר הריי"צ, ואת המעמד בו קיבל הרבי שליט"א מלך המשיח על עצמו את הנהגתה של חסידות חב"ד שנה לאחר מכן. בהזדמנויות רבות היה ר' זושא חוזר שוב ושוב על אשר זכה לראות באותם רגעים חשובים בדברי ימי ההיסטוריה החב"דית, וייתכן שאף היה מאחרוני החסידים שזכה להיות בשני מאורעות חשובים ועיקריים אלו גם יחד...

בהתוועדויותיו בעלות הסגנון הייחודי רק לו, היה חוזר ר' זושא על אותם נקודות כל העת, כשתמיד היה חוזר ואומר: "אי אפשר בלי רבי חי וקיים בגוף גשמי. אחרי שמצליחים להבין מעט מהו רבי, מיד מבינים שאי אפשר בלי רבי! הרבי שליט"א מלך המשיח חי וקיים!"

כמו כן היה הרב פוזנר חוזר ומחדד על הצורך ההכרחי בלימוד תורת החסידות – פנימיות התורה כפי שהוסברה והורחבה בדברי תורתם של אדמו"רי חב"ד, ובעיקר בתורתו של הרבי שליט"א מלך המשיח. לימוד החסידות באופן קבוע משנה את מהותו של הלומד, ופועל בו שינוי אמיתי וערכי בקדושה ובעבודתו את הבורא בחיי יום-יומו.

85421

דמותו של הרב פוזנר משמשת דוגמה לחסיד נאמן הרואה למול עיניו מטרה אחת – להגשים את רצונו של רבו ולמלאותו בשלימות. דמות המחנך שחי את שליחותו מהרבי שליט"א מלך המשיח לחינוך בכל העת השפיעה על שומעי לקחו הרבים, ואת כל מרצו השקיע בלהחדיר את דבריו של מלך המשיח בקהל מאזיניו.

יהי רצון שעוד תיכף ומיד ממש נתראה שנית עם ר' זושא בגאולה האמיתית והשלימה, אז יקומו המתים מקברם וירננו ויהללו את הקדוש ברוך הוא על שהקימם לתחיה – יחד עם כל בני ישראל שחיים כעת, שזוכים לחיות חיי נצח כיוון שהגאולה מגיעה ממש כעת, ברגעי קריאת השורות.

ועד מהרה יקויימו דברי הנביא על הגאולה, בה "יבולע המוות לנצח ומחה השם אלוקים דמעה מעל כל פנים", בהתגלות הרבי שליט"א מלך המשיח תיכף ומיד ממש!

הצילום שגרם לקידוש ה'

המסמכים שנחשפו מגלים: נביא הדור צודק!

תגובות

הוספת תגובה חדשה

בתהליך...