• ב"ה ימות המשיח!
  • כ"א תמוז התשפ"ד (27.07.2024) פרשת פנחס

מדענים בכירים 'מרסקים' את תיאוריית האבולציה

תיאוריית האבולוציה של דארווין באה בסתירה מוחלטת למה שנאמר בתורה, שהקב"ה ברא את העולם ומלואו, כל מין בפני עצמו, בששה ימים בלבד. במשך שנים רבות מדענים התייחסו לתיאורייה של דארווין כאקסיומה שאין לערער עליה. מדענים יהודים פנו לרבי שליט"א מלך המשיח בניסיון פשרני "לגשר" בין המדע לתורה באומרם שמה שנכתב בפרשת בראשית אינו כפשוטו חס ושלום. הרבי שליט"א מלך המשיח דחה גישה זו בשתי ידיים, תוך הדגשה שאין סתירה בין המדע לתורה - מה שכתוב בתורה הוא בהכרח נכון ומדוייק, ובסופו של דבר גם המדע עצמו יגיע למסקנה שהמציאות האמיתית היא על פי התורה דווקא. כעת, עקב מחקרים חדשים, גם המדענים נוכחים באמת זו.
מדענים בכירים 'מרסקים' את תיאוריית האבולציה
הישארו מעודכנים בסטטוסים של אתר הגאולה

הרבי שליט"א מלך המשיח, בעשרות הזדמנויות שונות, מדגיש שהגאולה היא לא 'עניין נוסף' שצריך להחדיר ולהלביש על גדרי העולם. העולם עצמו מאיר באור הגאולה ו"דוחף" את היהודי לעמוד במעמד ומצב של גאולה. 

אחת הדוגמאות הבולטות לכך שהתגלתה לאחרונה, היא סערת מדענים סביב תיאוריית האבולוציה של דארווין. צ׳ארלס דארווין פרסם את התיאוריה המפורסמת שלו לפני 150 שנה, לאחר שהפליג במשך שנים רבות עם צי הסוחר הבריטי וראה את מגוון החיים והמינים בעולם. הוא טען שמקורם של כל החיים על כדור הארץ הוא אב קדמון משותף, שבתהליכי התפתחות הדרגתיים התפצל למגוון המינים שאנחנו מכירים כיום.

במדע יכירו שמה שנאמר בתורה הוא הנכון והמדוייק

תיאורייה זו של דארווין באה בסתירה מוחלטת למה שנאמר בתורה, שהקב"ה ברא את העולם ומלואו, כל מין בפני עצמו, בששה ימים בלבד. במשך שנים רבות מדענים התייחסו לתיאורייה של דארווין כאקסיומה שאין לערער עליה. מדענים יהודים פנו לרבי שליט"א מלך המשיח בניסיון פשרני "לגשר" בין המדע לתורה, וטענו שתיאוריית ההתפתחות של דארווין מתאימה לתורה, אם נאמר שששת ימי בראשית הם 'משל' לתקופה ממושכת של מליוני שנים בהם התפתחו היצורים החיים ולא ששה ימים בעלי 24 שעות בלבד בהם ברא ה' כל מין בפני עצמו. 

הרבי שליט"א מלך המשיח דחה גישה זו בשתי ידיים, תוך הדגשה שאין סתירה בין המדע לתורה - מה שכתוב בתורה הוא בהכרח הנכון והמדוייק, ובסופו של דבר גם המדע עצמו יגיע למסקנה שהמציאות האמיתית היא על פי התורה דווקא. 

ניתן להגיד שגישתו של הרבי שליט"א מלך המשיח רוקמת עור וגידים בהרבה תחומים מדעיים. גם ביחס בנוגע לתיאוריית האבולוציה ניכרת פריצת דרך למלך המשיח, כאשר מדענים בכירים רבים טוענים כעת שעל פי המדע תיאורייה זו היא בלתי אפשרית בעליל. 

פרופסור לכימיה מעורר סערה בעולם המדע

פרופ׳ ג׳יימס טור מאוניברסיטת רייס שביוסטון, טקסס, נקלע לתוך סערה ארוכת שנים של ויכוח בלתי פוסק בין תומכי תאוריית האבולוציה של דארווין, לבין המתנגדים לה. סערה שעמדה לאיים על הקריירה האקדמית שלו. הוא לא ניסה להתנגד לה, ולא היה מונע מדחף דתי להוכיח משהו. תאוריית האבולוציה גם לא הייתה אף פעם תחום המחקר שלו. טור הוא פרופסור לכימיה, למדעי המחשב, להנדסת חומרים ולננו-טכנולוגיה. 550 המאמרים שפרסם בכתבי עת מדעיים לא עסקו מעולם באבולוציה, ובטח שלא 75 הפטנטים הרשומים על שמו.

הכול התחיל לפני כ-30 שנה כשפרופ׳ טור החל לשאול שאלות ולא הצליח לקבל עליהן תשובות. ״גדלתי כמו מרבית הילדים האמריקנים״, הוא מספר בראיון לאפוק טיימס, ״כלומר, זה מה שלימדו אותנו בבית הספר. אז בכלל לא הטלתי ספק בתורת האבולוציה. כשהלכתי לאוניברסיטה עדיין לא הטלתי בזה ספק. אבל כשלמדתי לדוקטורט, או אולי קצת אחר כך, התחלתי לחשוב שאין לי מושג איך זה עובד״.

