• ב"ה ימות המשיח!
  • י"ט אדר ב' התשפ"ד (29.03.2024) פרשת צו

שתי תאומות, נס אחד

הניתוח הנדיר שהתקיים לאחרונה בבאר שבע מגלה תחום מרתק ועתידני ברפואה: הדפסות תלת מימד • זה מתחיל ממודלים לתרגול, ואיש אינו יודע עד היכן זה יגיע • דבר אחד בטוח, הגאולה שכבר בפתח מביאה רפואה וברכה לעם ישראל
שתי תאומות, נס אחד
התאומות בידי ד”ר מיקי גידון, אחרי סיום הניתוח בהצלחה (צילום: דוברות בית הרפואה סורוקה)
עדכונים שוטפים בערוץ הגאולה בטלגרם

לפני מספר שבועות, שוחררו מבית הרפואה סורוקה בבאר שבע זוג תאומות שנולדו מחוברות בראשן לאחר ניתוח נדיר ומורכב שהוכתר בהצלחה - בחסדי שמים. הכותרות רעשו, שכן ניתוח שכזה בוצע רק 20 פעמים בכל העולם והוא נחשב לאחד הניתוחים המורכבים והרגישים ביותר.

ניתוח זה כה מורכב משום שחלק מכלי הדם במעטפת המוח של התאומות היו משותפים לשניהן או מלופפים אחד בשני, מה שדרש יצירת מיפוי מדויק ומפורט של נקודת החיבור בין התאומות.

ד"ר מיקי גידון, מנהל נוירוכירורגיה ילדים בסורוקה שפיקד על ה'מבצע', אמר: "במקרה הזה היה מדובר בשתי תאומות המחוברות בראשן, וגם בחלל התוך-גולגולתי ובקרומי המוח ובכלי דם מוחיים. האתגר המרכזי היה להבין אילו כלי דם חשובים לכל תאומה – ולשמר אותם".

ניתוח מפריד

התאומות מבאר שבע, נולדו בקיץ הקודם ומאז גדלו מחוברות ביניהם תחת מעקב רפואי מתמיד. הניתוח המיוחד התבצע על ידי צוותי בית הרפואה סורוקה יחד עם מומחים בינלאומיים שנערכו יחד חודשים ארוכים.

התאומות המחוברות, שבמשך שנה לא ראו אחת את השניה ונמנעו מישיבה, התהפכות או זחילה, עוברות תהליכי פיזותרפיה להשלמת פער ההתפתחות שפספסו והרופאים אופטימיים ומעריכים שיוכלו להתנהל בחייהן כאחד האדם.

אחד העזרים הייחודים שבדרכי הטבע סייע מאוד להצלחת הניתוח היו מודלי תלת מימד מודפסים שדימו במדויק את ראשן של התינוקות המחוברות יחד עם כל הרקמות, כלי הדם, עצמות הראש וקרומי המוח ועליו התאמנו המנתחים וקבעו את מהלך הניתוח, שארך, אגב, 12 שעות ועלותו נאמדת בכ- 7 מיליון שקלים.

שימוש בהדפסות תלת מימד בעולם הרפואה, איננו תוצר של השנה האחרונה, כבר לפני עשר ועשרים שנה החל שימוש זה להתרחב, אך בשנים האחרונות הוא הופך לפורץ דרך ומשמעותי אף יותר.

על פי תחזיות בענף, צפויים 21% מתעשיית הדפסות התלת מימד לשמש לצרכים רפואיים. החל מהדפסת ציוד רפואי חיוני, סימולציות בדוגמת מקרה התאומות בסורוקה, ועד לשתלים וחלקי גוף שמודפסים מתאי גזע של המטופל עצמו.

למה לאלתר?

לימור חביב, שהקימה לפני מספר שנים את חברת 3D4OP שמתמחה בהדפסת מודלים להכנה כירורגית, היא שיצרה את מודל ראשן של התינוקות המחוברות ומרגישה סיפוק ענקי בעקבות הצלחת הניתוח.

המוטו שלה הוא, 'למה לאלתר אם אפשר לתכנן מראש? בעיקר כשמדובר בחיי אדם'. באחד הראיונות שהעניקה, היא מספרת על תפקידו הקריטי של המודל המודפס בתכנון הניתוח:

“המודל המודפס של התאומות איפשר לערוך דיונים על תוכנית הניתוח בין הדיסציפלינות השונות והכירורגים הרבים שהיו מעורבים בניתוח. המנתחים הפלסטיים בדקו את גודל החתך שהם צריכים לבצע בעור ומדדו כמה עור ועצם הם צריכים כדי לשחזר את גולגולות התינוקות לאחר הפרדתן.

הנוירוכירורגים בדקו על המודל ותכננו מהיכן כדאי להתחיל את הניתוח, בגישה קדמית או אחורית, מה גודל החלון בגולגולת אותו יצטרכו להוציא כדי להגיע לכלי הדם הרלוונטיים ולבצע את ההפרדה של מעטפת הגולגולת (הדורה).

