• ב"ה ימות המשיח!
  • י"א ניסן התשפ"ד (19.04.2024) פרשת מצורע

האיים הקנריים ויפן: התפרצויות הרי געש ורעידות אדמה

ההתפרצות הארוכה ביותר שידעו האיים הקנריים, לא גבתה ולו קרבן אחד • חבילת סיוע ממשלתית, איתני טבע מתפרצים גם ביפן ובאוקיינוס השקט והרבה כבודו של הקב"ה שהתגלה מסביב לגלובוס • "שכוחו וגבורתו מלא עולם"
האיים הקנריים ויפן: התפרצויות הרי געש ורעידות אדמה
הלבה המתפרצת שוטפת את סביבתה
הישארו מעודכנים בסטטוסים של אתר הגאולה

שבוע 'רועד' במיוחד לפני כחודש וחצי באי הספרדי לה פלמה, הביא בסופו להתפרצות אדירה של הר געש בדרום האי, ברכס געשי שממוקם בפארק הלאומי קומברה וייחה. באותו שבוע דווח על פעילות ססמולוגית ערה ולא פחות מ- 22 אלף רעידות אדמה בדרגה 3.8 באזור הפארק הלאומי.

ההתפרצות החלה בערב חג הסוכות, ב19 בספטמבר, מאז עבר יותר מחודש והיא לא הראתה סימני דעיכה, נכון לזמן כתיבת שורות אלו - תחילת חודש כסלו - היא עוד ממשיכה. 

לה פלמה הוא אי בשליטה ספרדית הממוקם קרוב יותר למרוקו, הצפון מערבי ביותר בארכיפלג האיים הקנריים באוקיינוס האטלנטי, ופרנסתם של תושביו, שמספרם כ- 82,000 איש, מבוססת על גידול בננות, פירות טרופיים וטבק. 

ההתפרצות האחרונה בפארק הלאומי קומברה וייחה הייתה בשנת 1971, וגם אז היא לא גבתה חיי אדם, מלבד צלם שניסה להנציח את ההתפרצות הגעשית ונספה.

ההתפרצות שעודנה בעיצומה מזרימה כמות אדירה של לבה, ומעיפה לשמיים ענני אפר געשי שחוזר ארצה ומכסה את האי ולאורכו מורגשים גם רעשי אדמה חזקים בעוצמה 4 - 5 שמשפיעים גם על איים סמוכים.

צוותים מוגברים של המכון הגיאוגרפי הספרדי, עוקבים כל העת אחרי מצב הר הגעש וההתפתחויות. בראיון לסוכנות הידיעות AP אמר אסטבן גאזל, גאוכימאי מאוניברסיטת קורנל שעוסק במעקב אחר הפעילות באי, כי זוהי התפרצות בלתי רגילה שקשורה לרבדים עמוקים בכדור הארץ וכי צוותי המחקר יכולים רק לעקוב, אך לא לחזות איך וכיצד זה יגמר. 

החקלאות קרסה, התיירות מתגברת

התיירות, שבתחילת ההתפרצות נפגעה, שבה וגאתה עם כ- 10,000 תיירים וצלמים שבאו לחוות מקרוב את איתני הטבע ונפלאות הבריאה בעוצמתם. באחד התיעודים, נראים תיירים עומדים במצפה ומחזיקים מטריות המסוככות עליהם מהאפר הוולקני היורד ארצה כגשם ומכסה את האי.

ענן האפר הגעשי שנפלט מההר, אגב, הגיע לגובה של 4.5 ק"מ, כך על פי המכון הגיאוגרפי הספרדי, ובהמשך רוחות עזות פיזרו אותו על פני כל האזור ואף אזורים מרוחקים כוסו בשכבה עבה של אפר. 