זה לא שטור לא הבין את עקרונות התאוריה שמדברים עליהם ביולוגים, או לא הכיר את הממצאים השונים, המאובנים שהתגלו, שעליהם מדענים עזרו לבסס אותה. בתור כימאי, טור לא הצליח להבין איך זה עובד ברמה הכימית, המולקולרית.

פרופ׳ טור מבין טוב במולקולות ובאופן הייצור שלהן. בשנת תשס"ה קבוצת המחקר שהוביל הייתה הראשונה בעולם שפיתחה רכב-ננו – שהוא למעשה מולקולה על גלגלים, דקה פי 50 אלף משערת אדם, שבתנאים הנכונים מגיעה למהירות של 0.014 מילימטר בשנייה.

בתמונה: מבנה כימי של ננו-רכב שפותח באוניברסיטת רייס ביוסטון טקסס על ידי קבוצתו של פרופסור ג'יימס טור בו גלגלי הרכב בנויים מפולרנים. 

״אם מישהו יכול להבין את האבולוציה זה אמור להיות אני״, הוא אומר, ״כי אני מבין איך ליצור מולקולות. אין אדם אחר בעולם שיודע כיצד ליצור מולקולות הרבה יותר טוב ממני״.

״התחלתי לחשוב על הבעייתיות שבתיאורייה כשהגעתי לאוניברסיטה ולמדתי על החוק השני של התרמו-דינמיקה, שאומר שלאורך הזמן חוסר הסדר רק הולך וגדל. ראיתי שהמגמה בטבע ובכימיה היא תמיד לכיוון של חוסר סדר שהולך וגדל, ולא לכיוון של דברים שמצטרפים והופכים למאורגנים ולמורכבים יותר. זה גרם לי לחשוב ברצינות בכיוון הזה״.

התיאוריה של דארווין במדעי הכימיה

התיאוריה של דארווין מבוססת על שני עקרונות מרכזיים: הראשון מסביר כיצד עשויות להתפתח תכונות חדשות מדור לדור, וכך בהדרגה להוביל לאורך השנים להתפתחותם של מינים חדשים. העיקרון הזה מדבר על שינויים אקראיים במידע התורשתי שלנו, מוטציות אקראיות, טעויות בהעתקה של המידע התורשתי שמתרחשות מפעם לפעם באופן אקראי, וכך מציעות את הופעתן של תכונות חדשות.

העיקרון השני, ״הברירה הטבעית״ בא להסביר לנו כיצד בסופו של דבר, מבין כל הטעויות שמתרחשות רק המועילות מביניהן שורדות ומובילות להתפתחות תכונות חדשות, ולאורך דורות רבים אף להתפתחות מינים חדשים. תכונה חדשה שפוגעת בכשירות הצאצא החדש תפגע בסיכויים שלו להותיר אחריו צאצאים רבים, כך היא תיכחד בהדרגה.

כדי שיוכל להיווצר אותו אב קדמון משותף, נדרשת הכימיה הנכונה שתאפשר את ההתפתחות שלו באופן טבעי. וכאן נכנסת לתמונה ה'אבולוציה הכימית', שמנסה להסביר כיצד עוד לפני שהתפתח היצור החי הראשון שהצליח לשכפל את עצמו, תהליכים 'אקראיים' הובילו לפיתוח המנגנונים המורכבים הקיימים בכל תא חי, כמו החלבונים, האברונים השונים ומנגנוני ההורשה – מולקולות הדי-אן-אי – שמקודדות את הוראות הייצור של החלבונים ומעבירות את המידע התורשתי מדור לדור.

תיאוריה שאין לה שום הוכחה מדעית!

דבר מפליא, הוא שמעולם לא ניתן היה לבחון, אפילו תיאורטית, את הליבה של התורה הדרוויניסטית. כלומר, האם שינויים אקראיים וברירה טבעית יכולים להוביל למורכבות גדולה שכזאת הקיימת בבריאה?

״חסרה הדגמה ברורה שמנגנון השינויים האקראיים והברירה הטבעית יכול לאפשר התפתחות של רמה כזאת של מורכבות. מנקודת מבט של מדע רציני, בלי הדגמות כאלו אין לך שום מושג האם המנגנונים האלה תואמים למה שמייחסים להם״.

והוא ממשיך הלאה, לנקודה נוספת: חוסר היכולת לכתוב סימולציות ממוחשבות שמדגימות את התהליכים האלו. ״במדעים הרציניים, למשל בתורת היחסות הכללית או במכניקת הקוונטים, אני יכול לכתוב תכנה עם המשוואות הרלוונטיות ואז לבדוק את ההשלכות שלהן.

״אני מסתכל על כל האלגוריתמים הגנטיים. אני מנסה להריץ אותם בעצמי ומתברר שבלי כמות עצומה של מניפולציות מיוחדות, המחשב לא מצליח לייצר שום דבר ריאליסטי כשהוא מתבסס על המנגנונים הדרוויניסטים״.

