• ב"ה ימות המשיח!
  • ה' אייר התשפ"ד (13.05.2024) פרשת קדושים

חיים חדשים: חוקרים פיתחו חוט שדרה מהונדס במטרה להבריא משותקים

אחרי מחקר ממושך ומאומץ, מציגים חוקרים מאוניברסיטת תל אביב פיתוח מדעי רפואי שמביא חדשות מטלטלות לעולם הרפואה • איך זה מקרב אותנו אל הגאולה והאם יבוא יום בו יוכלו בעלי מומים לקבל יכולות שלא היו להם?
חיים חדשים: חוקרים פיתחו חוט שדרה מהונדס במטרה להבריא משותקים
אדם בכיסא גלגלים. מראות שבקרוב יהפכו לנחלת העבר
כל הידיעות מאתר הגאולה אצלכם בואצאפ

חוקרים במרכז סגול לביוטכנולוגיה רגנרטיבית באוניברסיטת תל אביב פרסמו את מחקרם לאחר שנות עבודה והציגו חוט שדרה אנושי מהונדס מתאי שומן שהושתל בחיות מודל.

תוצאות המחקר היכו את כולם בתדהמה: 80% מהעכברים הסובלים משיתוק שזכו להשתלת חוט השדרה המהונדס חזרו ללכת בכוחות עצמם! כעת, העיניים נשואות לשלב הבא והמכריע: ניסוי קליני בבני אדם הסובלים משיתוק. רגע, אתם רוצים לומר שלא רחוק היום בו משותקים יוכלו לחזור וללכת על רגליהם? ימים יגידו.

העומדים מאחורי הפיתוח פורץ הדרך הם קבוצת המחקר של פרופ' טל דביר המורכבת ממומחים ממרכז סגול, מביה"ס למחקר ביו רפואי ע"ש שמוניס ומהמחלקה להנדסה ביו רפואית באוניברסיטת ת"א.

רגנט.. מה?

רפואה רגנרטיבית - המטריה שהמחקר הנוכחי מסתופף בצילה - היא כזו שמתמקדת בריפוי מומים מולדים או נרכשים דרך גידול והינדוס רקמות ואיברים חדשים או התערבות רפואית מסוגים שונים המעודדת צמיחה מחודשת של רקמות באזור פגוע. 

הרפואה הרגנרטיבית שואפת בעצם לפתור בעתיד את חוסר זמינות האיברים להשתלה (לב, עור, כליות וכו') אשר בגינו מתים עשרות אלפים ברחבי העולם כשהם מחכים לאיבר שיציל את חייהם. כמו כן אחת ממטרות המחקר היא לפתור את בעיית דחיית האיברים המושתלים בגוף המטופל שכן כמעט תמיד הפציינט זקוק לתרופות חזקות אשר מדכאות את מערכת החיסון על מנת שלא תדחה את השתל.

במחקר הנוכחי של פרופ' דביר, העכברים המושתלים סבלו משיתוק כרוני - כזה שנמשך בתקופה המקבילה לשנה בחיי האדם - עליהם נערך מרכז המחקר. לצידם נחקרו גם עכברים שסבלו משיתוק לזמן קצר יותר, שיתוק אקוטי. לאחר ההשתלה, 100% מהעכברים שסבלו משיתוק אקוטי ו-80% מהעכברים שסבלו משיתוק כרוני חזרו ללכת בכוחות עצמם.

"צוות המעבדה של פרופ' דביר כולל את הדוקטורנטית ליאור ורטהיים ואת החוקרים ד"ר ראובן אדרי וד"ר יונה גולדשמיט. למחקר סייעו, בין השאר, פרופ' עירית גת-ויקס, גם מבית ספר למחקר ביו-רפואי ולחקר הסרטן ע"ש שמוניס, ופרופ' יניב אסף מבית הספר סגול למדעי המוח, וד"ר אנג'לה רובן מבית הספר למקצועות הבריאות ע"ש שטייר, כולם מאוניברסיטת תל אביב. תוצאות המחקר מתפרסמות היום בכתב העת היוקרתי Advanced Science". כך דיווחה אוניברסיטת תל אביב.