הלבה הזורמת הרסה אלפי מבנים ומטעי בננות והחישה את פינויים של כ- 7000 אנשים. האי סווג בידי ממשלת ספרד כאזור אסון, מהלך בירוקרטי שיאפשר לה להעביר אליו סיוע חירום - כולל תקציב סיוע ראשוני של 10.5 מיליון אירו. מתוך התקציב יופנו כחמישה מיליון אירו לרכישת בתים, והשאר לרהיטים ומוצרי בית חיוניים - כך אמרה דוברת הממשלה איזבל רודריגס.

נתוני לווייני האיחוד האירופי מדווחים כי הלבה כיסתה למעלה מ- 10 קמ"ר והגיעה עד האוקיינוס האטלנטי, שם היא מתמצקת תוך שהיא מעלה ענני עשן לבן מהמפגש עם המים ומשנה את קו החוף.  

בחסדי שמים, איש לא נפגע בהתפרצות, אך חלקים נרחבים מהאי הפכו לעיי חרבות, כולל מטעי בננות ושטחים חקלאיים שמהווים את ענף הייצוא העיקרי של המקום.

ההתפרצות הנוכחית היא הארוכה ביותר שתועדה בלה פלמה: התפרצות קודמת ב-1949 נמשכה אז 47 יום, ואילו ההתפרצות האחרונה שפקדה את האי ב-1971, נמשכה 24 יום.

בצד השני של הגלובוס

כחודש אחרי שההר בלה פלמה ירק אש ועשן, התעורר גם הר הגעש אסו בקיושו, יפן, אחד מהרי הגעש הגדולים והמתויירים בעולם, ופלט מטח אפר אדיר לגובה של כ- 3.5 קילומטרים ברדיוס ענק.

ההתפרצות הגעשית דורגה 3 מתוך 5 והרשויות הזהירו מהתקרבות לאזור והתריעו מפני סכנת נפילה של סלעים וזרימת לבה ברדיוס של קילומטר סביב אזור ההתפרצות.

הירוקאזו מאצונו, מזכיר הקבינט היפני, אמר לתקשורת כי הרשויות בודקות את מצבם של מספר מטפסים שהיו על ההר בזמן ההתפרצות, אך מלבד זאת, לא היו דיווחים על נפגעים או לכודים.

ענן האפר הוולקני הענק, נחת מאוחר יותר על עיירות הסביבה וכיסה את הבתים, הרחובות והמכוניות.

אי חדש נולד

פוקוטוקו-אוקנובה, הוא הר געש תת-ימי באוקיינוס השקט שהתפרץ מתחת למים, ויצר אי חדש מעל פני המים. יחד עם רצועת היבשה, עלו מעל פני המים 24 ספינות טרופות מאחד הקרבות הקשים ביותר בזמן מלחמת העולם השניה.

האי שעלה מעל פני המים, החל בתהליך שקיעה ועתיד כנראה להיעלם. הספינות שהתגלו הן ככל הנראה ספינות יפניות שהוטבעו על ידי נחתים אמריקנים בקרבות איוו ג'ימה כחלק ממלחמת העולם השניה.

באותו קרב שהתרחש באי סמוך, 70,000 נחתים אמריקנים נלחמו כנגד 20,000 חיילים יפניים שמוקמו בבונקרים באי. דם רב של עשרות אלפי חיילים נשפך באותו קרב ובסופו הוטבעו הספינות היפניות - גם במטרה ליצור שובר גלים כדי לאפשר עגינת ספינות משא באי.

באופן נבואי ומפתיע, דיבר הרבי שליט"א מלך המשיח על רעשי אדמה בשנת ה'תש"נ - 1990, כחודש וחצי לפני שהחרידה את איראן רעידת אדמה אדירה בעוצמה של 7.7 בסולם ריכטר בה נספו כ-35 אלף בני אדם.

היה זה בשיחה שנשא מול קהל עשרות אלפים, בעת תהלוכת ל"ג בעומר בניו יורק - הגדולה בעולם - שעברה מול בית מדרשו 770 שאז דיבר על אחדות ואהבת ישראל, ובין היתר אמר:

"ועל ידי זה שהנהגת בני האדם בעולם היא מתוך שלום ואחדות, מתוך הכרה בבורא העולם ומנהיגו, מקור הטוב והחסד - אזי נתוסף עוד יותר בהמשכת ברכותיו של הקב"ה בעולם...

