קשה למצוא היום אזרח בארץ ישראל שאינו מחויב לערבויות בנקאיות. מחירי הנדל"ן מאמירים בלי תחנת עצירה נראית לעין, והמשכורות לעומתם כמו עומדות ברמזור אדום מקולקל. מעט מאוד אזרחים יכולים להרשות לעצמם לרכוש נכס ללא נטילת משכנתא, ומנהלי הבנקים וחברות האשראי חושבים היטב לפני שמאשרים הלוואות גדולות, מחשש לחדלות פירעון.
אמצעי הביטחון המקובל, מלבד שעבוד הנכס, הוא החתמת ערבים, שיהוו רשת הגנה להחזר ההלוואה, על כל צרה שלא תבוא. הערבים הנפוצים הם ההורים של מבקשי ההלוואה, שבדרך כלל מוכנים לשעבד את עצמם לטובת ילדיהם.
***
בהיסטוריה שלנו אנו מכירים סגנון שונה של ערבות. ערבות בה הילדים השתעבדו לטובת הוריהם. לא, לא מדובר חלילה על זמנים אפלים בהם השתמשו בילדים למילוי אינטרסים של ההורים. מדובר על זמן נאצל, מרומם ונשגב: זמן מתן תורה. וכך מספרים חז"ל:
לפני שהקדוש-ברוך-הוא ניאות לתת את התורה לעמו, הוא דרש ערבים נאמנים כי אכן הם ישמרוה. בני ישראל ניסו להציע את האבות ואת הנביאים, אך אלוקים לא הואיל להסתפק בהם. הוא דרש ערבים בטוחים יותר מההורים. בסופו של דבר אמרו עם ישראל: "בנינו ערבים בעדינו", והבחירה התקבלה. כך ניתן האור הירוק למעמד מתן תורה. וכמו שכתב דויד המלך בתהלים (ח, ג): "מפי עוללים ויונקים יסדת עוז" – התורה שמכונה 'עוז' ("השם עוז לעמו ייתן") 'נוסדה' ונהייתה שלנו בזכות העוללים והיונקים.
הסיפור הזה תמוה מאוד. מילא מנהל בנק חושש ממצב של חדלות פירעון מצד הלווה, בו ימצא את עצמו מול שוקת שבורה. אבל הקדוש-ברוך-הוא הוא כל יכול ותמיד יוכל לגרום לעם ישראל לרצות לקיים את המצוות. לשם מה הוא צריך ערבים, ואם כבר צריך – מדוע הילדים טובים לו יותר מהאבות והנביאים הקדושים?
ההסבר הוא, שהשם לא תהה כיצד יוכל לגרום לנו לרצות לקיים את המצוות, אלא הוא רצה להפוך את קיום המצוות שלנו למצב נצחי. ואת הנצחיות הזו לא מספקים האבות וגם לא הנביאים. האבות והנביאים אכן ענקי רוח הרבה מעבר להשגתנו. אין טעם לנסות אפילו לשער את שיעור קומתם הרוחנית. אבל לא הם מי שמבטיחים את המשכיותנו ועתידנו. היחידים שמבטיחים המשכיות הם הילדים. רק התחייבות לחינוך הילדים וגידולם על ברכי היהדות הנאמנה מהווה ערובה טובה לכך שהעם לא ישכח את המתנה שקיבל מבוראו. רק חינוך יהודי מבטיח שהתורה תמשיך להיות מונחלת מדור לדור, לנצח.
***
בכל שנה, אומרים חז"ל, חוזר ונשנה מחדש בחג השבועות מעמד קבלת התורה – בעת קריאת עשרת הדיברות בבתי הכנסת. זו כביכול 'חתימה מחדש' על ה'חוזה' שלנו עם אבינו שבשמים – ולמעמד כזה ראוי לבוא עם הערבים. לכן מורה הרבי מליובאוויטש מלך המשיח ומבקש להביא לשמיעת עשרת הדיברות אפילו עוללים ויונקים.
על פי הוראת הרבי שליט״א מלך המשיח בכל רחבי הארץ ובתפוצות בכל מוקדי חב"ד נערכות בחג השבועות (גם) קריאות מיוחדות של עשרת הדיברות עבור אימהות ותינוקות וכל מי שאינו יכול להגיע אל הקריאות שבשעת התפילה. הבה נבטיח את עתידנו ונבוא ונביא עמנו את הערבים.
תגובות