• ב"ה ימות המשיח!
  • י"א ניסן התשפ"ד (19.04.2024) פרשת מצורע

מימן: תחבורת העתיד?

היום כבר מבינים שהעולם בדרך להתנתק ממקורות אנרגיה מזהמים ומתקדם לאנרגיה נקיה, טבעית והרבה יותר זולה, כן, הגיע הזמן לשמור על העולם ולשלם פחות • אבל עד שהעולם יעבור טוטאלית לשימוש באנרגיית השמש החינמית, כנראה שתהיינה עוד כמה תחנות בדרך • אז איך המימן יכול להניע את התחבורה העולמית ומה הסיכוי שזה יקרה?
מימן: תחבורת העתיד?
האוטובוס החשמלי החדש – eCitaro (צילום: יח״צ אגד)
עדכונים שוטפים בערוץ הגאולה בטלגרם

הרכב החשמלי כבר מאותת לנו מעבר לפינה. במדינות לא מעטות הוא כבר גורף אחוזי מכירות גבוהים ומדיח ממקומו את רכב הבעירה הפנימית הוותיק. תחבורה היא אחת מיצרניות זיהום האוויר הגדולות ביותר, מליוני קוב של פחמן דו חמצני נפלטים מידי שנה מאגזוזיהן של מיליארדי מכוניות בכל העולם.

הרכב החשמלי נטול פליטות והאנרגיה הדרושה להנעתו מוזלת עשרת מונים. אך כעת, ייצור הסוללות עודנו לא מפותח דיו, והוא דורש משאבים גדולים של מתכות נדירות ותהליך ייצור מזהם. גם הזמן הנדרש לטעינת הסוללה ארוך פי כמה מתדלוק נוזלי וטווח הנסיעה מוגבל. הרכב החשמלי בן זמננו עדיין אינו מושלם.

בעוד שמכוניות חשמליות נפוצות יחסית וכל חברה שמכבדת את עצמה מציגה דגם או שניים מחושמל, הרי שכלי-רכב גדולים וכבדים בעלי הנעה חשמלית - נדירים פי כמה. משקלן העצום של הסוללות מעמיד בשאלה את כדאיות המשאית החשמלית מול הטווח שהיא תספק.

אחת הסנוניות הראשיות בתחום היא ה'טסלה-סמי' משאית הענק החשמלית של היזם אילון מאסק, אחד מעשירי העולם. הטסלה סמי עדיין לא הגיעה לקו הייצור, אך כבר נרשמו לקניתה תור רוכשים ארוך. בגזרת האוטובוסים, ההיצע מעודד יותר, מספר חברות השיקו דגמים חשמליים שחלקם אנו כבר רואים בערי ארץ הקודש כמו ה'אלקטרו-דן' המתגלגל בתל אביב, והחשמלי המסתובב בבירה ובחיפה.

המשרד להגנת הסביבה, אגב, הודיע על סיוע ברכישת עוד 220 אוטובוסים חשמליים שיתחלקו בין חברות התחבורה הציבורית הגדולות, אגד, דן, סופרבוס, אפיקים ועוד.

סוללות, ככל הנראה, לא מסוגלות לספק טווח ארוך דיו למשאיות כבדות שנועדו לחצות מדינות. וכאן הופיע המימן כמושיע האפשרי.

דיימלר, חברת הענק הגרמנית ויצרנית המשאיות הגדולה בעולם, שוקדת כבר תקופה ארוכה על פיתוח ה'GenH2' שלה. משאית ענק חשמלית שמקור האנרגיה שלה הוא מימן נוזלי. המימן, כך מסתבר מייצר חשמל בתהליך כימי מסוים והוא ניתן למילוי מהיר כמו דלק או גז. המימן אינו פולט גזים מזהמים והינו מקור אנרגיה זמין.

בחודשים האחרונים עבר אב הטיפוס של המשאית נסיעות מבחן שהינם אחד השלבים המשמעותיים בפרויקט הענק אותו הובילה החברה, שמתכוונת להתמודד גם מול אתגרים נוספים העומדים בפני תחבורת מימן - כמו פריסת תחנות התדלוק, וייצור נקי של החומר.

המימן אינו חדש בעולם התחבורה, הפיתוח החדשני הומצא למעשה כדי להניע חלליות מחוץ לאטמוספירה. אחת היצרניות הראשונות שהביאו את הפיתוח אל כלי רכב ביצור סדיר היא למעשה טויוטה שהציגה את הדגם 'מיראי' (Mirai, ביפנית "עתיד") עוד ב2014 בגאווה גדולה. כמה שנים לאחר מכן הוצג הדור השני של הדגם שמהאגזוז שלו נפלטים לא פחות מאשר מים זכים.

על פי טויוטה, כלי רכב המונעים על ידי מימן הם למעשה הדור הבא של כלי הרכב החשמליים וטכנולוגיה חדישה זו מופעלת על ידי תגובה כימית בין מימן וחמצן בתוך תאי הדלק.

המימן, כך מתברר, הינו היסוד הכימי הקל והנפוץ ביותר ביקום, דלק יעיל ונקי הרבה יותר מבנזין וסולר, והוא ניתן להפקה ממים פשוטים.

העלאת נושא הנעת המימן על שולחני חברות הרכב הגדולות בעולם מסמלת תהליך גאולתי שעובר על עולמינו. בעוד בשנים עברו שלטו טייקוני נפט בעולם התחבורה ומנעו מעבר לאנרגיות ירוקות וזולות יותר, הרי שעתה, ברצונם או שלא, עולם התחבורה קובר - אחרי כמעט מאה שנה - את מנועי הבעירה הפנימית ומפנה את המגרש לטכנולוגיות חדישות.

כזכור, דבריו של הרבי שליט"א מלך המשיח בנושא האנרגיה מכוונים ומובילים לשימוש באנרגיית השמש שהינה זמינה, טבעית ובריאה ומאפשרת חוסר תלות במדינות אחרות. נחכה, איפוא, להתפתחות הטכנולוגיות שיאפשרו המרה יעילה יותר ויותר של אנרגיית החום להנעה תחבורתית שתחסוך לחלוטין את עלויות האנרגיה.

אנרגיית השמש? עוד מעט יהיה גם קל וזול לאגור אותה

באר שבע: כנס מדע וגאולה

תגובות

הוספת תגובה חדשה

בתהליך...