מעכברים לבני אדם

באחד הראיונות הסביר הפרופסור שניהל את המחקר: "הטכנולוגיה מתבססת על לקיחת ביופסיה קטנה של רקמת שומן בטני מהמטופל. כמו כל רקמה בגוף שלנו, הרקמה הזאת מורכבת מהתאים ומהחומר החוץ-תאי, כמו קולגן וסוכרים. הפרדנו את התאים מהחומר החוץ-תאי, ובהנדסה גנטית החזרנו את התאים למצב הדומה לתאי גזע עובריים – כלומר, תאים שיכולים לאחר הכוונה מדויקת להפוך לכל סוגי התאים בגוף. במקביל, ייצרנו מהחומר החוץ-תאי ג'ל מותאם אישית לחולה, על מנת שלא לעורר תגובה חיסונית ודחייה של השתל לאחר ההשתלה. את תאי הגזע הכנסנו לתוך הג'ל, ובתהליך המחקה את ההתפתחות העוברית של חוט שדרה הפכנו את התאים לשתלים תלת-ממדיים של רשתות עיצביות המכילות תאי עצב מוטוריים".

כדי להתחיל את עריכת הניסוי הקליני בבני אדם, פתחו עורכי המחקר חברה שכונתה מטריסלף שדרכה פנו לבקשת אישורים רגולטוריים נדרשים. פרופ' דביר מציין כי באין כל טיפול קיים לבעיות שיתוק, הם מצפים מה- FDA לאשר בזריזות את קיום הניסוי.

צוות המעבדה מספר כי כבר מיד לאחרי השתלת תאי חוט השדרה החלו העכברים להיות נמרצים ומשוחררים יותר. לאחרי שבועות וחודשים הם הצליחו ללכת. עוד הוסיפו ואמרו כי גם באם יקלו במעט את סבלו של משותק ויעזרו לו בשיפור התנועה - גם אם לא ממש יוכל להלך על רגליו - גם זה הישג אדיר שמשפר חיים בצורה משמעותית. המטרה כמובן, היא להעמיד את אותם אנשים על הרגליים.

זה יכול לקרות?

אז תפקחנה, עיני עורים; ואזני חרשים, תפתחנה.  אז ידלג כאיל פסח, ותרן לשון אלם" מתאר הנביא ישעיהו את אחד מייעודי הגאולה בו יתרפאו החולים ובריאות איתנה תהיה מנת חלקנו.

בעצם, כל מהותם של מחלה ומום, קשורים ליסורי הגלות, למקום החוסר והבעייתיות אליו נקלעה האנושות לשם תיקון העולם. בגאולה העולם חוזר למתכונתו המקורית של טוב גמור, וממילא הרע מתאדה ואיתו כל הקשור אליו - כולל מחלות.

הפיתוח פורץ הדרך של תאי חוט שדרה שמסוגלים לחדש את המערכת הפגועה של משותק, מקרב אל שכלנו הדל את משמעותה של תחיית המתים ושל הבריאות השלימה שתהיה כאן - לא רק כמושג רוחני וניסי - אלא גם כמציאות שמתחילה להתרחש לנגד עינינו.

האדם מטבעו, נועד להיות בריא ולחיות חיי נצח. רק טעויות של האנושות עירבו רוע בגנטיקה האנושית שהביא גם את המוות לעולם. כי אם האדם היה חי לעולם אחר שחטא, גם לרוע היה קיום עולמי. בתהליך של אלפי שנים, אנו עסוקים בתיקון וניקוי של הרע. היום, אנו קרובים מתמיד.

כבר אנו רשאים להרגיש את העולם הנקי והמשוחרר יותר. החיים בריאים יותר, טובים יותר, פחות מלחמות, פחות עוני, פחות צרות ושיטות ממשל מעוותות, יותר חסד, יותר אהבה ויותר בריאות.

רפואת המחר: מהבית, כל הזמן ולפני המחלה

באר שבע: כנס מדע וגאולה

תגובות

הוספת תגובה חדשה

בתהליך...