• ב"ה ימות המשיח!
  • י"ט אדר ב' התשפ"ד (29.03.2024) פרשת צו

שאלות ותשובות לחנוכה

למה קוראים לחג "חנוכה"? למה משחקים בסביבון? למה אוכלים לביבות? ועוד שאלות ותשובות לחג החנוכה
שאלות ותשובות לחנוכה
כל הידיעות מאתר הגאולה אצלכם בואצאפ

למה קוראים לחג "חנוכה"?

השם מסמל את את יום הניצחון: חנו-כה, כלומר: ביום כ"ה בכסלו חנו המכבים מאויביהם. וסיבה נוספת: בעקבות ניצחון המכבים - טיהרו את בית המקדש ועשו "חנוכת הבית".

למה שמונה ימים?

לזכר נס פך השמן שהיה בבית המקדש. לאחר שהחשמונאים (המעטים והחלשים) ניצחו בדרך נס את היוונים (הרבים והגיבורים), הם נכנסו לבית המקדש ומצאו כי היוונים, כאשר שלטו בירושלים, טמאו את כל כדי השמן הטהור שהיה מיועד להדלקת המנורה בבית המקדש. לפתע מצאו פך שמן קטן שאותו לא ראו היוונים ולא טימאו. כמות השמן שבו היתה יכולה להספיק ליום אחד בלבד. וראו זה פלא: השמן המועט הזה דלק שמונה ימים, עד שהובא שמן חדש וטהור! מאז לזכר נס זה אנמדליקים בכל שנה נרות-חנוכה שמונה ימים וזוכרים את הניסים המופלאים של אותם ימים גדולים.

למה משחקים בסביבון?

משום שצריך לשבת ליד הנרות כחצי שעה לאחר הדלקתם, והמציאו משחק כדי שגם לילדים תהיה זו חויה מעניינת. על הסביבון רשומות האותיות נ-ג-ה-פ, ראשי-תיבות: "נס גדול היה פה" (המשחק הוא לשם הנאה בלבד, ולא משחקים על כסף).

למה אוכלים לביבות?

אוכלים בחנוכה לביבות גבינה, משום שאחד הניסים קרה על-ידי גבינה. אשה יהודיה הצליחה להתחבב על המצביא היווני. בערב הגישה לו גבינה מלוחה טעימה, שעוררה את צמאונו, ואז השקתה אותו יין עד שהשתכר. כשנפל שיכור, כרתה את ראשו והודיעה על כך ליהודים, שפתחו מיד במתקפה על מחנה האויב וניצחו. לזכר הנס הזה אוכלים בחנוכה מאכלי גבינה.

למה אוכלים סופגניות?

בחנוכה אוכלים מאכלים מטוגנים בשמן, כדי להזכיר את נס פך השמן.

למה מדליקים נר שמש?

משום שאסור להנות מאורם של נרות החנוכה, ולכן מדליקים נר נוסף, הוא השמש, שיאיר עבורנו את המקום. השמש גם מזכיר את הכהן שהיה מדליק את מנורת בית-המקדש.

למה מדליקים את נרות החנוכה משמאל לימין?

נר ראשון של חנוכה מציבים בימין החנוכיה, משום שצד ימין חשוב יותר. ואולם, מאחר ובכל יום מימי החנוכה מוסיפים נר נוסף, מדליקים תחילה את הנר החדש. לפיכך, ביום השני מדליקים תחילה את הנר החדש שהוא השני מימין והראשון משמאל. ובסדר הזה בכל יום נוסף. אי לכך, הנר הימני יהיה תמיד האחרון להדלקה.

למה נותנים דמי חנוכה?

משום שבחנוכה מצווה להרבות בנתינת צדקה, ולכן נותנים לילדים מעות, שיהיה להם ממה לתרום לצדקה.

מהי חנוכיה כשרה?

החנוכייה היא רק פתרון טכני להדלקת הנרות ולא עניין עקרוני. ניתן להדליק גם ללא חנוכייה. למשל, להדביק את הנרות על מישטח כלשהו או על אדן החלון, או להשתמש בבקבוקי זכוכית, למלא בהם שמן, לשים פתילות ולהדליק. אך מובן שעדיף להדליקם בחנוכייה, כדי להוסיף יופי וכבוד למצווה. לפיכך, אין כל משמעות לסוג החומר שממנו עשויה החנוכיה, ובלבד שהנרות בחנוכיה לא יהיו קרובים זה לזה עד שייראו כאבוקה אחת, כי אז אין יוצאים בהם ידי חובה כלל. טוב לשמור על רווח מזערי של 2 ס"מ בין נר לנר.

רצוי שלא להשתמש בחנוכייה שהקנים שלה אינם עומדים בקו ישר. את ה'שמש' יש להעמיד בגובה שונה, למעלה משאר הנרות, כדי שיהיה ניכר שהוא אינו נמנה עם מספר הנרות שמדליקים בערב זה.

אילו נרות מדליקים?

בחנוכה אפשר להדליק כל נר שרוצים. המהדרים במצוות נוהגים להדליק את החנוכיה בשמן זית. נרות שמן זית מאירים באור מיוחד וגם מזכירים את נס פך השמן. צריך רק לשים לב שהנרות יהיו גדולים דים, כדי שיוכלו לבעור חצי שעה לפחות, ומוטב – חמישים דקות.

מי צריך להדליק נרות חנוכה?

כל אחד ואחד מבני הבית מדליק בעצמו נרות, בחנוכיה שלו. נשים נשואות נוהגות להסתפק בחנוכיה של הבעל, אבל הילדים - כל בן מדליק חנוכיה.

היכן מעמידים את החנוכיה?

בפתח כלשהו בתוך הבית (בחלק מהקהילות המנהג היה להניח את החנוכיה על אדן החלון, אך כיום מנהג חב"ד הוא להניח את החנוכיה בתוך אחד מפתחי הבית ובכך לקיים את ההלכה הקובעת כי פרסום הנס הוא בראש ובראשונה לבני הבית, כפי שנפסק). מניחים את החנוכיה על כסא או על שרפרף באמצע הפתח, מול המזוזה. (אם רוצים להעמיד את החנוכיה על אדן החלון - צריך לבדוק אם אפשר לראות את החנוכיה מן הרחוב).

כמה נרות מדליקים?

בערב הראשון מדליקים נר אחד ו'שמש'. בערב השני - שני נרות ו'שמש'. בערב השלישי - שלושה נרות ו'שמש'. וכך הלאה, עד שבערב השמיני של החנוכה, מדליקים שמונה נרות ו'שמש'.

מאיזה נר מתחילים להדליק?

את הנר הראשון קובעים בצד ימין של החנוכיה. לידו קובעים למחרת את הנר השני. לידו מעמידים אחר-כך את הנר השלישי, וכך הלאה. אבל בהדלקה מתחילים תמיד דווקא מהנר החדש. כלומר - מדליקים קודם את הנר השמאלי וממשיכים להדליק משמאל לימין. הנר הימני יהיה תמיד האחרון להדלקה.

חנוכה כהלכתו: הלכות, מצוות ומנהגים

שביבים ופרפראות לחג החנוכה

תגובות

הוספת תגובה חדשה

בתהליך...