הצוות בדק באיזה אופן הכי נכון להשכיב את התינוקות בזמן הניתוח, איך כדאי להחדיר את מכשירי ההנשמה, כיצד לקבע את ראשיהן על מיטת הניתוחים והתאים את העזרים הנכונים – והכל לפי המודל המודפס. המודל שימש את הכירורגים גם בזמן הניתוח לוודא שהם מנתחים בדיוק לפי התכנון הקדם ניתוחי.

בעזרת מדפסות התלת מימד המתקדמות של סטרטסיס (J850) והטכנולוגיה החדשנית (digital anatomy printing DAP) ניתן להדפיס את חלקי המודל במרקם ובקשיחות דומה לאיבר האמיתי.

הגולגולת למעשה הודפסה מחומר הדומה במאפייניו המכניים לעצם, כלי הדם הודפסו בחומרים גמישים, הדורה (מעטפת המוח) הודפסה מחומר גמיש ושקוף שאיפשר לבצע את הסימולציה בדיוק כמו שהניתוח יתבצע בפועל".

באמתחתה של חביב סיפורים נוספים למכביר על הזכות שנפלה בחלקה להיות שותפה להצלת חיים באמצעות המודלים המודפסים שלה. למעשה, תכנון מקדים ואימון על מודל מודפס מדויק מייתר את הצורך בשימוש באמצעים שהיו נהוגים עד כה שכללו לעיתים נתיחת גופות - למרבה הדאבון - או בעלי חיים.

המיפוי והלימוד התבססו גם על סוג נוסף של מודל, מלבד הפיזי המודפס, גם על וירטואלי מתקדם שנוצר באמצעות מציאות רבודה. כדי ליצור את המודלים נדרשה סדרה ארוכה של סריקות CT ו-MRI של המוח ואף צנתור מוחי למיפוי כלי הדם.

רפואה מודפסת?

תחזיות של בכירים בענף הרפואה מעריכות כי הדפסות תלת מימד עתידות לתפוס מקום חשוב ברפואה מתוך תפיסה אינדיבידואלית שתהיה איכותית ויעילה יותר למטופלים ולצוותי הרפואה. כך למשל העידו רופאים בריטים שנעזרו במודלי תלת מימד מותאמים אישית כי זמן הניתוח שערכו התקצר בכ-4 שעות, מה שגם הוזיל את עלותו שמתומחרת ב5,000 ליש"ט לשעה.

הדפסה תלת מימדית צפויה להיות שמישה גם בבתי מרקחת, שם יוכל מטופל לקבל כדור מודפס מרוכז שיכיל את כל התרופות שהוא זקוק להן לפי מרשם אינטרנטי.

רקמות ואברים

הדפסה ביולוגית היא תחום חדש יחסית ומעוררת ענין רב. לפני מספר שנים הציגו חוקרים מאוניברסיטת תל אביב לב פועם מיניאטורי - שגודלו כ2.5 ס"מ כלב ארנבת - אותו הדפיסו במדפסת תלת-מימד מתאי שומן לאחר תהליך של הנדסה גנטית.

כבר כיום משמשת טכנולוגיה זו ודומות לה להתאמת שסתומים, כלי דם ורקמות פגועות. החומר ממנו יודפסו הרקמות נלקח מגוף המטופל כדי לאפשר איחוי מושלם ללא דחייה, והטכנולוגיה הוכיחה את עצמה במגוון מקרים. העוסקים בתחום נושאים עיניהם לחזון עתידני בו יודפסו אברים שלמים ומורכבים שיעניקו בריאות מיטבית וחיים ארוכים למטופלים.

בריאות וחיים ארוכים לעם ישראל

התמונה העולה מאוסף הנתונים הזה פורשת את המצב המיוחד בו אנו נמצאים עתה, בימות המשיח. כשרונותיהם של בני ישראל, 'אומת הסטארט-אפ', מנותבים לאפיקי טוב וחסד, בריאות ושלום.

הרפואה נגישה, זולה וטובה יותר מאי פעם, ותוחלת החיים מתארכת. כל זה כהכנה לקיום הייעוד בגאולה האמיתית והשלימה אותו מתאר הנביא ישעיהו: "אָז תִּפָּקַחְנָה עֵינֵי עִוְורִים וְאָזְנֵי חֵרְשִׁים תִּפָּתַחְנָה: אָז יְדַלֵּג כָּאַיָּל פִּסֵּחַ וְתָרֹן לְשׁוֹן אִלֵּם כִּי נִבְקְעוּ בַמִּדְבָּר מַיִם וּנְחָלִים בָּעֲרָבָה".

העוורים יראו, החרשים ישמעו, הפיסח ידלג כאייל והאילם יפתח את פיו. מלך המשיח מתגלה בעולם ומביא רפואה, שלום וברכה לעם ישראל ולעולם כולו.

"מיהו יהודי" הורד מסדר היום בכנסת

המסמכים שנחשפו מגלים: נביא הדור צודק!

תגובות

הוספת תגובה חדשה

בתהליך...