יתרה מזו, לא צריכים לפחד מעניינים בלתי רצויים - רעידות אדמה וכיוצא בזה - שכן, גם אם בעבר היו רעידות אדמה, הרי הכוונה האמיתית בהם היתה כדי להזכיר לאלה שמאיזה סיבה שתהיה שכחו או לא ידעו - שישנו בורא העולם ומנהיגו - על ידי זה שמפחידים אותם לרגע באמצעות רעידת אדמה.

כדי להרעיד אותם מהטעות שחיו בה עד עתה, שמכאן ולהבא ידעו שהעולם נברא ומתנהג ע"י הקב"ה, מקור הטוב, שלכן צריך להיות וישנו ריבוי טוב בעולם, ועד לריבוי כזה שיש בכוחו לשתק ולהעביר את הענינים הבלתי רצויים שבעולם".


כלומר, שהתנהגות נאותה של בני האדם ממשיכה ברכה על העולם ותושביו. גם אם מגיעה רעידת אדמה או התפרצות הר געש, זה לא עונש, זו תזכורת שנועדה להעיר את בני האדם ולהזכיר להם מי מנהל את העולם ושעליהם להיטיב את דרכיהם.

בהמשך מסביר הרבי שליט"א מלך המשיח שזוהי למעשה השלימות שתעטוף את עולמנו בגאולה. נידע ונכיר בעיניים פתוחות שכל העולם נועד להראות את כבודו של הקב"ה, שהוא תכלית הטוב והוא מעניק לנו מידו המלאה הפתוחה הקדושה והרחבה.

שנתיים אחרי, בדבריו של הרבי שליט"א מלך המשיח שפורסמו בשבת פרשת קורח ה'תשנ"ב - 1992, נכתב בהערה 55:

"ובדוגמת זה בברכות הראיה על מעשי בראשית – "ברוך עושה מעשה בראשית", "ברוך שכחו וגבורתו מלא עולם" – [ברכות שמברכים על ראיית איתני הטבע כברקים, רעמים, רעידות אדמה והרי געש] שעל ידי זה מגלים מעשי בראשית אלו כבודו של הקב"ה, ביחס לכל הבריאה כולה (מעשה בראשית). – ולהעיר שלאחרונה שמענו וראינו בעיר זו רעמים וברקים, עליהם מברכים ברכות אלו .  . ולהעיר, שלאחרונה היה גם התפרצות "הר-געש" ורעידת האדמה (חידוש ושינוי בטבע העולם) במקום רחוק בעולם, אשר על ידי ברכתם של כמה יהודים שם "שכחו וגבורתו מלא עולם" מגלה ה"הר-געש" כבודו של הקב"ה ובכל העולם כולו ("מלא עולם"). ובפרט בנוגע לאלו הגרים בארצות הברית, כיון שאנשי הצבא שלה נמצאים שם ועוסקים בהצלת הניזוקים כו'".

כלומר, התפרצויות הרי געש ורעידות אדמה, מגלות לעולם את כבודו של הקב"ה ועוצמת מעשי בראשית אותם ברא בששה ימים. זכינו שהתפרצויות אחרונות אלו, בזמן זה של ימות המשיח, לא גבו כלל קרבנות ורק פרסמו את כבודו של בורא העולם. בעיקר כאשר צוותי המדענים עמדו מבולבלים ואמרו פה אחד כי 'איש אינו יודע מתי וכיצד זה יגמר'. אין זאת אלא סימן נוסף מסימני הגאולה.

חדש בסעודיה: רב מקומי מפיץ יהדות

הרבי שליט״א מלך המשיח במסר לעם ישראל: ״ארץ ישראל המקום הכי בטוח בעולם״, ״אין מה לפחד״

תגובות

הוספת תגובה חדשה

בתהליך...