 נקודה אחרת היא ממצאים של מחקרים ממעבדות. ״אם מדברים על שינויים אקראיים וברירה טבעית, היינו כבר אמורים להתחיל לעשות במעבדות מניפולציות על אורגניזמים. אבל חיידקים, למשל, לא משנה מה אנחנו עושים להם, עדיין נשארים חיידקים. הטבע הבסיסי שלהם לא משתנה.

״אני חושב שצריך להדגיש ולבחון את הנקודות האלו בכנות ובפתיחות״, הוא אומר, ״אבל אף פעם לא עשו את זה״.

מדענים נוספים 'מרסקים' את תיאוריית האבולוציה

פרופ׳ טור מציין רשימה של שמונה מדענים בכירים המתנגדים בתוקף לתיאוריית האבולוציה. אחד מהם הוא ד״ר דייוויד ברלינסקי. ברלינסקי הוא ביולוג מולקולרי, פילוסוף ומתמטיקאי, מחברם של מעל עשרה ספרים. בראיון לסרט הדוקומנטרי Icons of Evolution ברלינסקי סוקר את נקודות התורפה המרכזיות שהוא מזהה בתאוריית האבולוציה, וטוען שלמעשה לא מדובר בתיאוריה מדעית במובן המקובל של המושג. הוא מתייחס למשל לתיעוד לוקה בחסר של אותם מאובנים שעליהם ביססו מדענים את ההשערות. אם בוחנים את המאובנים, הוא מסביר, נראה שהמעבר בין המינים השונים התרחש בקפיצות גדולת מדי, ולא ברור כיצד אוסף של מוטציות אקראיות היה יכול להוביל להתפתחות המין החדש.

״גם אני אוהב את התרשימים האלו, שבהם המאובנים מתקדמים בעץ האבולוציה בעזרת רצף של חיצים. אני יודע היכן נמצאו המאובנים, כי זה כתוב מתחת לתרשים״, אומר ברלינסקי. ״אבל החיצים האלה שלכאורה מקשרים בין המאובנים השונים, המינים השונים״, מסביר ברלינסקי, כשהוא מתייחס לשלבי הביניים של ההתפתחות בין מין למין, ״האם מישהו יודע להגיד היכן הם התגלו?״

מדען נוסף שמביע את מחאתו על תאוריית האבולוציה הוא פרופסור ג'ון וולטון. וולטון הינו פרופ׳ לכימיה מאוניברסיטת אנדרוז שבבריטניה המתמקד במחקרו בתחומים של כימיה אורגנית ורדיקלים חופשיים. הוא הספיק לפרסם עד היום שלושה ספרים ומעל 290 מאמרים. וולטון מסביר כי איננו מצליח להבין כיצד התיאוריות האבולוציונית המקובלות היום בקהילה המדעית מצליחות להסביר את החיים שאנחנו רואים מסביבנו. 

״אני לא חושב שיכול להיות דבר כזה כי הבעיות בפני כימיה כזו של מקור החיים הן כל כך גדולות שזה פשוט לא יכול לקרות״, הוא אומר.

כדי להסביר את הקושי הזה, הוא פונה לחישובי הסתברות. ״בין אם נחשוב שהחיים התחילו מחלבונים או ממולקולות די-אן-אי או משילוב כלשהו של השניים, הבעיה היא שמספר הקומבינציות האפשריות בהרכבת המולקולות האלו הוא כה עצום שאפילו במשך מיליארדי שנים אין סיכוי שזה יצליח״.

בהרצאה שהעביר לפני כשלוש שנים, הוא מתאר את היווצרות החלבון מאבני הבניין שלו – חומצות אמינו, ומדגים עד כמה נמוכה ההסתברות שיצליח להיווצר הרצף הנכון של חומצות האמינו, רצף שייצור בדיוק את החלבון החדש שיתקפל בדיוק לצורה הנכונה. ״כפי שאני רואה את זה״, הוא אומר, ״מבחינה כימית וקומבינטורית, יש כאן בעיות בלתי פתירות. עד היום כבר הציעו די הרבה תרחישים שמסבירים את היווצרות החיים, אני חושב שיש עשרים או שלושים, אבל אף אחד מהם לא מטפל בבעיות האלה״.

כך, בצורה בולטת ומוחשית, מגיע המדע למסקנות ולראיות ולתאוריות חדשות שבהכרח תואמות את התורה. המדענים הנ"ל טוענים שהסדר המופתי השולט בכל חלקי הבריאה מוכיח שהחיים נוצרו בהכרח ע"י כח עליון ולא באופן אקראי. גישה מדעית חדשה זו אינה מתגלית כעת במקרה. אלא, מוכרחים לומר שמכיוון שנמצאים אנו בזמן הגאולה, האמת מתגלה מתוך העולם דווקא והחושך עצמו מאיר. 

כביש סולארי - דרך לגאולה

באר שבע: כנס מדע וגאולה

תגובות

הוספת תגובה חדשה

בתהליך...