• ב"ה ימות המשיח!
  • י"ט אדר ב' התשפ"ד (29.03.2024) פרשת צו

ניגוני חב"ד ביצירות אנדרה היידו

אנדרה היידו, מגדולי המלחינים הישראליים, עסק רבות בניגוני חב"ד, שהתפרסמו בזכותו בקהל הרחב. מרתק להכיר כמה מיצירותיו ולהתרשם מה"תחפושות" המיוחדות שמקבלים בהן הניגונים
ניגוני חב"ד ביצירות אנדרה היידו
המלחין אנדרה היידו בביתו, גבעת מרדכי (צילום: Booradley0212)
הישארו מעודכנים בסטטוסים של אתר הגאולה

בכ"ו בתמוז חל יום הפטירה של אנדרה (מרדכי) היידו, מגדולי המלחינים הישראליים, אתנומוסיקולוג, מחנך, יהודי ירא שמיים ואדם מרתק.

היידו נולד ב-1932 בבודפשט ושרד את השואה. למד אצל יוצרים מפורסמים כגון קודאי בהונגריה, מיו ומסיאן בפריז. מגיל צעיר הצליח מאד בהלחנה, והיה הראשון שעסק בחקר המוסיקה הצוענית.

מצרפת עבר לתוניס, לימד שם בקונסרבטוריון, וכשחזר התחיל להתקרב ליהדות ועם הזמן הגיע לשמירת מצוות מלאה.

ב-1966 עלה לארץ הקודש והתקבל ע"י הרב יוסף מרתון שלקח אותו להתוועדות בכפר חב"ד, ומכאן הדרך לשיתוף פעולה היתה קצרה.

היידו אסף הקלטות רבות וליווה בפסנתר את שירת החסידים במופעים וב"ערבי חב"ד" שערכו בקיבוצים ובישובים.

יחד עם הרב מרתון ור' שמואל זלמנוב הפיק את התקליטים מס' 6-10 של "ניח"ח" ("ניגוני חסידי חב"ד") במסגרת פרויקט שימור ניגוני חב"ד אותו יזם הרבי (כידוע הרבי הרי"יצ הטיל על הרב זלמנוב ללקט את הניגונים ולרשום אותם בתווים וכך נוצר "ספר הניגונים", והרבי שליט"א מלך המשיח הוסיף למשימה גם יצירת הקלטות שמע).

היידו עיבד את הניגונים, ניצח על התזמורת וביצע את תפקיד הפסנתר.

פעילותו רבה ומגוונת, אך ניגוני חב"ד, כפי שהוא מעיד על עצמו, משכו אותו תמיד בזכות עמקם המיוחד. במשך השנים הוא חוזר אליהם שוב ושוב.

בין יצירותיו העוסקות בניגוני חב"ד: "ניח"ח" תקליטים 6-10 כנ"ל (שנות ה-70), עיבודים של "אך טי זמליעק" ועוד לזמר בערל'ה זלצמן בליווי הרכב כלים וכן עיבודים לפסנתר סולו ובארבע ידיים מאותה תקופה, "פרלוד וכוראל וריאציות על שני ניגוני חב"ד" (1980) ו"ניגונים" (1985) למקהלת גברים ותזמורת, "פדה בשלום" למקהלה ותזמורת (2003), "הרהורים על שלושה ניגוני חב"ד" בגרסאות לפסנתר, צ'לו ופסנתר וכינור ופסנתר (2003), ו"קולמוס הנפש" (2004, 2007) האגדי.

כך כותב היידו על ה"קולמוס": "...לפני מס' שנים קבוצה קטנה של כמה מתלמידיי מהאקדמיה בירושלים, שהיו נפגשים ומנגנים יחד בסטודיו האומן ח"י בירושלים, החלה לגלות עניין בניגונים. מכאן נולד הרעיון של עיבוד הניגונים ברוח מוסיקאים צעירים אלה, כולם בעלי כישרון בולט בהלחנה ואלתור. עולם הניגון היה חדש להם לגמרי. יחד הקשבנו להקלטות חב"דיות  ולמדנו את המילים ואת הסגנון המוסיקלי. לא היו לנו כוונות להתחפש לחסידים ולהתחרות איתם, מה שהיה בלתי אפשרי לחלוטין. כל אחד הכניס לאותה מסורת חלק מעצמו, מנשמתו, כשרונו ואישיותו. בעזרת המנהל, השחקן והזמר ברוך ברנר השירים והמוסיקה אורגנו למופע, המתמקד בשורשי תנועת חב"ד ומנהיגה הראשון ר' שניאור זלמן מליאדי..."

מופע ה"קולמוס" עבר בין קהלים רבים מכל גווני הציבור והתקבל בהתלהבות עצומה.

ניגונים מסוימים, למשל "הנשמה יורדת לתוך הגוף", "שלוש התנועות", "הניגון מפולטבה" ועוד מופיעים ביצירותיו יותר מאחרים, ומעניין לראות איך אותו ניגון לובש ופושט צורה, מואר כל פעם באור אחר, ביצירות השונות, לדוגמא:

"הנשמה יורדת לתוך הגוף"

א) ב"ניח"ח"

ב) ב"הרהורים על שלושה ניגוני חב"ד" (הגרסה לפסנתר)

ג) ב"קולמוס הנפש"

הניגון מפולטבה

א) ב"ניח"ח"

ג) ב"הרהורים"

ד) ב"קולמוס"

ועוד ניגון קליל יותר כמו "אך דו"

א) ב"ניח"ח"

ב) ב"קולמוס"

נהוראי אריאלי מפתיע עם אלבום בכורה 

ברק גרוסברג בסינגל-קליפ חדש: אתה תמיד כאן

תגובות

הוספת תגובה חדשה

בתהליך...